Délután megnyílt az utazóközönség előtt Budapest legforgalmasabb metróállomása, a Deák Ferenc tér és vele együtt a Ferenciek tere is.
Újabb két állomást vehetnek ma használatba az utasok: ma átadták az M3-as metró Deák Ferenc tér és Ferenciek tere állomását. Így délutántól a Kőbánya-Kispest végállomástól már a Deák Ferenc térig lehet utazni a metróval, vagyis Dél-Pest felől átszállás nélkül elérhetővé válik a belváros, az M1-es földalatti, valamint az M2-es metró.
A Deák Ferenc tér állomáson tartott sajtótájékoztatón Bolla Tibor a BKV Zrt. vezérigazgatója, a kormány képviseletében Dr. Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter és Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere tartott nyitóbeszédet, majd bemutatták a megújult állomásokat. A Deák Ferenc tér és Ferenciek tere metróállomások között szerelvények szállították a vendégeket és a sajtó képviselőit, közben mindkét helyszínen megtekinthették az új utasforgalmi tereket.
Az állomások újjászületése a Lehel tértől a Nagyvárad térig a SWIETELSKY Építő Kft. kivitelezésében valósul meg, a vasúti sínrendszert pedig az azonos konszernhez tartozó, külön irányítású Swietelsky Vasúttechnika Kft. építi ki. Az egyes szakági terveket pedig a FŐMTERV Zrt. készítette.
Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója elmondta,
a két állomás átadásával a metrófelújítás a végéhez közeledik.
A most átadott állomások felújítása 2020-ban kezdődött és mintegy 20 milliárd forintba került. Közölte, a 3-as metróvonal felújítása meghaladja a 220 milliárd forintot. A rekonstrukció egyik legnagyobb nehézségének azt nevezte, hogy úgy kellett felújítani a metrót, hogy közben szakaszosan közlekedtek a szerelvények.
Bolla Tibor azt mondta, négy állomás felújítása van még hátra, és a tervek szerint 2023 májusában befejeződik a 3-as metróvonal teljes felújítása. Mint korábban megírtuk és mint ezt korábban is kommunikálták, amost közreadott sajtóanyag szerint is márciusban átadják az utasforgalomnak az Arany János utca és a Nyugati pályaudvar állomásokat, valamint a Dózsa György úti állomást már akadálymentes elérhetőséggel.
A Nagyvárad téri és Lehet téri felújított állomások a tervek szerint májusban nyílnak meg az utasforgalom előtt, és ezzel befejeződik a 3-as metróvonal rekonstrukciója.
A felújítást követően minden állomás akadálymentesen elérhetővé válik - írták.
Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter az átadással egybekötött sajtótájékoztatón többek között elmondta: Budapest fejlődése, az itteni szolgáltatások színvonalának emelése, az itt élő emberek elégedettsége mindannyiunk közös érdeke. A miniszter emlékeztetett, a metrófelújításhoz az Európai Unió (EU) és a kormány is jelentős összeggel járult hozzá.
Navracsics Tibor elmondta:
Budapest is "kiválóan helytáll" egy nagyon szoros nagyvárosi és fővárosi régiók közötti versenyben, ahol Varsóval, Béccsel, Pozsonnyal, Bukaresttel, Zágrábbal vagy éppen Münchennel, Berlinnel szemben kell teljesítenie. "Magyarország számára is érdek az, hogy Budapest helyt tudjon állni ebben a versenyben"
- hangsúlyozta.
Közölte, a metrófelújítás ebből adódóan egy jelentős állomás Budapest és az ország versenyképessége szempontjából.
Karácsony Gergely főpolgármester többek között azt mondta: Budapest és a fővárosi közösségi közlekedés fejlesztése nemcsak a budapestiek, hanem az agglomeráció és az egész ország ügye. Mint megjegyezte, a 3-as metrón naponta félmillió ember utazik. A nemzet fővárosának fejlesztése, nemcsak városi, hanem nemzeti ügy - tette hozzá.
Karácsony Gergely kitért arra is, hogy a következő hétéves uniós ciklusban elvileg lehet pénz a Göncz Árpád városközpont fejlesztésére és számos más közlekedési projektre.
Karácsony Gergely köszöntetet mondott a felújításban közreműködőknek, a többi mellett a kormánynak és az EU-nak a forrásokért, Tarlós István volt főpolgármesternek és az előző városvezetésnek a munkájukért, a BKV-nak és a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK), valamint a főpolgármester megköszönte a budapestieknek a türelmüket.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.