2024.06.17, Hétfő
Jövő ősszel három óriásprojekt is be tud indulni a fővárosi közlekedésfejlesztésben

Jövő ősszel három óriásprojekt is be tud indulni a fővárosi közlekedésfejlesztésben

magyarepitok.hu

2023.11.29. 13:41 - Hegedűs Gergely

Összesen közel 50 kilométernyi HÉV-vasútvonal újul meg, az új uniós ütemterv szerint 2024 szeptember végéig a H5-ös, a H6-os és a H7-es esetében egyaránt meg kell kötni a kivitelezési szerződéseket.

Hirdetés

Jövő év harmadik negyedévében elindulhat a három elővárosi HÉV-vonal felújítása. A H5-ös szentendrei, a H6-os ráckevei vonal és a H7-es csepeli vonal fejlesztési terveiről a Portfolio számolt be részletesen a nyilvánosságra hozott uniós adatokra hivatkozva.


Kevesebb mint két év alatt teljesíteni kell a kivitelezést

A lap emlékeztet, az Európai Bizottság jóváhagyta Magyarország módosított és kiegészített helyreállítási tervét, és a brüsszeli testület munkadokumentuma felsorolja, hogy a tavaly elfogadott eredeti program mely pontjain kért módosításokat a kormány. A cikk ugyanakkor az magyar helyreállítási tervnek az Európa Bizottság által kiadott 294 oldalas részletes értékelésére is hivatkozik, amely a HÉV-vonalak felújításának frissített ütemtervet is bemutatja.

Eszerint

  • 2024. harmadik negyedéve, azaz szeptember végéig kell megkötni mindhárom HÉV-vonal esetén a végig vitt közbeszerzési eljárások után a konkrét kivitelezési szerződéseket az összesen 46 km felújításra;
  • 2025. végéig az 50%-os műszaki készültséget el kell érni a munkálatokban;
  • 2026. június végéig be kell fejezni az összes projektet, amit az indokol, hogy a helyreállítási program terhére kizárólag olyan munkák költségeit lehet utólag elszámolni, amelyek eddig befejeződnek.


A villamosok és a trolibuszok is jelentős fejlesztést kapnak

A fent említett brüsszeli munkadokumentumban bemutatott módosításokból ugyanakkor az is kiderül, hogy a három elővárosi HÉV-vonal korszerűsítésére az uniós keretösszeg 698 millió euróról 515,6 millió euróra, azaz 182,4 millió euróval csökkent. Az összegzés szerint ezzel együtt a projektek összessített műszaki vállalásai is csökkentek. Az új adatok szerint összességében

  • 46 km hosszúságban korszerűsítik a HÉV-vonalak pályáját és a villamos hálózatot;
  • 10 állomáson végeznek korszerűsítési munkálatokat, és akadálymentes megközelítést lehetővé tevő fejlesztéseket;
  • 1000 P+R parkolót vállal a kormány kiépíteni az egyes megállóhelyek környékén;
  • 1500 B+R kerékpártároló létesül;
  • három intermodális csomópontot is kiépítenek, vagyis közvetlen átszállást tesznek lehetővé az utasok számára az autóbuszok és a HÉV-szerelvények között.

Mindezeken túl további jelentős változás, hogy a most jóváhagyott helyreállítási programba bekerült két új budapesti közlekedési projekt: az egyik 51 darab villamos beszerzését, illetve trolibuszok beszerzését támogatja 147,1 millió euró összegben, a másik a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúrát 106,5 millió euró összegben:

Kötött pályaHÉVközlekedésfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés