Az infrastruktúrát és az állomásokat is érintő felújításnak köszönhetően 2023 tavaszán szinte egy új metróvonalat kaptak vissza a budapestiek és a fővárosba látogatók a SWIETELSKY Építő Kft., a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. és a STRABAG kivitelezésében.
Két évvel ezelőtt, 2023 májusában fejeződött be az M3-as metró teljes körű felújítása. A Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között húzódó észak–déli metróvonal rekonstrukciója öt és fél évig tartott, komplexitását tekintve az elmúlt esztendők egyik, ha nem a legnagyobb hazai közlekedési projektje volt – fogalmaz a BKK közleménye.
A több mint fél évtizeden át tartó átépítés eredményeként korszerű, akadálymentes, biztonságos és esztétikailag is megújult metróvonalat kapott vissza a főváros, melyet lapunk is követett, külön rovatot szánva az óriásberuházásnak. Videókkal, interjúkkal, részletes háttéranyagokkal követtük a fejlesztést.
A felújítás során átépítették és akadálymentesítették az állomásokat, kicserélték a vágányokat, valamint az alagutakat is szigetelték. A három szakaszban elkészült metrórekonstrukció 2023 május 22-én tartott utolsó átadójáról: a középső, vagy belvárosi szakasz átadását bejelentő és a teljes vonal átadását is ünneplő eseményről itt számoltunk be.
Ekkor a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat adták át utolsóként az említett szakaszból. Ezen a belvárosi szakaszon 2020 őszétől kezdve 9 állomáson dolgoztak, melyeket a közösségi közlekedés felgyorsítása érdekében több részletben adtak át a kivitelezők. Az állomások kivitelezését a SWIETELSKY Építő Kft. végezte, a vágányok felújítása a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. feladata volt. Az egyes szakági terveket a FŐMTERV Zrt. készítette.
A 2019 márciusában átadott északi szakasz esetében Újpest-központ és a Dózsa György út között hat állomást modernizált a Strabag Építőipari Zrt., az alagutakat és vágányokat pedig a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. újította fel. A felújítási munkák terveit a Főmterv Zrt. és az Uvaterv Zrt. konzorciuma készítette el.
A déli szakasznál hat megálló újult meg a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között, a munkálatok 2020 október 22-én zárultak le. Itt a megállókat a Strabag Építőipari Zrt. újította fel és modernizálta, a síneket és kapcsolódó elemeket a SWIETELSKY Vasútechnika Kft., az EDR országos hálózat bővítési, rádiós lefedettség munkáit a PRO-M Zrt. kivitelezte. A felújítási munkák terveit a Főmterv Zrt. és az Uvaterv Zrt. konzorciuma készítette el.
Nem túlzás azt állítani, hogy az M3-as metró nélkül Budapest közlekedése ellehetlenülne. A Dél-Pestet Észak-Pesttel a belváros alatt összekötő vonal kulcsszerepet tölt be a főváros napi működésében. Az M3-as metró a többi között olyan csomópontokat érint, mint a Nyugati pályaudvar, a Deák Ferenc tér vagy a Kálvin tér. Ezeken az állomásokon tízezrek haladnak át nap mint nap -emlékeztet most a BKK közleménye, mielőtt történelmi visszatekintésbe bocsátkoznának: az M3-as metró első szakaszát 1976-ban adták át, az utolsó, északi szakasszal pedig 1990-re készültek el a szakemberek. Az észak–déli metróvonal a főváros legforgalmasabbja, a hétköznapi csúcsidőben 2-5 percenként indulnak a szerelvények.
A fehér-fekete színük miatt a dolgozók által pandának hívott, hatkocsis vonatok kicsivel több mint fél óra alatt teszik meg a több mint 16 kilométeres távot Kőbánya-Kispest és Újpest-központ között. A metró amellett, hogy gyors és megbízható közlekedési eszköz, a város élhetőségét is szolgálja, hiszen a felszín alatti gyors kötöttpályás kapcsolatnak köszönhetően jelentősen csökkenhet a felszíni autóforgalom, emiatt pedig kisebb lehet a zaj- és légszennyezés a fővárosban.
Az M3-as metró felújított állomásai letisztult, karakteres arculatot kaptak, amelyek a funkcionalitás mellett esztétikai élményt is nyújtanak. A modern és korszerű burkolatok, illetve a világosabb terek is azt a célt szolgálják, hogy a metrót használók kellemesebb környezetben utazhassanak. A felújítás során a mélyépítésű állomások akadálymentes megközelítése érdekében speciális ferdepályás felvonókat építettek be, amelyek világszinten is ritkának számítanak.
A felújítás szakmai szinten is elismerést aratott: a Budapesti Építész Kamara dicséretben részesítette a metróvonal középső és déli állomásainak rekonstrukcióját, valamint a Deák Ferenc téri állomás a New York-i székhelyű Architizer A+Awards versenyének is döntőse lett.
Amellett, hogy a két évvel ezelőtt befejeződött felújítás során az állomások és az alagutak új külsőt és belsőt kaptak, a teljes vonal akadálymentessé vált. Ennek keretében lifteket és ferdepályás felvonókat építettek be, a kerekesszékeseket, időseket, babakocsival utazókat, gyengénlátókat vezetősáv és korszerű utastájékoztató-rendszer segíti a mindennapokban.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.