Az új arénához 12 ezer tonna acélt és 150 ezer köbméter betont használnak fel, ugyanakkor a bontott 50 ezer köbméter beton és vasbeton jelentős része újrahasznosul. A toronyépület megmarad, és múzeumként működik tovább a 65 ezres arénában, melynek minden ülőhelye fedett lesz. Az új stadion építése decemberben kezdik, és több mint két évig tart.
Hétfőn elkezdődött a Puskás Ferenc Stadion vasbeton szerkezeteinek a bontása. Az 1953-ban átadott egykori Népstadion területén jelenleg számos munkagép dolgozik, a lelátó alsó karéját, és a földrézsűket, valamint a reflektorokat tartó vasbeton állványokat bontják.
A Nemzeti Sportközpontok korábbi közleménye szerint a létesítményben eddig a közművek kiváltása és egyéb értékmentő bontási munkálatok zajlottak. A lebontott 50 ezer köbméter beton és vasbeton, valamint a 170 ezer köbméter föld jelentős része újrahasznosul.
Skardelli György építész-tervező a hétfői sajtónyilvános helyszínbejárás előtt elárulta, az új arénához 12 ezer tonna acélt és 150 ezer köbméter betont használnak fel. Az építész elmondta, a régi stadionból megtartanak néhány jellegzetes elemet, ez egyedivé teszi az új arénát. A toronyépületet nem bontják le, oda múzeumot terveznek. Az úgynevezett pilonok hasonlóak lesznek, mint a régi épületnél, s ezek tartják majd a fedést biztosító acél szerkezetet.
Az építész hangsúlyozta, a háromszintes lelátó mind a 65 ezer ülőhelye fedett lesz az új stadionban, amely mindenben megfelel majd a 2020-as labdarúgó Európa-bajnokságra vonatkozó előírásoknak. Az új stadion lelátói jóval közelebb kerülnek a küzdőtérhez.
"A régi létesítmény esetében húsz percben határozták meg a menekítés időtartamát, ez az új stadionnál nyolc perc lett" - mondta az építész, s hozzátette, a legmodernebb számítógépes szoftverrel le is modellezték már a létesítmény kiürítését telt ház esetén.
Skardelli György arról is beszélt, hogy a válogatott futballmérkőzések mellett bármilyen nagy koncert megrendezésére is alkalmassá válik az új Puskás Stadion, amely konferenciáknak, s számos kisebb rendezvénynek is otthont tud adni. A nézőszám az adott rendezvény jellegétől függően akár 78 ezer is lehet.
Az új stadionban a sajtóhelyeket a nyugati oldalon alakítják ki, s ugyanott helyezik el majd a 400 férőhelyes VIP-lelátót is. A létesítmény teljes egészében akadálymentesítettnek épül. A szakember azt mondta, az eredetileg tervezettnél 76 ezer négyzetméterrel kisebb lesz a létesítmény területe, a csökkentés megrendelői kérésre történt, így olcsóbb a kivitelezés. A tervek szerint a Puskás Ferenc Stadion bontása nyolc hónapig tart majd, az új aréna építése idén decemberben kezdődhet el és 2019-ben fejeződik be.
Fürjes Balázs, a beruházást felügyelő kormánybiztos korábban elmondta, 2020-ban három labdarúgó Európa-bajnoki csoportmérkőzést és egy nyolcaddöntőt rendezhetnek az arénában. Jelezte, az új létesítmény otthona lehet a legnagyobb világsztárok koncertjeinek, olyan nemzetközi produkcióknak, amelyek eddig alkalmas létesítmény hiányában nem tudtak eljutni Magyarországra, Budapestre.
(fotók: mti – Közti Zrt.)
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.