A V-Híd Zrt. kivitelezésében elkészült Szeged−Röszke vasútvonal biztosítja a teherforgalom ideiglenes kiszolgálását a Budapest−Belgrád projekt jelenlegi építési szakaszában.
Júliusban számoltunk be arról, hogy a Szeged és Röszke közötti vasúti pálya fogja biztosítani átmenetileg a Budapest−Kelebia vasútvonal teljes kizárással járó fejlesztési időszakában a tranzit áruforgalom kerülő útvonalát. A MÁVINFORM tájékoztatása szerint elkészült a 13 kilométer hosszú pálya Szeged és Röszke között, így augusztus 1-jétől megindult a teherforgalom a vonalon. A munkálatokat a V-Híd Zrt. végezte el.
A MÁV Zrt. 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós–Tass–Kelebia vasútvonalát a Budapest−Belgrád projekt részeként fejlesztik. A teljes magyarországi szakaszt egy három tagból álló konzorcium építi át, amelynek megbízásából a V-Híd Zrt. dolgozik alvállalkozóként.
A régi vágányokat elbontják, újjáépítik, és mellette egy teljesen új második vágányt építenek ki. A felsővezeték-hálózatot szintén elbontják, és újjáépítik. A felújítás után a hozzávetőleg 150 kilométer hosszú pályán a szakaszon 160 kilométer/óra lesz az engedélyezési sebesség.
A vonal Kiskunhalas−Kelebia szakaszán éjszakai teherforgalmat bonyolított a MÁV Zrt. Szerbia felől, így a kivitelezőnek eddig nem volt lehetősége a meglévő pálya bontására. Augusztus 1-jétől azonban megindulhatott a tehervonati forgalom Szeged és Röszke között, ezzel egyidőben életbe lépett a teljes kizárásos vágányzár a Kiskunhalas−Kelebia szakaszon. Kelebia és Kelebia országhatár között a kizárás nem teljes, Szabadka felől naponta továbbra is két személyvonat érkezik.
A vágányzár kezdetével megkezdődtek a munkálatok: a biztosítóberendezést már kikapcsolták a Kiskunhalas−Kelebia szakaszon is. Kisszállás és Kelebia között három helyszínen rövid szakaszon elbontják a meglévő vágányt, hogy az ott lévő átereszeket új kerethidakra cseréljék. A hidak átépítését követően visszaépítik a vágányt, hogy a munkavonati közlekedés biztosított legyen.
A bontott felsővezetéki betonalapokat a depóterületen ledarálják, míg a kitermelt zúzottkövet újrahasznosítják az alépítményben.
Kelebia állomáson augusztusban történik a felsővezeték bontása. A hónap közepétől részlegesen kikapcsolják a biztosítóberendezést, és a személyforgalmat a II. vágányon bonyolítják le. A felépítményt szintén augusztus közepétől kezdik bontani, szeptemberben peronaluljáró építésébe kezdenek.
Kisszállás és Kiskunhalas között augusztusban régészeti feltárásokat folytatnak, anyagbeszállítást és sínleosztást végeznek. Szeptemberben földmunkákkal és sínszállítással folytatódik a kivitelezés.
Kiskőrös és Csengőd átépítése is folytatódik: zajlik a pálya és a biztosítóberendezési kábelek bontása. Kiskőrösön épül az alépítmény és vágány, továbbá a keretműtárgyak és a peronaluljáró kivitelezése is jól halad.
Csengőd megállóhelyen szintén megkezdődött a peronaluljáró kialakítása, és épülnek a keretműtárgyak. A forgalmi kitérő építéséhez szükséges négy nagysugarú kitérő megérkezett.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.