2024.11.21, Csütörtök
Lezárult egy korszak: befejeződött az M3-as metró teljes rekonstrukciója - GALÉRIA
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Lezárult egy korszak: befejeződött az M3-as metró teljes rekonstrukciója - GALÉRIA

magyarepitok.hu

2023.05.22. 07:49 - Bíró Beáta

Csaknem három évig dolgozott a SWIETELSKY Építő és SWIETELSKY Vasúttechnika a középső szakasz állomásainak és sínrendszereinek felújításán. 2023. 05.22-én az utolsó két állomást is átadják a forgalomnak. Az elkészült terekről elsőként közlünk fotókat.

Hirdetés

Mérföldkő a főváros történelmében 2023. május 22. A Lehel tér és a Nagyvárad tér állomások átadásával hivatalosan is befejeződik az M3-as metró 2017 novembere tartó teljes körű rekonstrukciója.

Az északi szakasz, majd a déli szakasz felújítása után 2020 őszén kezdődtek el a 9 állomást magába foglaló középső (belvárosi) szakasz munkálatai. Az állomások kivitelezését a SWIETELSKY Építő Kft. végezte, a vágányok felújítása a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. feladata volt. Az egyes szakági terveket a FŐMTERV Zrt. készítette.

Lapunk az elmúlt évek során külön rovatot szentelt az M3-as metró rekonstrukciójának. A kivitelezőktől kapott szakmai anyagokkal, fotókkal, videókkal követtük végig a munkálatok minden mozzanatát. A beruházó BKV Metró Felújítási Projekt Igazgatósága a projekt hivatalos oldalán keresztül tájékoztatta a nyilvánosságot.   

Nagyvárad tér állomás
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

 

 

A középső szakasz elkészültének főbb momentumai:

2022. május 14. Átadták az úgynevezett 3K állomásokat: Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák. Ezzel egyidőben elkezdődött a Lehel tér, Nagyvárad tér metróállomások felújítása, valamint a Dózsa György úti metróállomás utólagos akadálymentesítésének befejezése.

2023. január 23. Megnyílt az utasok előtt a Ferenciek tere és Deák Ferenc tér állomás, ettől kezdve a Deák Ferenc tér és Kőbánya-Kispest között már metró szállította az utasokat.  

2023. március 20. Átadták az utasforgalomnak az Arany János utca és Nyugati pályaudvar, valamint a Dózsa György út metróállomást, már akadálymentes elérhetőséggel. Azóta az M3-as metró a teljes vonalon közlekedik, ugyanakkor a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon nem áll meg.

2023. május 22. Megnyílik az utasok előtt a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat is (ahol a korszerűsítés csak 2022 májusában kezdődött), így befejeződik az M3 metróvonal 5,5 évig tartó rekonstrukciója.

 

 

A Lehel téren megjelenik a metró „igazi arca”

A Magyar Építők stábja elsőként fotózhatott a most elkészült két állomáson.

Mint azt korábbi cikkünkben már bemutattuk: a Lehel tér megálló új építészeti koncepciója arra épül, hogy látni engedje az utasok számára a metró valódi arcát. A lamellás álmennyezeteket, fal és oszlopburkolatokat eltávolítva megmutatkoznak az eddig csak az alagutakban, üzemi terekben látható szerkezetek.  

 

Lehel tér állomás

 

A színkoncepció az M3 metró karakteres színeit vette alapul, újraértelmezve azokat: az eredeti zománcozott tálcás fémlemezburkolat egyedi, “cserzett bőr” színének mai megidézései, narancs, napsárga és rózsaszín komponensre bontva.

Az állomás peronról is érzékelhető korábbi nagy tér érzete megmaradt, hiszen – bár a korábbi galériaszint átjárhatósága, az oda felvezető közbenső lépcsők megszűntek - a lépcső átnyitásokat megtartották.

 

 

A déli oldalon akadálymentesítő felvonó segíti a mozgásukban korlátozottak közlekedését az aluljáró szintre, onnan a Victor Hugo utca sarkán készülő új lift viszi fel az utasokat a felszínre. Ezt várhatóan júliusban helyezik üzembe. (Az új szerkezethez ki kellett emelni a födémet, a látványos mozzanatról stábunk exkluzív videót készített.)  

 

 

Egyedi minták és csillárok a Nagyvárad tér állomáson

A Lehel tér megálló testvérállomása a Nagyvárad tér, melynek meghatározó színe az aluljáró és galéria szinten a narancssárga fémlemez oldalburkolaton tapasztalható.

A peron szélén, a biztonsági sáv fölött lévő füstkötényfal üvegszerkezetből épült. A peronon várakozó utasoknak egyedi látványt nyújt a vágánytéri kábeltakaró fal fémlemez burkolatán kirajzolódó kézfejek.

 

 

A Nagyvárad tér állomáson több érdekesség is megvalósult. Az utasforgalmi terület déli részén a mennyezeten négy mennyezeti „csillár” épült. Ugyanitt a végfalakon „kenyér szelet” mintát alakítottak ki mozaik burkolatból, az északi részen a peronszinti végfalon pedig „függöny” minta látható, szintén mozaikból.

 

 

Mint ahogy arról lapunk is többször beszámolt, az M3-as metró középső szakaszának valamennyi állomása akadálymentesített lesz. A Nagyvárad téren a mozgásukban korlátozottak, az idősek és babakocsisok közlekedését üvegaknával határolt liftek biztosítják a galéria szint és a peron között, szintén két darab lift köti össze a felszínt és az aluljárót.

 

 

A hivatalos átadóról lapunk részletes beszámolóval jelentkezik.

Galéria

M3-as metróSwietelsky Magyarország Kft.Swietelsky Vasúttechnika Kft.Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.BKVM3-as metrómetrófelújításLehel térNagyvárad térBudapest

Hírlevél

Hirdetés