2024.06.17, Hétfő
Közel hatéves projektsorozat fejeződött be az átadón, megújult az ország legforgalmasabb közlekedési folyosója
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Közel hatéves projektsorozat fejeződött be az átadón, megújult az ország legforgalmasabb közlekedési folyosója

magyarepitok.hu

2023.05.22. 09:30 - Hegedűs Gergely

A 2017 novemberében elkezdett munkák során az M3-as metró teljes vonala megújult, többek közt 21 megálló korszerűsödött a SWIETELSKY Építő, a SWIETELSKY Vasúttechnika és a Strabag kivitelezésében.

Hirdetés

Közel hatéves projektsorozat zárult le május 22-én délelőtt: a Nagyvárad téren átadták az M3-as metróvonal felújított középső szakaszát. Az ország egyik legjelentősebb közlekedési eszközének teljes infrastruktúra rekonstrukciója 2017 novemberében kezdődött az északi szakaszon.

Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu


A 2019 márciusában átadott északi szakasz esetében Újpest-központ és a Dózsa György út között hat állomást modernizált a Strabag Építőipari Zrt., az alagutakat és vágányokat pedig a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. újította fel. A felújítási munkák terveit a Főmterv Zrt. és az Uvaterv Zrt. konzorciuma készítette el.

A déli szakasznál hat megálló újult meg a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között, a munkálatok október 22-én zárultak le. Itt a megállókat a Strabag Építőipari Zrt. újította fel és modernizálta, a síneket és kapcsolódó elemeket a SWIETELSKY Vasútechnika Kft., az EDR országos hálózat bővítési, rádiós lefedettség munkáit a PRO-M Zrt. kivitelezte. A felújítási munkák terveit a Főmterv Zrt. és az Uvaterv Zrt. konzorciuma készítette el.


A belvárosi szakaszon újult meg a legtöbb állomás

A hétfőn délelőtt átadott középső szakaszról korareggel egy átfogó galériával jelentkeztünk. Ezen a belvárosi szakaszon 2020 őszétől kezdve 9 állomáson dolgoztak a kivitelezők. Az állomások kivitelezését a SWIETELSKY Építő Kft. végezte, a vágányok felújítása a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. feladata volt. Az egyes szakági terveket a FŐMTERV Zrt. készítette.

A fordítóállomásként kulcsszerepet játszó Nagyvárad tér és Lehel tér állomások hétfői átadása egyben az utasforgalmat befolyásoló munkálatok befejezését is jelenti. Kora délutántól a szerelvények a teljes vonalon közlekednek és az összes akadálymentesített állomáson megállnak.   

A metrófelújítás 225 milliárd forintba került. A BKV közreadott sajtóanyaga szerint az EU felé elszámolható támogatás összege 172,7 milliárd forint, a hazai társfinanszírozás összege pedig 44,7 milliárd. A fővárosi önkormányzat 7,1 milliárd forintot állt.


A kormány, a főváros és az EU együttműködésére is szükség volt

A 3-as metróvonal javarészt uniós forrásból fedezett rekonstrukciójának záróeseményén Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter azt mondta: a beruházás nemcsak Budapestnek és Magyarországnak, hanem az Európai Unió (EU) számára is fontos. A felújítással a kormány, a főváros és az EU együttműködése kézzelfoghatóan is testet öltött - jelentette ki. 

Karácsony Gergely főpolgármester köszöntet mondott a kormánynak, az EU-nak, a beruházásban közreműködőknek, valamint megköszönte a Budapesten közlekedők türelmét. Azt mondta, a metróvonal felújítása nagy kihívás volt a városnak, de azt reméli, hogy amikor a megújult, akadálymentesített metrót használják az emberek, azt fogják gondolni, hogy megérte.


Öt és fél év alatt a munkálatok egyetlen egy napra sem álltak meg

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója kiemelte: Európa egyik legmodernebb metróvonalát adják át. A beruházás során felújították a vágányokat, 40 ezer négyzetméter burkolatot tettek le, és a lefektetett erősáramú vezetékek hossza akkora, hogy azok Barcelonáig elérnének.

Továbbá, Magyarországon először építettek be ferdepályás felvonókat és a teljes metróvonal akadálymentes - mondta el. 

Közölte, a rekonstrukció öt és fél éve alatt a munkálatok egyetlen egy napra sem álltak meg és 3500 ember dolgozott a felújításon. A metrópótló buszok a felújítás ideje alatt 22 millió kilométert tettek meg - jegyezte meg.   


Naponta több mint félmillió utast szállít

Agnes Monfret, az Európai Bizottság egységvezetője, a regionális és várospolitikai főigazgatóság képviselője arról beszélt,

a 3-as metró felújítása az eddigi legnagyobb uniós támogatással rendelkező projekt volt a 2014-2020 közötti kohéziós programból.   

Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója elmondta, a 3-as metró az ország legforgalmasabb vasútvonalának számít, naponta több mint félmillió utast szállít. A fenntartható közösségi közlekedési rendszert fejleszteni és működtetni az infrastruktúra rendbetétele nélkül nem lehet - hangsúlyozta. 

Az eseményt állófogadással zárták, ahol Radnay Tibor a BKV Zrt. Metró Felújítási Projekt Igazgatóságának vezetője mondott köszönetet a projekt megvalósításáért.

Galéria

M3-as metróM3-as metrómetrófelújításSwietelsky Magyarország Kft.Swietelsky Vasúttechnika Kft.StrabagFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.Uvaterv Zrt.

Hírlevél

Hirdetés