Újabb állomás született újjá a dél-balatoni vasútvonal mentén, az egyik megállóhelyen pedig vadonatúj épület szolgálja majd ki az utasokat. A projekttel akadálymentesen megközelíthetővé válik Balatonfenyves vasútállomás és Balatonszéplak felső megállóhely.
IKOP-2.1.0-15-2017-00037
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) folytatta a dél-balatoni vasútvonal 2010-ben elkezdett modernizálásának óriásprojektjét: befejeződtek Balatonfenyves vasútállomás és Balatonszéplak felső megállóhely fejlesztésének munkálatai. Az állomásépületek felújításának a célja az volt, hogy tovább emeljék az utazási komfortot és bővítsék azok körét, akik autó helyett a vasutat választják utazási céljuk eléréséhez.
A Balaton déli partján futó 86 kilométer hosszú vasútvonal az elmúlt másfél évtizedben, több szakaszban, átfogó felújításon esett át. A nyári időszakban az országban a második legnagyobb forgalmat bonyolító pálya fejlesztésében többek közt megszüntették az úgynevezett lassújeleket: a felújítás után a szerelvények már többnyire 100, a be nem épített szakaszokon 120 km/h sebességgel közlekedhetnek. A ki- és beszállást már biztonságos magasperonok segítik, esőbeállókat is létesítettek, és átépítették a közúti szintbeli kereszteződéseket.
A modernizáció több ütemben zajlott: az elsőben Lepsény és Szántód-Köröshegy közötti szakaszokon második vágány épült. A következő, 2016-18 közötti fejlesztési időszakban új, második vágány épült 1,6 kilométer Balatonszemes és Balatonlelle felső között, emellett megújították a Kaposvár–Fonyód vasútvonalat.
Az összetett beruházássorozat most a dél-balatoni vasútállomások és megállóhelyek modernizálásával folytatódott. A már átadásra került, modernizált megállóhelyek egyike Balatonszéplak felső, amelynek szabadstrandja a családok kedvelt célpontja. A dél-balatoni vasútvonalon a főváros irányából a Siófok utáni első megállóhely az UNITEF-CÉH Konzorcium tervei alapján, a Mega-Logistic Zrt. kivitelezésében újult meg.
A projektben az 1958-ban épített, elavult várótermet lebontották, helyén 221 négyzetméter alapterületen, korszerű technológiai megoldásokkal, költséghatékonyan működtethető és akadálymentesen megközelíthető felvételi épület valósult meg.
A kivitelező átalakította és kiépítette az épület kiszolgálásához szükséges közműveket is. A feladatai sorába tartozott több mint kétszáz méter hosszon a távközlési hálózatok kábeleinek elhelyezése, továbbá a távközlési és a biztonságtechnikai berendezések kiépítése is.
A megállóhelyen korszerű utastájékoztató rendszer segíti majd az utazókat. A projekt részeként felújították a parkolót és új parkolóhelyeket is létesítettek. Közel ezer négyzetméteren, az előtérrendezési munkák keretében megújultak a járdák és a zöldfelületek is. A projekt összeköltsége közel 600 millió forint.
Balatonfenyves 1971-ben épített állomásépülete szintén teljesen megújult az UNITEF-CÉH Konzorcium tervei nyomán. A munkálatok során a kivitelezést végző Homlok Építőipari Kft. szakemberei akadálymentesen megközelíthetővé tették nemcsak az épületet, hanem a peront is.
Kialakították annak a feltételeit, hogy az utasok a környéken lévő kibővített parkolókban és kerékpártárolókban helyezzék el járműveiket, hogy vonattal folytassák utazásukat. Az állomás megközelíthetőségét a felújított gyalogos felüljáró is segíti majd.
A kivitelezést végző cég ezenkívül megépítette a 360 méter hosszú magasperont, átalakította és kiépítette a 177 négyzetméteres alapterületű teljesen megújított épület működéséhez szükséges infrastruktúrát.
A munkálatoknak köszönhetően az utazók kényelmét új váróterem, modern vizesblokk, jegykiadó automata szolgálja ki. Az épületet modernizálása során korszerű épületgépészeti megoldásokkal, hőszivattyús hűtési-rendszerrel, LED világítással szerelték fel. A költséghatékony üzemeltetést napelemrendszer kiépítése segíti.
Közel nyolcszáz méter hosszan a kivitelező cégnek a távközlési hálózatok kábeleit is el kellett helyeznie, a kapcsolódó távközlési és biztonságtechnikai berendezések kiépítésével együtt. Az elvégzendő feladatok közé tartozott az állomás mintegy 1650 négyzetméteres környezetének rendezése is. A teljes projekt megvalósításához mintegy 1,4 milliárd forint uniós forrást használtak fel.
Lapunk információi szerint mindkét projektben az épületek használatbavételi engedélyeztetési eljárásai befejeződtek. Balatonfenyvesen a modernizált állomás épület és a Balatonszéplak felső megállóhely új épülete az utazóközönség rendelkezésére áll.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.