2024.12.04, Szerda
Már át lehet kelni az M44-es új Körös-hídján
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Már át lehet kelni az M44-es új Körös-hídján

magyarepitok.hu

2019.09.05. 13:10 - Szabó Ákos

Megtartották a hordógurítási ünnepséget az új gyorsforgalmi útszakasz közel fél kilométer hosszú átkelőjén, melyet a Hídépítő Vállalat és a Híd-csoport kiváló szakemberéről, Berkó Dezsőről neveztek el.

Hirdetés

Fontos mérföldkőhöz érkezett az M44-es gyorsforgalmi út építkezése csütörtökön. Miután az útvonalon épülő Körös-híd egy százméteres szakasza télen a helyére került, most a Berkó Dezső hídászmérnökről elnevezett műtárgy átkelésre alkalmassá válását jelző hordógurítási ünnepséget tartották meg.

 

A képre kattintva galéria nyílik.

Az eseményt a Hídépítők Egyesülete és az A-Híd Zrt. szervezésében tartották meg: a Tiszakürt és Kondoros közötti 62 kilométer első ütemét a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft., illetve az érintett műtárgy munkálatainál alvállalkozóként az A-Híd kivitelezi. Az új nyomvonal a Hármas-Körös folyót Kunszentmártonnál szeli át.

 

Sal László, az A-Híd Zrt. vezérigazgatója

 

A hídépítő szakma helyi kötődésű kiválóságáról nevezték el a műtárgyat

Elsőként az egyesület alapító tagja, Magyar János beszélt az egész karrierjét a Hídépítő Vállalatnál, majd jogutódjánál az Híd-csoportnál és az A-Hídnál eltöltő Berkó Dezsőről. Elmondta: a szakmában nagy tisztelettel övezett mérnök első munkája is egy kunszentmártoni Körös-híd volt.

 

Magyar János

Hangsúlyozta: Berkó Dezsőtől sokat tanult az ágazat és hozzátette: az ő életművének is köszönhető, hogy a Hídépítő mind Magyarországon, mind pedig Európában ilyen jelentős munkáltokat tud elvállalni. Ebből következett a gondolat, hogy hídelnevezéssel emlékezzenek meg a szakmaiságában is kiemelkedő mérnökről, és olyan átkelő kapja a nevét, melynek kialakítása nem volt egyszerű feladat.

Az M44-es hídjában azok a munkafolyamatok vannak benne, amiket Berkó Dezsőtől is tanultak a mai szakemberek

- mondta el, majd hozzátette: a hidásztársadalomnak nagy örömére szolgált, hogy az engedélyeztetési folyamat során mindenki támogatta a nevet.

 

 

A híd az M44-es első átadott műtárgya

Az eseményen Kunszentmárton polgármestere, Wenner-Várkonyi Attila arról beszélt, hogy kellemes meglepetésként érte az, hogy a magyar mérnöki precizitás és kiváló magyar hídépítő szakma eredményét egy szintén kiemelkedő, megyei kötődésű, szolnoki születésű mérnökről kívánták elnevezni. Így természetesen támogatta a folyamatot - fejtette ki. Boldog István, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: a híd az M44-es út első felavatásra kerülő műtárgya, mely egyben a legszebb is lesz.

 

 

Az első felszólalások után ünnepélyesen leleplezték a híd névadójáról megemlékező táblát, ezt követően pedig Sal László, az A-Híd Zrt. vezérigazgatója szólalt fel.

 

A hagyományok a valóság kihívásaira mutatnak rá

A cégvezető elsőként hídépítő-szakmának is fontos hordógurítás hagyományát idézte fel, mely a magasépítők bokrétaünnepségeinek feleltethető meg.

„A hídépítés az egyik legbonyolultabb elképzelhető építési folyamat, nagyon nagy kihívásról van szó minden egyes híd megépítésekor”

– emelte ki.

 

Sal László

Visszaemlékezett a hagyomány alapjául szolgáló mesére is, miszerint a történelmi idők előtt az ördögöt keresték meg a hídépítők egy különlegesen bonyolult híd felépítéséhez segítséget kérni. Az ördög a történet szerint segítségéért cserébe a hídon elsőként átkelő lelkét kérte: ezt a feltételt játszották ki egy üres hordó a hídon való átgurításával. A rafináltságra és észjárásra sokszor ma is szükség van a hidak építésekor – tette hozzá.

 

Könyv készült a hídról

Sal László az összesen 450 méter hosszú átkelő technikai részleteit is ismertette:

  • a Berkó Dezső hidat ortotróp pályalemezes ívhídként alakították ki,
  • a mederhíd támaszköze 98 méter hosszú,
  • 1500 tonna acélszerkezetet építettek be,
  • a két ártéri híd közül a jobb oldali 87 méter hosszú két nyílással; míg a baloldali 261 méteres, hat nyílással.

Elmondta: a hidat az Uvaterv és a Pont-TERV tervezte, a megvalósítást pedig az A-Híd végezte el a Hódút és a Duna Aszfalt megbízásából, az A-Híd alvállalkozója volt az MCE Kft., a HBM Soletanche Bachy Kft., valamint az Egomax Kft. is és még sokan mások.

 

 

A híd tervezéséről, építéséről, illetve Berkó Dezsőről az A-Híd könyvet is készített, melyet Orosz Károllyal, a A-Híd Zrt. igazgatójával együtt mutatott be (a cég szintén a Híd-csoport tagja).

Ezt követően került sor a hordógurítás folyamatára, melyet tíz méterenkénti váltással végeztek el az összegyűltek.

 

 

Galéria

AktuálisM44-esA-Híd Zrt.Hídépítők EgyesületeDuna Aszfalt Zrt.Hódút Kft.HBM Kft.Egomax Kft.MCE Kft.gyorsforgalmi utakhídépítésKunszentmártonNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Uvaterv Zrt.

Hírlevél

Hirdetés