A megvalósítás során egy 135 hektáros területet építenek be, melyen közparkot, sport- és szabadidős létesítményeket, lakóházakat és irodákat is kialakítanak.
Kihirdették a Budapest Déli Városkapu meghívásos nemzetközi tervpályázat eredményét, melynél a nyertes pályaművet a Snohetta Innsbruck tervezőiroda nyújtotta be. A pályázaton a Duna, a Rákóczi híd, a Könyves Kálmán körút, a Soroksári út és a Weiss Manfréd út által körülhatárolt, mintegy 135 hektáros terület beépítésének átfogó tervezésére tettek felhívást.
A terv magában foglalja egy csaknem 12 ezer egyetemi hallgatónak szánt diákváros kialakítását, valamint nemzetközi rangadók megrendezésére alkalmas sportlétesítményeket hoznak létre, köztük egy 15 ezer férőhelyes atlétikai stadiont – mondta el a nyertes pályázat kihirdetése alkalmából tartott rendezvényen Szalay-Bobrovniczky Alexandra, humán főpolgármester-helyettes.
A diákváros kialakítása azért bír különösen nagy jelentőséggel, mert bár Budapest európai szinten is fontos egyetemi város, a további külföldi hallgatók felvételének egyik akadálya, hogy nem tudnak nekik kollégiumi férőhelyeket biztosítani. A diákvároson kívül közparkot, sport- és szabadidős létesítményeket, valamint lakóházakat és irodákat terveznek építeni.
Az elmúlt húsz évben az a tendencia rajzolódott ki, hogy Pesten és Budán is déli irányba terjeszkedik a város, egyrészt a tér, másrészt a közlekedési infrastruktúra miatt – emelte ki Fürjes Balázs, a bírálóbizottság elnöke. A megvalósítás nagy kihívása egy lerobbant, elhanyagolt, részben korábbi ipari létesítményekből álló térség megújítása és hatékonyabb bekapcsolása a város életébe.
A projekt a 2013-ban elfogadott Budapest 2030 hosszútávú városfejlesztési koncepció része, melynek célja, hogy harmonikus és sokszínű környezetet hozzanak létre a fővárosban. A tervpályázat összhangban áll Budapest stratégiai céljaival, és kapcsolódik a Dunára tervezett új déli hídhoz is, valamint a kialakítandó intermodális csomópont révén a korábban kihasználatlan terület valódi városkapuként működhet a jövőben.
A pályázat értékelésének főbb elemei között szerepelt többek közt a városképi megjelenés, az építészeti minőség, a terek közti funkcionális kapcsolatrendszere, valamint az innováció is. A megvalósítás ezen felül bővelkedik a környezettudatos és fenntartható életet biztosító megoldásokban.
A pályázati felhívásra összesen 17 pályaművet nyújtottak be, amelyek közül hetet vettek meg, és további háromnak dobogós helyezést osztottak. Az első díjat elnyerő oslói székhelyű Snohetta építészműhely innsbrucki irodája tervezte többek közt a norvég nemzeti operaházat is, és a Budapest Déli Városkapu projektjét a a Verkehrsingenieure Besch und Partner nevű vállalattal közösen nyerte el.
A Liszt Ferenc Repülőtér közelében építkeztek.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.