2021.04.20, Kedd
Pest történelmi helyszínének történelmi változásai: így alakul át a Corvin-negyed metróállomás

Pest történelmi helyszínének történelmi változásai: így alakul át a Corvin-negyed metróállomás

magyarepitok.hu

2020.12.05. 10:09 - Kalácska Nóra

Az M3-as metró Corvin-negyed állomása komoly várostörténeti jelentőséggel bír, amelyet a SWIETELSKY munkájával korszerűsítenek. Mi történt eddig és mi várható a metróállomás fennállása során?

Hirdetés

Lapunk folyamatosan tudósít az M3-as metró felújításáról. Ehhez kapcsolódóan mutatjuk be az állomások múltját, jelenét és jövőjét. Így történt ez a Ferenciek tere, az Arany János utca és a Klinikák metróállomások esetében is.

Jelen cikkünkben a SWIETELSKY Kft. kivitelezésében megújuló Corvin-negyedet vesszük szemügyre.

 

Adományozó: Magyar rendőr Budapest VIII.
Nagykörút - Üllői út sarok, balra fent a Corvin (Kisfaludy) köz/fortepan.hu


Kiemelt csomópont a városlakók számára

A Corvin köz az 1956-os forradalom és szabadságharc ikonikus helyszínéül szolgált, és a szovjet megszállás ellen folytatott fegyveres ellenállás legfontosabb területei közé tartozott. A harcokban az 1922-ben megnyílt Corvin mozi is megrongálódott illetve kigyulladt.

 

Adományozó:
Semmelweis Egyetem Levéltára Corvin (Kisfaludy) köz, Corvin mozi 1952/fortepan.hu

A Semmelweis Klinikák és a Kálvin tér közötti megállót 1976. december 31-én adták át az M3-as metróvonal első szakaszával. Ekkor még Ferenc körút volt a megálló neve egészen 2011-ig. Józsefváros ezen része 2009-ben lépett a fejlődés útjára. A városrehabilitációs beruházás részeként iroda- és lakóházakkal illetve bevásárlási lehetőségekkel gazdagodott a környék.

A Corvin téri metróállomás középperonos kialakítású, ötalagutas létesítmény, amely csaknem 27 méterrel van a felszín alatt.

Az állomás kijárata a Nagykörút–Üllői út kereszteződése alatt lévő aluljáróba torkollik, innen lehet a felszínre jutni. Rendkívül fontos csomópont, hiszen az M3-as metróvonal itt találkozik a Nagykörúton közlekedő 4-es és 6-os villamosvonallal, emiatt kiemelt átszállóhely Buda, illetve a VII. és VIII. kerület felé.

 

Corvin negyed metróállomás/wikipedia.hu

Haladnak a bontási munkálatok

Az állomáson a bontási munkák már meg is kezdődtek; elbontották az eddig üzemben lévő szellőzőmotorokat, valamint azok gépalapjait és a géphez tartozó vasbeton elválasztó falat.

Lejjebb haladva, a peron szinten pedig szintén elbontották az álmennyezet jelentős részét, valamint a peron jellegzetes, metrókék színű oldalfalburkolatát.

 

Corvin negyed metróállomás felújítás alatt/Bernát Benjámin magyarepitok.hu

A bontási munkálatok ezzel nem értek véget: a lejtaknában teljes mértékben eltávolítottak a meglévő négy mozgólépcsőből hármat, valamint az oldalfal- és mennyezetburkolatokat is. Az aluljáró szinten pedig szintén az oldalfal, valamint a metró gumipadló burkolatokat váltják le.

Az állomás legtöbb üzemi területében a gépészeti bontások is elkezdődtek, az elektromos hálózat világítási részét nagyrészt elbontották. Ezzel egyidőben telepítették az ideiglenes segédüzemi transzformátort.

 

Corvin negyed metróállomás felújítás alatt/Bernát Benjámin magyarepitok.hu


Új lift emeli majd az utasokat

Az átalakulás után a négy mozgólépcső között egy ferde liftet helyeznek el, melynek kialakítása világszinten is ritkaságnak számít. Emellett a kivitelezés fontos szempontja, hogy a felvonó megközelítése és használata is akadálymentesen valósuljon meg.

A felújítás kiterjed

  • a padló- és kőburkolatokra,
  • valamint az oldalfali lemezburkolatokra is.
Már felújított metróállomás a déli szakaszon/Nagy Mihály magyarepitok.hu

Az építés különlegessége, hogy a tartószerkezet egy részét láthatóvá teszik. Ezenkívül a falak festett lemezburkolatokat fognak kapni, a peronon és a lejtaknában pedig új, 3D-s mennyezetburkolat készül, valamint megújul a peron kőburkolata is.

Galéria

M3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.M3-as metróCorvin-negyedmetrófelújítás

Hírlevél

Hirdetés

Hirdetés