A VEMÉVSZER kivitelezésével épül meg Veszprém tornászgyakorlója.
A Modern Városok Program keretében a Városi Stadion komplex megújításának első elemeként új tornászgyakorlóval gazdagodik Veszprém. A létesítmény – amely versenysportnak, az utánpótlás-nevelésnek, az iskolai sportnak és a helyi szabadidősportnak is helyet biztosít – 230 tornász és gumiasztalos diák számára nyújt minőségi edzési lehetőséget. A város tornacsarnoka a helyi igények kiszolgálása mellett a térség tanulóinak is edzéslehetőséget biztosít majd.
A korábbi létesítmény az 1970-es években épült, így szükségessé vált, egy modern kor követelményeinek megfelelő csarnok kialakítása. Az városi tornászgyakorló kivitelezését a VEMÉVSZER Kft. és a MIN-TECH Kft. végzi konzorciumban, a munkálatok 2020 augusztusában kezdődtek, és 2021 őszén fejeződnek be.
A projekt előrehaladásával kapcsolatosan György István, a VEMÉVSZER főépítésvezetője adott tájékoztatást lapunk megkeresésére. A beszélgetés elején a szakember tájékoztatott az épület méreteivel kapcsolatosan:
az új tornacsarnok 40x30 méter alapterületű, 11 méter magas, nettó alapterülete pedig 1500 négyzetméter.
A kivitelezés során közel 400 köbméter monolit vasbeton szerkezetet építettek, 1200 négyzetméter PVC lapos tetőszigeteléssel, továbbá 30 tonna szerkezeti acélt használtak fel és 400 négyzetméter függönyfal felület építettek be.
A további műszaki részletekkel kapcsolatosan az építésvezető elmondta, hogy az épület pontalapozással és előregyártott vasbeton szerkezetekkel készült, vázkitöltő kerámia falazatokkal és kerámia válaszfalakkal, a szigeteléshez 20 centiméter vastag homlokzati hőszigetelőt használtak, a keleti és nyugati oldalon homlokzati üvegfallal.
A jelenlegi zajló munkálatokkal kapcsolatban a szakember elmondta, hogy a külső homlokzaton a színezések készülnek, míg a belül a szárazépítési, festési, valamint gépészeti, villanyszerelési munkák folynak.
György István az építkezés egyik kihívást jelentő részeként a csarnokrész munkáinak ütemezését említette, mivel itt közel 200 négyzetméter felületen szivacsgödrök találhatóak, melyek a padlótól még mintegy 1 méter mélységben lettek kialakítva.
„A szivacsgödrök helyén − azok formája miatt − nem lehetett rendesen állványozni, ezért először azt le kellett fedni, hogy a munkákat el tudjuk végezni, így a technológiai ütemeket megfordítva dolgoztunk,
ami azt jelenti, hogy előbb elkészült a vakolás, festés, deszkaburkolatos álmennyezet, valamint elhelyeztük a lámpatesteket, és ezek után a szivacsgödröt felszabadítva elkészült az aljzatbeton – tette hozzá.
„Szintén megoldandó feladat volt, hogy a szociális rész földszinti helyiségeiben nemcsak a szellőzés, hanem a vízvezetékek is szabadon vannak szerelve a mennyezet alatt. Itt nagy logisztikát igényelt, hogy a függőleges vezetékek már korábban el lettek helyezve a falakba, a mennyezeti vízszintes gerinc vezetékek szereléséhez a helyiségeket teljesen készre kellett festeni.” Jelenleg ezen gépészeti vezetékek szerelése is folyamatban van – tette hozzá György István.
A 800 négyzetméteres deszkaburkolatos álmennyezet és annak lakatos fogadószerkezetének az összerakása is nagy odafigyelést igényelt, mivel itt 8 méteres magasságban kellett dolgozniuk a szakembereknek, és nagyságrendileg 5000 horganyzott acélfülre kellet felcsavarozni 1500 szál deszkát.
Az építkezés során használt speciális technológiákra kitérve az építésvezető arról beszélt, hogy az egyik a szociális rész aljzatbeton kialakítása nem a megszokott esztrich betonnal készült, hanem öntött padlóként alakították ki, melyre júliusban öntik a végső 1 centiméter réteget.
„A legnagyobb dobás a keleti oldal homlokzati függönyfal kialakítása: itt speciális technológiával készült OKALUX ablakokat építettek be, amelyek gyártását Németországban végezték. A különleges nyílászáró egyedi rendeltetése, hogy csak 30 százalékban engedi át a fényt, és egységes fényviszonyokat teremt a csarnokban árnyékképződés nélkül.
Ez utóbbi megrendelői oldalról komoly elvárás volt.
A projekt egyik legérdekesebb része különleges ablakok beépítése volt:
az üvegek súlya és sérülésveszély elkerülése érdekében a hagyományos állványos technológia nem volt megfelelő, ezért speciális robotokat használtak.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.