A fővárosi VIII. kerületi Klinikák metrómegálló rekonstrukciójáért SWIETELSKY Kft. felel.
A Semmelweis Klinikák metróállomáson idén júliusban kezdődtek el az M3-as metróvonal felújításához kapcsolódó korszerűsítési munkálatok a SWIETELSKY Kft. kivitelezésében.
Cikksorozatunkban korábban már bemutattuk az Arany János utcai és a Ferenciek tere állomások múltját és jövőjét, most a Klinikák állomás modernizálásának részleteivel folytatjuk. A megújult állomás átadása 2022 márciusában várható.
A Klinikák állomást 1976-ban adták át. A Budapest VIII. kerületében található megálló az Üllői út és a Szigony utca sarkánál helyezkedik el. A felszíni épületből, az innen levezető mozgólépcső lejtaknából és egy fúrt, öt csöves, középperonos mélyállomásból álló létesítmény 20 méterrel van a felszín alatt. Megközelítése a felújítást követően is a Szigony utca felől, a felszíni épületen keresztül fog történni, és megújult formával várja majd az utasokat.
Az új építészeti megjelenés az állomás eredeti formáját veszi alapul, de az elavult szerkezeteket korszerű anyagok váltják fel.
A homlokzatot és annak burkolatát felújítják, ám ezek külső megjelenése és jellege alapvetően nem fog változni.
Sőt a modernizálás során a felszíni épület eredeti tartószerkezete változtatás nélkül megmarad, mindössze a kőburkolatot cserélik le a SWIETELSKY Építő Kft. szakemberei, és lehetőség szerint újra felhasználják. Emellett korszerű üvegportálokat építenek be.
A felszíni bejáratot és környezetét teljes egészében korszerűsítik, itt is új burkolatok kerülnek minden beltéri felületre.
Az újságárus üzletet áthelyezik, de alapterülete nem fog változni. A forgalmi iroda helyiségei teljesen átalakulnak, és a szociális blokk is az eddigiektől eltérő területre kerül.
Az állomástér utasforgalmi részeiben ugyancsak kicserélik a burkolatokat, és újonnan készül az utastéri szerelt előtétfal is. Itt fémlemezből hozzák létre az új burkolatot, egyedi kialakítással.
Az utasterek – lejtakna, elosztócsarnok és peronok - falburkolatát lecserélik új rejtett rögzítésű, táblás lemezburkolatra.
A megújult állomás a sárga árnyalatait fogja tükrözni, így illeszkedik a már meglévő, az utasok által megszokott sárgás mészkő színvilágához.
A biztonsági sáv felülete a metrógumi helyett új gránit burkolatot kap.
Az épületen jelenleg nincs információs felület, ám ezen is változtatnak: az utastájékoztató eszközöket, berendezési tárgyakat az egységes arculati rendszer szerint alakítják ki.
Az akadálymentesítést is fő célként tűzték ki a tervezők, ugyanis bár külön-külön a mélyállomás és a feszíni épület utasterei gond nélkül megközelíthetők bárki számára, a felszíni épület utcaszintről való akadálymentes megközelítése már nem lehetséges a szintkülönbség miatt, ezt orvosolja a beruházás. Továbbá az utasforgalmi terekben vakvezető taktilis sávokat is készítenek.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.