A tervezetek nyolc albizottságban összesen közel 100 szakember munkája nyomán születtek meg.
Korszerűbb, egységesebb és az uniós előírásokkal harmonizáló új magyar vasúti műszaki szabályozás készül. A Vasúti Műszaki Előírások megalkotásában a hazai vasúti szektor minden piaci szegmense részt vesz. Az új szabályok tervezett októberi bevezetését követően az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz (ÉKM) tartozó Vasúti Műszaki Bizottság szakmai bemutatókkal és konzultációval segíti a piaci szereplőket.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium csütörtöki közleménye szerint az új szabályozást 2024. június 27. és 2024. július 7. között minden érdeklődő véleményezheti ezen a címen.
A minisztérium tájékoztatása szerint az idén 30 éves Országos Vasúti Szabályzat I. kötete (OVSZ I.) helyébe a Vasúti Műszaki Előírások (VME) kötete lép, ami mérföldkövet jelent a magyar vasúti szabályozás történetében. "Nemcsak egységesebben, pontosabban és részletesebben fogalmazza meg a korszerű vasúti rendszerrel szembeni elvárásokat és követelményeket, de harmonizál az európai uniós szabályozással, biztosítva az átjárhatóságot, valamint az uniós források leghatékonyabb felhasználását" - hangsúlyozza az ÉKM.
Hozzátették: az új szabályozás meghatározza a követelményeket a tervezés, a kivitelezés, az üzemeltetés, valamint a megfelelőség-értékelés területén az infrastruktúrától a járműveken át az esélyegyenlőség biztosításáig minden szakterület számára, azaz mindenkit érint, aki közvetlenül, vagy közvetve részt vesz, illetve kapcsolódik a vasúti beruházásokhoz.
Az új követelményrendszer megalkotásában a hazai vasúti szektor valamennyi piaci szegmense részt vesz, a tervezetek nyolc albizottságban összesen közel 100 szakember, köztük tervezők, kivitelezők, gyártók, üzemeltetők, az egyetemek, a hatóságok és a vasúti érdekképviseleti szervezetek által delegált szakértők munkája nyomán születtek meg.
Az ÉKM által a vasúti műszaki előírások és szakmai állásfoglalások kidolgozása érdekében életre hívott Vasúti Műszaki Bizottság és a koordinációs feladatokat ellátó KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. a VME tervezetek, valamint a szabályozásban rejlő új lehetőségek megismertetése érdekében webinariumok formájában vasúti szakmai bemutatókat szervez azon piaci szereplők és szervezetek részére, akik a fenti honlapon regisztrálnak - tájékoztatott a minisztérium.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.