2024.11.21, Csütörtök
Harminc milliárdos fejlesztés és újfajta menedzselés a kerékpárutakon

Harminc milliárdos fejlesztés és újfajta menedzselés a kerékpárutakon

mti

2016.08.03. 15:00 - Hegedűs Gergely

A kerékpárutak beruházásai az új kormánybiztos után egy külön főosztályt kapnak az NFM-nél, a fenntartásukat pedig a Magyar Közút veszi át.

Hirdetés

Mintegy 30 milliárd forint értékű kerékpárút fejlesztésről döntött a kormány – derült ki Révész Máriusznak, az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kormánybiztosának a beszámolójából.

Ahogy arról hétfői cikkünkben is beszámoltunk, a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt ügynek minősítette a nyolc turisztikai szempontból legfontosabb útvonal fejlesztését. Köztük olyan beruházásokkal,

  • mint a Balatont a Kis-Balatonnal összekötő kerékpárút fejlesztése,
  • a Balatoni bringakör komplex felújítása,
  • a Tisza-tó körüli kerékpárút hiányzó szakaszának kiépítése,
  • valamint az Eurovelo 6 útvonal Rajka és a főváros közötti kiépítése (a Rajka-Dömös, Szentendre-Budapest, Dunakeszi-Budapest, Budapest-Érd-Százhalombatta szakaszainak fejlesztése által)

A kerékpározásért és az aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztossá júniusban kinevezett Révész Máriusz elmondta, a szükséges forrásokat uniós és hazai források biztosítják. A kiemeltté nyilvánított beruházásoknál a közbeszerzéseket követően jövő nyáron lehet átadni a területet a kivitelezőknek. A fejlesztések többsége 2018-ra megvalósulhat.

 

Túl szerteágazó volt az eddigi menedzselés

A projektek koordinálása érdekében döntöttek arról is, hogy az NFM tárcáján belül külön kerékpáros főosztályt hoznak létre. A várhatóan őszre megalakuló szerv élére a kormánybiztos Berencsi Miklóst javasolta.

A kormánybiztos emlékeztetett, az elmúlt években számos kerékpárút fejlesztésről döntöttek, így közel ezer kilométernyi út épült meg 2007-2014 között uniós, és több száz kilométer hazai forrásból. A fejlesztéseket azonban nehezítette, hogy nem volt egységes az irányítás a szerteágazó területek, az önkormányzatok, minisztériumok, civil szervezetek vagy hatóságok között. Emiatt döntöttek a kormánybiztosi feladatkör és az új főosztály kialakítása mellett.

 

A Magyar Közút veszi át a kerékpárutak fenntartását

Révész Máriusz kitért arra is, hogy az eddig megépült kerékpárutak önkormányzati fenntartása is megoldatlan volt. Előkészítés alatt van az a döntés, hogy a Magyar Közút vegye át a kerékpárutak működtetését és fenntartását.

A kerékpárforgalmi hálózat országos, regionális jelentőségű szakaszait, illetve az első és másodrendű főutakkal párhuzamos külterületi szakaszokat is a közútkezelő látná el, amihez költségvetési forrást is kell biztosítani. „Ez megszüntetné a jelenlegi karbantartási, működtetési problémákat és tisztázná a hatásköröket” – mondta a politikus.

 

Egységesedik a táblarendszer

Révész Máriusz beszédéből kiderült, 2018-ig országos turisztikai kerékpárút fejlesztési programot is kidolgoznak. Az országszerte egységes turisztikai útirányjelző táblarendszer kialakítását ősszel kezdenék el, hogy az a Bejárható Magyarország program információs rendszeréhez is illeszkedjen.

A tervek véglegesítése előtt a legfontosabb kerékpáros szakmai és civil szervezetekkel is egyeztetnek.

(mti)

Mi épül?kerékpárút

Hírlevél

Hirdetés