A harminc éve felújítás nélkül működő metróvonalat két ütemben 125 milliárd forintból fejlesztik Újpest és Kispest között. A vágányok, az állomások, a mozgólépcsők, az alagutak és az elektronika is megújul, a járműpark fejlesztése egy külön beruházásban már elkezdődött. Mindezek hiányában folytatódnának a sűrű meghibásodások, és csak jelentős korlátozásokkal lehetne üzemeltetni a járatot, amit már jelenleg is az M2-es metróból áthozott kocsikkal segítenek.
A BKV Zrt. benyújtotta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) részére az M3-as metróvonal felújítására vonatkozó támogatási kérelmet, ennek elbírálása folyamatban van. A hírt Fónagy János, az NFM államtitkára közölte képviselői kérdésre adott írásos válaszában. Tóth Bertalan (MSZP) képviselő azzal a kérdéssel fordult Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterhez, hogy a fővárosi agglomerációs járatok nehézségei után az M3-as metró felújításának finanszírozása is veszélybe került-e.
Az államtitkár válaszában emlékeztetett arra, hogy a szerelvények felújítására már szerződést kötött a BKV Zrt. és a Metrowagonmash Nyrt. Ez a beruházás nem uniós támogatással történik, a szerelvények felújításához a kormány állami kezességvállalást nyújt a főváros 60 milliárd forint összegű forrásbevonásához.
Az uniós támogatásban részesülő infrastrukturális fejlesztés 125 milliárd forintos támogatási összeggel szerepel egy múlt évi kormányhatározat mellékletében. A leírás szerint a budapesti M3-as metróvonal Kőbánya-Kispest és Újpest központ állomások közötti vonalán felújítják a vágányfelépítményt, az alagútszerkezetet, az áramellátást, a mozgólépcsőket, a távközlési és felügyeleti rendszereket és az állomásokat, valamint a Kőér utcai járműtelepet, az állomások egy részét pedig akadálymentesítik. A projekt keretében 10 állomáson felvonókat, valamint egyes állomásokon funkcionálisan új, a fix lépcső mellé mozgólépcsőt telepítenek. Így 13 állomáson lesz felvonó.
Az államtitkár kiemelte, hogy a lehető legmagasabb szintű akadálymentesítés érdekében a BKV Zrt.-vel megvizsgáltatják a nem teljes körűen akadálymentesíteni tervezett állomásoknál felszíni akadálymentes pótló buszjárat elindításának lehetőségét. Ezen túl a Belügyminisztérium felkérésére a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem jelenleg egy olyan megoldás kidolgozását végzi, amely a mozgáskorlátozottak, kerekes székkel utazók biztonságos közlekedését segíti a mozgólépcsőkön.
2017 elejétől járhatnak a megújult szerelvények
A Világgazdaságot a BKK hétfőn arról tájékoztatta, hogy elkezdték a szerelvények felújítását, miután az első felújítandó kocsit januárban átadták a vállalkozónak. A 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítására vonatkozó pályázatot korábban az orosz Metrowagonmash nyerte 219,2 millió eurós ajánlattal. Az ütemezésnél elsődleges szempont, hogy előbb azokat a szerelvényeket adják munkába, amelyeknek a műhelyi felújítása már amúgy is esedékes. Az első felújított szerelvények a szerződés tavaly szeptemberi életbe lépése után 16-18 hónappal, vagyis várhatóan 2017 első hónapjaiban érkeznek meg.
A BKK ugyanakkor azt is közölte, a vonal rekonstrukciója még idén elkezdődik, jelenleg a munka előkészítése zajlik. A felújítás a tervek szerint három szakaszban és két ütemben valósul meg. Az első ütemben az északi és déli szakaszt, a második ütemben a középső – Lehel tér és Nagyvárad tér közötti – szakaszt építik át. Ezen időszakokban az utazóközönséget pótlóbuszok szállítják az érintett szakaszon. A tervek szerint sűrűbben járnak majd az érintett lakóterületeken a belváros felé közlekedő busz- és villamosjáratok is.
Ezért nem lehet tovább halogatni
A BKK korábban azt közölte, hogy a 17,3 km-es M3-as vonalat munkanapokon megközelítőleg félmillióan választják utazásukhoz, így a járat szerelvényein többen utaznak naponta, mint az ország összes vasútvonalán együttvéve. Ugyanakkor a kék metró pályája, állomásai, műszaki berendezései és szerelvényei a több mint három évtizedes, érdemi felújítás nélküli folyamatos működés alatt elhasználódtak, egyúttal elavulttá is váltak, jelenlegi állapotukban ráadásul az esélyegyenlőségi elvárásoknak sem felelnek meg.
A BKK elismerte, az elmaradt felújítások és a beszűkült karbantartási lehetőségek miatt a közelmúltban egyre több, késéssel és menetkimaradással járó meghibásodás történt. Hangsúlyozták, további beavatkozás nélkül már csak jelentős korlátozásokkal lehetne biztonságosan üzemeltetni vonalat. Ennek elkerülése érdekében a BKV szakemberei a kritikus helyek folyamatos ellenőrzésén kívül a hosszabb szakaszokon a leginkább elhasználódott sínszálakat cserélik, de végleges megoldást csak egy komplex felújítás jelenthet a teljes vágányhálózat cseréjével.
A BKK honlapján az is kiderül, az elöregedett járműpark frissítésére az M2-es metró vonaláról 20 fiatalabb, még tovább üzemeltethető, orosz gyártmányú kocsit helyeztek át az M3-as metróvonalra. Lehetővé téve ezzel a leginkább elhasználódott kocsik forgalomból történő kivonását.
(mti, vg.hu, magyarepitok.hu)
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.