A Szombathely-Csorna pálya közel 90 kilométeres szakaszán két új pihenőhelyet épít a Colas Út Zrt., az egyik projektben a hagyományos pihenőhelyi szolgáltatások mellett a súlyhatár feletti járművek kiszűrésére is alkalmas megállót adnak át.
A Colas Út Zrt. egy 5,95 milliárd értékű fejlesztés keretében idén elkezdte a munkálatokat az M86-os út felszereltségét javító beruházásban. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) délelőtt sajtótájékoztatót tartott a pálya Szombathely-Csorna szakaszán épülő pihenőhelyek aktuális helyzetéről.
Ágh Péter, Vas megye országgyűlési képviselője a sajtótájékoztatón elmondta, hogy alapvető szükséglet, hogy a térségben megfelelő ütemben tudjon fejlődni az infrastruktúra. Hozzátette, hogy az M86-os út 2016-os átadása után a jelenlegi szakaszban azokat a fejlesztéseket kell elvégezni, amik komfortosabbá teszik az autósok számára az utazást.
A projektben két leállóhelyet építenek ki: a Rábaköz-pihenőhelyet a Győr-Moson-Sopron megyében fogják átadni, illetve Vas megyében, Vámoscsaládnál alakítanak ki egy másik megállóhelyet, melyet tengelysúlymérő-állomással is felszerelnek. Amikor ezek a fejlesztések is elkészülnek, akkor lehet teljes mértékben kijelenteni, hogy elkészült az M86-os út – derült ki szavaiból.
Kiss Boglárka, a NIF Zrt. szóvivője kiemelte, hogy az M86-os gyorsforgalmi út fejlesztései azért bírnak nagy jelentőséggel, mert a közel 90 kilométeres Csorna-Szombathely szakaszon jelenleg nincsenek ilyen pihenőhelyek. A tengelysúlymérő-állomásról elmondta: mindkét oldalon mérőházat fognak építeni, illetve az ezekhez kapcsolódó technikai-számítógépes rendszereket is biztosítják.
Egy-egy előszűrő állomás is kiépül majd az M86 két oldalán, ehhez kapcsolódva adnak át több különböző típusú lámpát, illetve kijelzőrendszert is. Többek között az úton haladó teherautókat a tehersúlymérő-állomásra beterelő változtatható táblás kijelzők is fontos szerepet töltenek majd be, melyek lehetővé teszik, hogy elvégezhető legyen a mérés és a túlsúlyos járműveket ki tudják szűrni a forgalomból. Azon kívül, hogy ez a rendszer az utak épségét és állagmegóvását fogja szolgálni, fontos szempont a balesetvédelem is, hogy a súlyhatárok feletti járművek kiszűrése által csökkentsék a baleseti kockázatokat. Kiépülnek majd a pihenőhelyhez tartozó asztalok, padok és illemhelyek is – derült ki.
A munkálatok látványos szakaszba értek, jelenleg a földmunkák utolsó szakaszában vannak, már védőréteg van a töltés tetején és látszik az a terület, ahol elhelyezkedik majd az állomás és a tengelysúlymérő.
A Sopronnémetinél kiépülő állomás egy komplex pihenőhely lesz, a későbbiekben egy benzinkút is települ majd hozzá. A NIF Zrt. feladata jelenleg az, hogy kialakítsa a pihenőhely területét, valamint a 30 személygépkocsi, 29 tehergépjármű és 5 busz parkolására alkalmas parkolóhelyeket. Itt is elhelyeznek majd padokat, asztalokat és illemhelyet is. Ennél a pihenőhelynél szintén hasonló állapotban áll a készültség, mint Vámoscsaládnál, szintén a földmunkák befejezése zajlik.
A beruházás befejezése 2020 január végére várható, azonban a munkálatokkal már 2019 végére elkészülnek, a utolsó másfél hónap pedig a tengelysúlymérő-állomás tesztüzemét jelenti majd. A tesztüzemet a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi majd el és a pihenőhelyek üzemeltetője is az állami vállalat lesz.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.