Új csarnokok épülnek az eredeti állapotban megőrzött III. épület mellé a budafoki kocsiszínben a Strabag kivitelezésében. Otthont nyernek a CAF-villamosok, körpályával csökken a karbantartási idő, megerősödik a zajvédelem - tudtuk meg a BKK-tól kapott válaszokból.
A százéves Budafok kocsiszín felújítása tavaly kezdődött el, a munkálatokat a Strabag-csoporthoz tartozó STR Építő Kft. végzi egy 5,73 milliárd forintos beruházás keretében. A fejlesztésre több okból volt szükség: egyrészt az évtizedek során a telep több, sokszor ötletszerűen végrehajtott bővítésen esett át, és a funkcióját egyre kevésbé tudta betölteni. Emellett a Budai Fonódó villamoshálózatban forgalomba állított új, alacsonypadlós CAF villamosok és az 1-es villamosvonal járműveinek üzemeltetését is itt végzik el. Erre a felújítás előtt nem volt alkalmas a helyszín - közölte lapunk kérdésére válaszolva a BKK Sajtóosztálya.
Az 1899-ben épült kocsiszín állapota leromlott, nem lehetett már gazdaságosan üzemeltetni. Kiválasztották azokat az épületeket - többek között a III. csarnokot - amelyeket a leghatékonyabban lehetett korhű állapotban felújítani, a többit pedig bontásra ítélték. Hasonló sorsra jutottak az épületkomplexumban szerteágazó vágányok, amelyek egy részét még a korábbi HÉV igényeinek megfelelően alakították ki. Ezeket felszedték, a központ új beltéri és kültéri vágányhálózata készen áll a használatba vételre.
A sínek szerkezetének átalakítása megoldott egy másik problémát is - a korábbi, nem kellő előrelátással végiggondolt felújítások miatt a fejlesztés előtt a villamosok nem tudták körbejárni a telepet. Így nagyon idő- és munkaigényes volt a napi karbantartási feladatok megoldása. Az újonnan lefektetett vágányokkal ezt a hibát kiküszöbölték.
A telepen a rutinfeladatokat és az ellenőrzéseket az újonnan felépített és modern technológiával ellátott csarnokokban fogják elvégezni. A járművek napi karbantartásához korszerű villamosmosó berendezéseket szerelnek fel. Egy felsővezeték nélküli, darus javítócsarnokot is építenek, amelyben két vágányon lehet megemelni a járműveket. Egy külön vágányon pedig aknák és állványok segítségével a villamos valamennyi részén elvégezhetik a szükséges alkatrészcseréket és javításokat.
A műemlékeknek kijáró alapossággal felújításra kerülő III. csarnokot nosztalgiajárművek tárolására használják majd. A telep kialakításakor különös figyelmet fordítottak a hangszennyezés elkerülésére, ezért a Forgalmi utcai bekötésnél zajvédő fal épül, bár az új sínrendszernek köszönhetően a villamosok a kocsiszínben amúgy is csendesebben közlekedhetnek.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. kivitelezésében megvalósult Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia számtalan funkciót képes betölteni világszínvonalon.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.