A jelentős fővárosi közlekedésfejlesztés folyamatos egyeztetések mellett, számos szakág összehangolt munkájával valósult meg.
Lapunk is beszámolt az M3-as metró felújított déli vonalszakaszának átadásáról múlt csütörtökön, melynek tervezését a FŐMTERV folytatta le. Az évekkel korábbra visszanyúló – nemcsak a déli ütemet érintő - tervezési folyamatokról Kovács László tájékoztatta lapunkat. Az irodavezető irányítja a társaság részéről az M3-as metró rekonstrukcióját.
Az M3-as metró tervezési munkái három, egymásra épülő lépcsőben valósultak meg.
Elsőként a rekonstrukció előkészítésére vonatkozó tervezési feladatot a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK), mint ajánlatkérő írta ki. A tervezési folyamat keretében
„Ezenkívül tanulmánytervet és megvalósíthatósági tanulmányokat hoztunk létre az északi, illetve a déli vonal meghosszabbítására.
Ez az időszak 2014. szeptemberétől 2015. október végéig tartott” - idézte fel a mérnök.
A második lépcsőben a kivitelezők közbeszerzési eljárásának kidolgozását a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóság (MFPI) vette át. „Az ő megbízásukra kiviteli terveken dolgoztunk szintén a teljes vonalon és valamennyi érintett szakágon. Ekkor pontosították a tender kiírást is” – folytatta a szakember.
„Mivel akkor még nem volt sikeres közbeszerzési eljárás, a kiviteli tervek csak olyan mélységben készülhettek el, amilyen konkrét termékek, gyártmányok pontos megnevezése nélkül lehetséges volt. A tervezés átfutása 2016 májusától az év végéig tartott.”
Az első és második szakaszban a munkát a FŐMTERV és az UVATERV Zrt. konzorciuma végezte el.
A tervezés befejező szakasza már az érintett déli metróállomások átépítésének kivitelezője, a STRABAG Építőipari Zrt. megbízásából folytatódott. „Ebben a fázisban már konkrét termékek, gyártmányok és technológiák ismeretében engedélyezési terveket, kiegészítő kiviteli terveket készítettünk. Emellett a tervezői művezetés keretében nyújtottunk segítséget az állomások rekonstrukciójában. Majd a használatba vételt próbaüzemi tervvel és megvalósulási tervek készítésével támogattuk” – fűzte hozzá a FŐMTERV munkatársa.
„Itt jelent meg további feladatként a Pöttyös utca és az Ecseri úti állomás akadálymentesítése. Ennek érdekében mindkét állomáson 2 darab, kétmegállós felvonó tervezését bonyolítottuk le. Így nagy örömmel várjuk azt, hogy a lifteket a közeljövőben átadják”
– számolt be a friss történésekről.
„A feladat itt már csak a déli szakaszra és az állomások rekonstrukciójára vonatkozott, 2019. március végétől gyakorlatilag a mostani, 2020. október 22-én tartott átadásig. Az előkészítő munkák már megtörténtek és a felvonók kivitelezése várhatóan novemberben megkezdődik” – összegezte.
Ebben a tervezési szakaszban a kivitelezővel a FŐMTERV már önállóan szerződött, bizonyos részfeladatokra alvállalkozó bevonásával.
Kovács László számára a tervezés első fázisa volt a legkedvesebb munkarész: „ekkor több változatot készítettünk és elemeztünk, majd ezek alapján történtek a megalapozó vizsgálatok és döntések, s végül mutattak utat a további tervezés irányába.”
„Ez egy komplex, sok szakágat érintő feladat volt, amely során a műszaki és a gazdasági szempontokat együttesen mérlegelve egy több mint 100 fős csapat munkájának irányítását végeztem.”
A legnagyobb kihívást a kivitelezési időszak jentette. „Ekkor a bontási és a feltárási munkák sokszor előre nem látható tapasztalatait is figyelembe kellett venni. Számtalan alkalommal egyeztettünk a társvállalkozókkal, úgy mint:
A kooperáció elengedhetetlen részét képezi a tervezői munkának. „Heti rendszereséggel folytak a megbeszélések a beruházó és üzemeltető BKV-val, a mérnök feladatait ellátó Budapest Közút Zrt.-vel, a társvállalkozókkal és nem utolsó sorban a megvalósításban kulcs szerepet jelentő szakkivitelezőkkel. Emellett folyamatosan részt vettünk az állomások helyszíni bejárásán” – ismertette a részleteket a szakember.
Kovács László szívéhez két állomás is közel áll, mégis, ha választania kell, a Pöttyös utca vezet. „A Határ úti nagyobb, összetettebb és több egyedi megoldást igénylő állomás, a kivitelezés során is nagyobb kihívást jelentett. Ezzel szemben a Pöttyös utca egyszerűbb állomás, a felszíni épület megjelenésével egyben különlegesebb is.”
„Ez volt a tervezés során a mintaállomás, amely segítségével előrerohanva dolgoztuk ki a mintákat és a tervezési módszereket, és ennek kapcsán vettük fel a kapcsolatot a közreműködő kollegákkal. A tervezési és kivitelezési munkában résztvevőkkel folytatott személyes kapcsolat is egyformán kiváló volt mindkét állomás esetében, ám ha egyet kell választani, összeségében egy hajszállal a Pöttyös utcát emelném ki.”
A rekonstrukciót irányító mérnök büszke az elért eredményekre.
„Fantasztikus érzés a közlekedésben résztvevők utazási komfortjához hozzájárulni, élményt jelenteni a rohanó életükben."
"De legalább ilyen felemelő dolog az üzemeltetést végző kollegák munkájának segítése is, hogy a jövőben hatékonyabban, biztonságosabban, gazdaságosabban tudják a munkájukat végezni.
Ezúton is köszönöm valamennyi érintett fél munkáját a projekt során, a fentiekben említett résztvevőkön túl kollégáim és a munkába bevont partnerek, alvállalkozók konstruktív közreműködését is.”
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.