Az M3-as metró Corvin-negyed állomása komoly várostörténeti jelentőséggel bír, amelyet a SWIETELSKY munkájával korszerűsítenek. Mi történt eddig és mi várható a metróállomás fennállása során?
Lapunk folyamatosan tudósít az M3-as metró felújításáról. Ehhez kapcsolódóan mutatjuk be az állomások múltját, jelenét és jövőjét. Így történt ez a Ferenciek tere, az Arany János utca és a Klinikák metróállomások esetében is.
Jelen cikkünkben a SWIETELSKY Kft. kivitelezésében megújuló Corvin-negyedet vesszük szemügyre.
A Corvin köz az 1956-os forradalom és szabadságharc ikonikus helyszínéül szolgált, és a szovjet megszállás ellen folytatott fegyveres ellenállás legfontosabb területei közé tartozott. A harcokban az 1922-ben megnyílt Corvin mozi is megrongálódott illetve kigyulladt.
A Semmelweis Klinikák és a Kálvin tér közötti megállót 1976. december 31-én adták át az M3-as metróvonal első szakaszával. Ekkor még Ferenc körút volt a megálló neve egészen 2011-ig. Józsefváros ezen része 2009-ben lépett a fejlődés útjára. A városrehabilitációs beruházás részeként iroda- és lakóházakkal illetve bevásárlási lehetőségekkel gazdagodott a környék.
A Corvin téri metróállomás középperonos kialakítású, ötalagutas létesítmény, amely csaknem 27 méterrel van a felszín alatt.
Az állomás kijárata a Nagykörút–Üllői út kereszteződése alatt lévő aluljáróba torkollik, innen lehet a felszínre jutni. Rendkívül fontos csomópont, hiszen az M3-as metróvonal itt találkozik a Nagykörúton közlekedő 4-es és 6-os villamosvonallal, emiatt kiemelt átszállóhely Buda, illetve a VII. és VIII. kerület felé.
Az állomáson a bontási munkák már meg is kezdődtek; elbontották az eddig üzemben lévő szellőzőmotorokat, valamint azok gépalapjait és a géphez tartozó vasbeton elválasztó falat.
Lejjebb haladva, a peron szinten pedig szintén elbontották az álmennyezet jelentős részét, valamint a peron jellegzetes, metrókék színű oldalfalburkolatát.
A bontási munkálatok ezzel nem értek véget: a lejtaknában teljes mértékben eltávolítottak a meglévő négy mozgólépcsőből hármat, valamint az oldalfal- és mennyezetburkolatokat is. Az aluljáró szinten pedig szintén az oldalfal, valamint a metró gumipadló burkolatokat váltják le.
Az állomás legtöbb üzemi területében a gépészeti bontások is elkezdődtek, az elektromos hálózat világítási részét nagyrészt elbontották. Ezzel egyidőben telepítették az ideiglenes segédüzemi transzformátort.
Az átalakulás után a négy mozgólépcső között egy ferde liftet helyeznek el, melynek kialakítása világszinten is ritkaságnak számít. Emellett a kivitelezés fontos szempontja, hogy a felvonó megközelítése és használata is akadálymentesen valósuljon meg.
A felújítás kiterjed
Az építés különlegessége, hogy a tartószerkezet egy részét láthatóvá teszik. Ezenkívül a falak festett lemezburkolatokat fognak kapni, a peronon és a lejtaknában pedig új, 3D-s mennyezetburkolat készül, valamint megújul a peron kőburkolata is.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.