2024.04.23, Kedd
Átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között

Átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között

magyarepitok.hu

2024.03.19. 13:05 - Hegedűs Gergely

A projekt egyik kulcsát a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő vágányok jelentik.

Hirdetés

Hamarosan elkezdődhetnek a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének előkészítési és tervezési folyamatai – jelentette be a BKK. A közlemény szerint a fejlesztéssel csökkenhet az utazási idő, és Budafoktól akár Káposztásmegyerig is járhatnak majd a villamosok az Újbuda–Újpest-villamostengelyen.

Hozzáteszik, a projekt megvalósítása a teljes budapesti villamoshálózatra nagy hatással lehet: átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő vágányoknak köszönhetően. A projekt előkészítése és tervezése uniós támogatásból valósulhat meg.


Akár 8-9 ezer új utas is megjelenhet

A BKK arról tájékoztat, hogy a tervezés előfeltétele a BKK által benyújtott, ezt a tervezési projektelemet is tartalmazó támogatási kérelem jóváhagyása: ezek az első lépések ahhoz, hogy visszatérhessenek a villamosok a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére.

A projekt megvalósulásával a budapesti villamoshálózat több évtizede hiányzó szakasza épülhet vissza - hangsúlyozzák. Az előzetes várakozások alapján a rövidebb menetidőnek és az átszállásmentes kapcsolatoknak köszönhetően akár 8-9 ezer új utas is megjelenhet a közösségi közlekedésben, és többezer, autóval közlekedő válthat a fenntartható közlekedési módra. A kisebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően pedig évente akár 100 tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe Budapesten.


Az átszállási kényszer jelentősen csökkenti az utazási kedvet

A közleményből kiderül, a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton futó vágányokat az M3-as metró belvárosi szakaszának építésekor számolták fel. Ekkortól a villamosok végállomását északon a Lehel (az akkori Élmunkás) téren, délen pedig a Deák Ferenc téren jelölték ki. Így azok, akik például Újpest vagy Angyalföld a metrótól távolabbi területei felől szeretnék elérni a belvárost, átszállásra kényszerülnek. „A BKK-nak a közelmúltban készíttetett ügyfél-elégedettségi felmérései azt mutatják, hogy az átszállási kényszer jelentősen befolyásolja a közösségi közlekedési eszközök népszerűségét, hiszen az utasok számára az átszállások – az időveszteség mellett – megterhelő kényelmetlenséget is jelentenek” – írja a BKK.

Nemcsak vágányok épülhetnek a projektnek köszönhetően, hanem az érintett közterületek is új külsőt kaphatnak a jövőben. Újjáéledhetnek a városközpontba bevezető sugárutak, ismét élettel telhetnek meg a centrum felé vezető emblematikus tengelyek.

A projekt kivitelezése során a jelenleg már meglévő szakaszokon is megújulhat az infrastruktúra: többek között akadálymentesíthetik és felújíthatják a megállókat is. Emellett új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, és teljesen átépülhet a Nyugati tér is az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján. Utóbbi csomópontban a tervek szerint elbontanák a jelenlegi felüljárót, ezáltal létrehozva egy kellemesebb, szellősebb városi területet.

Kötött pályavillamosfonódó villamos

Hírlevél

Hirdetés