Csaknem három évig dolgozott a SWIETELSKY Építő és SWIETELSKY Vasúttechnika a középső szakasz állomásainak és sínrendszereinek felújításán. 2023. 05.22-én az utolsó két állomást is átadják a forgalomnak. Az elkészült terekről elsőként közlünk fotókat.
Mérföldkő a főváros történelmében 2023. május 22. A Lehel tér és a Nagyvárad tér állomások átadásával hivatalosan is befejeződik az M3-as metró 2017 novembere tartó teljes körű rekonstrukciója.
Az északi szakasz, majd a déli szakasz felújítása után 2020 őszén kezdődtek el a 9 állomást magába foglaló középső (belvárosi) szakasz munkálatai. Az állomások kivitelezését a SWIETELSKY Építő Kft. végezte, a vágányok felújítása a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. feladata volt. Az egyes szakági terveket a FŐMTERV Zrt. készítette.
Lapunk az elmúlt évek során külön rovatot szentelt az M3-as metró rekonstrukciójának. A kivitelezőktől kapott szakmai anyagokkal, fotókkal, videókkal követtük végig a munkálatok minden mozzanatát. A beruházó BKV Metró Felújítási Projekt Igazgatósága a projekt hivatalos oldalán keresztül tájékoztatta a nyilvánosságot.
2022. május 14. Átadták az úgynevezett 3K állomásokat: Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák. Ezzel egyidőben elkezdődött a Lehel tér, Nagyvárad tér metróállomások felújítása, valamint a Dózsa György úti metróállomás utólagos akadálymentesítésének befejezése.
2023. január 23. Megnyílt az utasok előtt a Ferenciek tere és Deák Ferenc tér állomás, ettől kezdve a Deák Ferenc tér és Kőbánya-Kispest között már metró szállította az utasokat.
2023. március 20. Átadták az utasforgalomnak az Arany János utca és Nyugati pályaudvar, valamint a Dózsa György út metróállomást, már akadálymentes elérhetőséggel. Azóta az M3-as metró a teljes vonalon közlekedik, ugyanakkor a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokon nem áll meg.
2023. május 22. Megnyílik az utasok előtt a Nagyvárad tér és Lehel tér állomásokat is (ahol a korszerűsítés csak 2022 májusában kezdődött), így befejeződik az M3 metróvonal 5,5 évig tartó rekonstrukciója.
Mint azt korábbi cikkünkben már bemutattuk: a Lehel tér megálló új építészeti koncepciója arra épül, hogy látni engedje az utasok számára a metró valódi arcát. A lamellás álmennyezeteket, fal és oszlopburkolatokat eltávolítva megmutatkoznak az eddig csak az alagutakban, üzemi terekben látható szerkezetek.
A színkoncepció az M3 metró karakteres színeit vette alapul, újraértelmezve azokat: az eredeti zománcozott tálcás fémlemezburkolat egyedi, “cserzett bőr” színének mai megidézései, narancs, napsárga és rózsaszín komponensre bontva.
Az állomás peronról is érzékelhető korábbi nagy tér érzete megmaradt, hiszen – bár a korábbi galériaszint átjárhatósága, az oda felvezető közbenső lépcsők megszűntek - a lépcső átnyitásokat megtartották.
A déli oldalon akadálymentesítő felvonó segíti a mozgásukban korlátozottak közlekedését az aluljáró szintre, onnan a Victor Hugo utca sarkán készülő új lift viszi fel az utasokat a felszínre. Ezt várhatóan júliusban helyezik üzembe. (Az új szerkezethez ki kellett emelni a födémet, a látványos mozzanatról stábunk exkluzív videót készített.)
A Lehel tér megálló testvérállomása a Nagyvárad tér, melynek meghatározó színe az aluljáró és galéria szinten a narancssárga fémlemez oldalburkolaton tapasztalható.
A peron szélén, a biztonsági sáv fölött lévő füstkötényfal üvegszerkezetből épült. A peronon várakozó utasoknak egyedi látványt nyújt a vágánytéri kábeltakaró fal fémlemez burkolatán kirajzolódó kézfejek.
A Nagyvárad tér állomáson több érdekesség is megvalósult. Az utasforgalmi terület déli részén a mennyezeten négy mennyezeti „csillár” épült. Ugyanitt a végfalakon „kenyér szelet” mintát alakítottak ki mozaik burkolatból, az északi részen a peronszinti végfalon pedig „függöny” minta látható, szintén mozaikból.
Mint ahogy arról lapunk is többször beszámolt, az M3-as metró középső szakaszának valamennyi állomása akadálymentesített lesz. A Nagyvárad téren a mozgásukban korlátozottak, az idősek és babakocsisok közlekedését üvegaknával határolt liftek biztosítják a galéria szint és a peron között, szintén két darab lift köti össze a felszínt és az aluljárót.
A hivatalos átadóról lapunk részletes beszámolóval jelentkezik.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.