Szombaton délutántól Kőbánya-Kispesttől már a Kálvin térig jár az M3-as metró a déli szakaszon, miután hivatalos ünnepséggel megnyitottak három felújított állomást: a Kálvin teret, a Corvin-negyedet és a Semmelweis Klinikákat. Az eseményen Budapest jelenlegi, valamint előző főpolgármestere és a BKV vezérigazgatója is beszédet mondott. A szakasz a SWIETELSKY Építő Kft. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. munkájával újult meg, a BKV beruházásában.
Hivatalos átadó ünnepséggel nyílt meg az M3-as metró újabb, három állomást (Kálvin tér, a Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák) magában foglaló szakasza. A megállók a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében újultak meg, a vágányépítési munkákat pedig a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte. A két cég folyamatos munkában van a középső szakasz további hat állomásán is.
Az M3-as metró felújítása átível önkormányzati ciklusokon, kívül áll a pártpolitikán, az egész ország közös ügye - hangsúlyozta az ünnepélyes átadón Budapest főpolgármestere. Karácsony Gergely felidézte, hogy a BKV beruházása az Európai Unió, a magyar kormány és a Fővárosi Önkormányzat közreműködésének köszönhetően valósulhatott meg. A főpolgármester köszönetet mondott az előző városvezetésnek is, amiért elindította a projektet, megköszönte továbbá a főváros cégeinek és a kivitelezőknek az "elképesztő munkát", amellyel határidőre sikerült átadni a három állomást.
Ez a "nagyszabású és bonyolult mélyépítési feladat" két városvezetés és a kormány közös teljesítménye - hangsúlyozta Tarlós István, előző főpolgármester, országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott. Emlékeztetett arra, hogy a 3-as metró Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító viszonylata, amely több utast szállít, mint a MÁV. Fontosnak tartotta, hogy a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Semmelweis Klinikák mind kiemelt jelentőségű állomások, melyek teljes körű akadálymentesítéséről már az előző városvezetés megállapodott 2017-ben. Magyarországon itt készültek először közforgalmú ferdepályás liftek – tette hozzá.
Tarlós István felidézte, hogy a 2017-ben kezdődött rekonstrukció három ütemben valósul meg: először az északi szakasz készült el Újpest és a Lehel tér között, majd a déli rész Nagyvárad tér - Kőbánya-Kispest között. A legnehezebb, középső szakasz rekonstrukciója 2020 márciusában indult.
Az Európai Unió 2018-ban hagyta jóvá a nagyprojekt támogatási szerződését, a kormány többlettámogatásával együtt a főváros jelenleg mintegy 217 milliárd forintot fordíthat a megvalósításra. Ez Budapest utóbbi nyolc évének legnagyobb műszaki beruházása, amelyhez a kormány a kezdetektől támogatott – fűzte hozzá.
Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója kiemelte annak jelentőségét, hogy az elmúlt időszak legnagyobb közlekedési beruházása során határidőre adták át a három megállót, annak ellenére, hogy a munkálatokat nehezítette a világjárvány, az ukrajnai háború és az is, hogy felújítás közben részlegesen működik a metró, vagyis nem lehetett teljesen lezárni. A következő tíz hónapban még folytatódik a munka, de azt ígérte, hogy a BKV azon lesz, hogy miként ezt a három állomást, úgy az M3 teljes vonalát határidőre, 2023. március 15-én átadják az utazóközönségnek.
A köszöntő beszédek után a Kálvin térről metrószerelvény szállította a vendégeket és a sajtót a Corvin-negyed, majd a Semmelweis Klinikák állomásra, így megtekinthették mindhárom megújult állomást, amelyet bekapcsolnak a forgalomba.
Lapunk külön rovatban követte a rekonstrukciót. Nemrég részletes írásban számoltunk be a három állomás új burkolatairól, tervezői elgondolásairól, korábban pedig Magyarország első, itt beépített ferde felvonóit mutattuk be, amelyek lehetővé teszik az akadálymentes közlekedést ezen a három állomáson – és később három másikon is. A mozgólépcsőket, a biztonságtechnika rendszereket, valamint a szellőzők bizonyos részeit is a SWIETELSKY Építők kivitelezte.
Az érintett szakasz vágányépítési munkálatait a Swietelsky Vasúttechnika végezte, az alagútban megvalósuló folyamatokról szintén rendszeresen beszámoltunk. Ezen kívül követtük az M3-as metró felújítási munkálataihoz tartozó vágányrekonstrukciót is, amit a Vasúttechnika a BKV Kőér utcai telephelyén végez.
Május 14-e szombat délutántól tehát Kispesttől már a Kálvin térig jár az M3-as metró, a rekonstrukció pedig ezzel új szakaszába lép. A két kivitelező cég a középső szakasz további hat állomásán folyamatosan dolgozik. Emiatt a Nagyvárad téren nem állnak meg a szerelvények. Az északi szakaszon a Göncz Árpád városközpont és Újpest-központ között jár a metró e hétvégétől, a Kálvin tér és a Göncz Árpád városközpont között pótlóbuszokkal lehet utazni. A BKK mindenkit arra kér, hogy utazása előtt tájékozódjon, és ne megszokásból közlekedjen, mert több helyen megváltozott a forgalmi rend a fővárosban, különösen érvényes ez a Göncz Árpád városközpont környékén.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.