2024.04.27, Szombat

Hirdetés

Egyedi megoldások, komoly erőfeszítések állnak az új metróállomások acélszerkezetei mögött
Fotók: Dernovics Tamás, Erdei Mihály, Nagy MIhály/magyarepitok.hu

Egyedi megoldások, komoly erőfeszítések állnak az új metróállomások acélszerkezetei mögött

magyarepitok.hu

2024.02.19. 14:31 - Móré Levente

Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.

Hirdetés

Igazi mérföldkő volt a KÉSZ Csoport tagvállalata, a KÉSZ Metaltech Kft. számára az M3 metró felújításának részfeladatait elvégezni. A metrófelújítás – melynek belvárosi állomásainak generálkivitelezését a SWIETELSKY Magyarország Kft. végezte el, a KÉSZ Metaltech Kft. pedig a cég alvállalkozójaként dolgozott - Budapest közlekedési rendszerének egyik legambiciózusabb és legnagyobb projektje volt. Ennek során számos kihívással néztek szembe a fémszerkezetgyártó- és szerelő cég munkatársai, akik a tervezéstől kezdve a logisztikai feladatokon át egészen az innovatív műszaki megoldásokig minden területen megmutathatták tudásukat.

 

A képre kattintva galéria nyílik

Az M3 metróállomások középső szakaszának felújítása alatt, 9 állomáson összesen 34.933 m2 burkolatot, több mint 7.500 m2 ernyőszerkezetet és közel 15.500 m2 álmennyezetet tervezett, gyártott és szerelt a vállalat. A gyártásban összesen több, mint 30 fő, míg a szerelésben, több mint 100 fő vett részt.

 

 

Először Magyarországon – egyedi kábeltakaró falak

Az állomásokon a kábeltakaróként szolgáló burkolatokhoz két megoldást, a 100%-ban újrahasznosított alumíniumból készült aluhab kábeltakaró burkolatot, illetve egyedi mintázatú perforált kábeltakarókat alkalmaztak, amelyek tervezésében a KÉSZ Csoport stratégiai partnere, a bim.GROUP Kft. volt segítségükre. E síktálcás paneleknek az előkészítése akár 6-12 hónapot is igénybe vett. Jó példa a kihívás méretére a Nagyvárad téren lévő a vágánytér 500 m2 kábeltakarója, amely mozgó kezet formál.

 

 

Számos falburkolatfajta felszerelésére volt szükség a munka elvégzéséhez, amelyeknél nem csupán az egyedi megjelenés kialakítása, de az egyes állomások sajátos tulajdonságai is kihívást jelentettek. Az állomások az egyedi mintázatú burkolatok használatával mind sajátos megjelenést kaptak: a Kálvin téren például Fábry Katalin munkája alapján kialakított grafikai elem Bartók Béla Cantata Profana című kórusművét dolgozza fel.

 

 

A szabálytalan sokszögek útvesztője – fém álmennyezetek műszaki megoldásai

Az állomások középső szakaszának felújítása során összesen 7.500 m2 ernyőszerkezetet helyeztek el a vágányterekben. Ezek feladata a csurgalékvíz elvezetése, így gyártás során a bevonatot nagy körültekintéssel kellett felvinni rájuk, hogy azok akár 30-40 éven át is szolgálni tudjanak. Ezek mellett a KÉSZ Metaltech Kft. felelt több állomás úgynevezett multilevel álmennyezetéért, amelyek egyedisége nem az elkészítésben rejlik, a felhasználási mód teszi őket különlegessé – így például a Corvin-negyed állomás sávos ATENA álmennyezetét a HILTI segítségével készítették el.

 

 

Más helyekre expandált (terpesztett) álmennyezetek, szabálytalan sokszögű mennyezeti panelek, tálcás falburkolatok, sajtolt alumínium eljárással készült extrudált álmennyezetek vagy épp perforált álmennyezetek kerültek mindegyik állomás saját karaktere szerint. Beszerzési szempontból az egyik legnagyobb feladatot a roppantott trapézlemez adta, amely 7 állomásra is került, eltérő ívhosszal. Logisztikai szempontból a legnagyobb kihívást a fém álmennyezetek jelentették, azon belül is a vágánytéri trapézlemez ernyőelemek, amelyek súlya rakatonként megközelítőleg 1,6 tonna volt.

 

Legnagyobb kihívás: mindent egyszerre, egy időben

Minden szakma a lejtaknák és a vágányterek rekonstrukciójában látta a projekt a legnagyobb kihívásait. A lejtaknák felújítása során a ferdepályás felvonó, a mozgólépcsőnek, a légutánpótlásnak, a gépészeti elektromosságnak, valamint a burkolatoknak is egyszerre, egy időben kellett elférnie, hiszen minden alvállalkozó azonos időben dolgozott. További nehézséget jelentett, hogy a legnagyobb problémák útközben derültek ki, ezért szükséges volt a gyors reakció és a fejújítással párhuzamosan történő korrigálás. A projekt összességét nézve kollégáik a lejtaknákban töltötték el a legtöbb fajlagos időt, beleszámítva az éjszakai munkavégzést is. Ezzel szemben a vágányterek meglévő adottságainak javítása volt a cél, amelyek minden esetben eltérőek voltak, így a különböző problémákra, különböző megoldásokat kellett találniuk.

 

 

A vállalat munkájával hozzájárult Magyarország legforgalmasabb nyilvános közlekedési útvonalának felújításához, ahol a KÉSZ Metaltech Kft. a cégcsoport egyéb tagvállalatai és stratégiai partnerei nevében is számos mérnöki kihívást vállalt fel annak érdekében, hogy egyedi és kreatív megoldásokkal járulhasson hozzá a metróállomások megújításához.​

Galéria

M3-as metróKÉSZ CsoportSwietelsky Magyarország Kft.KÉSZ Metaltech Kft.M3-as metróbim.GROUP Kft.

Hírlevél

Hirdetés