Új csarnokok épülnek az eredeti állapotban megőrzött III. épület mellé a budafoki kocsiszínben a Strabag kivitelezésében. Otthont nyernek a CAF-villamosok, körpályával csökken a karbantartási idő, megerősödik a zajvédelem - tudtuk meg a BKK-tól kapott válaszokból.
A százéves Budafok kocsiszín felújítása tavaly kezdődött el, a munkálatokat a Strabag-csoporthoz tartozó STR Építő Kft. végzi egy 5,73 milliárd forintos beruházás keretében. A fejlesztésre több okból volt szükség: egyrészt az évtizedek során a telep több, sokszor ötletszerűen végrehajtott bővítésen esett át, és a funkcióját egyre kevésbé tudta betölteni. Emellett a Budai Fonódó villamoshálózatban forgalomba állított új, alacsonypadlós CAF villamosok és az 1-es villamosvonal járműveinek üzemeltetését is itt végzik el. Erre a felújítás előtt nem volt alkalmas a helyszín - közölte lapunk kérdésére válaszolva a BKK Sajtóosztálya.
Az 1899-ben épült kocsiszín állapota leromlott, nem lehetett már gazdaságosan üzemeltetni. Kiválasztották azokat az épületeket - többek között a III. csarnokot - amelyeket a leghatékonyabban lehetett korhű állapotban felújítani, a többit pedig bontásra ítélték. Hasonló sorsra jutottak az épületkomplexumban szerteágazó vágányok, amelyek egy részét még a korábbi HÉV igényeinek megfelelően alakították ki. Ezeket felszedték, a központ új beltéri és kültéri vágányhálózata készen áll a használatba vételre.
A sínek szerkezetének átalakítása megoldott egy másik problémát is - a korábbi, nem kellő előrelátással végiggondolt felújítások miatt a fejlesztés előtt a villamosok nem tudták körbejárni a telepet. Így nagyon idő- és munkaigényes volt a napi karbantartási feladatok megoldása. Az újonnan lefektetett vágányokkal ezt a hibát kiküszöbölték.
A telepen a rutinfeladatokat és az ellenőrzéseket az újonnan felépített és modern technológiával ellátott csarnokokban fogják elvégezni. A járművek napi karbantartásához korszerű villamosmosó berendezéseket szerelnek fel. Egy felsővezeték nélküli, darus javítócsarnokot is építenek, amelyben két vágányon lehet megemelni a járműveket. Egy külön vágányon pedig aknák és állványok segítségével a villamos valamennyi részén elvégezhetik a szükséges alkatrészcseréket és javításokat.
A műemlékeknek kijáró alapossággal felújításra kerülő III. csarnokot nosztalgiajárművek tárolására használják majd. A telep kialakításakor különös figyelmet fordítottak a hangszennyezés elkerülésére, ezért a Forgalmi utcai bekötésnél zajvédő fal épül, bár az új sínrendszernek köszönhetően a villamosok a kocsiszínben amúgy is csendesebben közlekedhetnek.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.