Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű vasúti fejlesztés megfelelőségértékelését végezte a RailCert Hungary Kft.
Kötöttpályás rovatunkban rendszeresen tudósítunk a MÁV Zrt. 136-os számú Szeged–Röszke országhatár vasútvonalának korszerűsítéséről. A kivitelezést a V-Híd Építő Zrt. végzi, a NoBo és DeBo megfelelőségértékelési és AsBo független értékelési tevékenységet a magyar vasúti tanúsítási szervezet, a RailCert Hungary Kft. látja el. A vasúti beruházásokban kulcsszerepet betöltő tanúsítói tevékenységről a vállalat ügyvezetőjével készült interjúnkban írtunk bővebben.
A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű, csaknem 45 milliárd forint kormányzati támogatásból készülő beruházás biztosítja a Budapest−Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában a tranzit áruforgalom kerülő útvonalát. A vonal korszerűsítése a Budapest−Belgrád projekt része, a kivitelezést a V-Híd Zrt. végzi, a NoBo és DeBo hitelesítési eljárásokat a RailCert Hungary Kft. folytatja le.
A projektben Szeged és Röszke között teljes hosszban, 13 kilométeren újul meg a pálya, és − egyebek mellett −
A RailCert Hungary Kft. tájékoztatása szerint a projekt egyik kiemelt határideje volt 2022. augusztus 1., ugyanis ekkor kellett megindítani a teherforgalmat a szakaszon, így biztosítva a Budapest−Kelebia vonal korszerűsítése miatt szükséges vágányzár idejére a megfelelő kerülőutat. A forgalom felvételéhez − a biztonság maradéktalan garantálása érdekében − elengedhetetlen volt a NoBo és DeBo hitelesítési eljárások lefolytatása.
„Az utóbbi években több projektnél is tapasztaltuk, hogy a kiadott építési engedélyek, a kötelező eljárásokon túl, további tanúsítási feladatokat írnak elő a kockázatok minimalizálása és a tervezés és kivitelezés elősegítése érdekében.
A közbenső mérföldköveknél történő hitelesítési eljárások megbízók és üzemeltetők érdekeit szolgálják. Az esetlegesen feltárt hiányosságok és nemmegfelelőségek javítására így sokkal több idő áll rendelkezésre, mint egy már megépült és átadott vonal, létesítmény esetében.”
– nyilatkozta Huschek-Juhász Erika, a RailCert Hungary Kft. projektvezetője.
„A korlátozott szolgáltatási szintű forgalom lebonyolítására való alkalmasság vizsgálata során elvégeztük a nemrégiben műszaki átadáson átesett létesítmények megfelelőségértékelését. Ide sorolható a vasúti pálya, a geotechnika és a különböző műtárgyak is. A lefolytatott értékelés alapján kiállítottuk a közbenső hitelesítési nyilatkozatokat”
– részletezte a projektvezető.
A projekt tanúsítói feladatai várhatóan ősszel folytatódnak, amikor a további megépülő létesítmények követelményeknek való megfelelőségét is megvizsgálják. Ilyen elemek például a peronok, peronbútorok és esőbeállók, továbbá az ezeket érintő akadálymentesítés.
A projektben a felsővezetéki és a biztosítóberendezési alrendszer megfelelőségértékelése is a megbízás részét képezi, ugyanakkor a RailCert Hungary Kft.-nek a pályamenti berendezések vizsgálata során független értékelő szervezetként (AsBo) is feladatai vannak.
Összesen 60 kilométernyi sínszál alatti 46 ezer betonaljat, azok alatt pedig több mint 105 ezer tonna zúzott követ rostáltak és cseréltek az ágyazatban.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.