Az épület méretéből adódóan a legnagyobb kihívást a pincefalak szellőztetése, a fugák aprólékos megtisztítása, valamint a vakolat leverése jelentette.
Korábban beszámoltunk arról, hogy megkezdődött a Szentháromság tér 6. szám alatti Pénzügyminisztérium rekonstrukciójának II. üteme, és januárban a főhomlokzati látványterveket is közöltük. Most az év feléhez közeledve Borbély Páltól, a beruházást lebonyolító PM-TÉR6 Nonprofit Kft. vezérigazgatójától kértünk rövid helyzetjelentést.
„Az első toronydaru munkára kész, így mostantól már messziről is jól látható, hogy a Magyar Királyi Pénzügyminisztérium egykori épületegyüttesének rehabilitációja zajlik” – nyilatkozta Borbély Pál vezérigazgató. „Az épületen belüli munkák ugyanakkor a külső szemlélő számára nem látványosak, de továbbra is gőzerővel folynak” – tette hozzá.
"Az elmúlt félévben számos részengedélyezési eljárás – örökségvédelmi bejelentések, építési engedélyek – zárult le, ami előfeltétele volt a tervezés folytatásának, valamint az épület-diagnosztizáció alapján szükséges kivitelezési munkáknak. Az építésügyi hatóságokkal együttműködve halad az engedélyezési terv végleges tartalmi kidolgozása” – nyilatkozta a vezérigazgató.
Az utólag beépített, de ma már korszerűtlen lifteket elbontják, ezzel párhuzamosan pedig a lépcsőházak értékes díszítései, mint például a korlátok és oszlopfők gondos védelmet kapnak, hogy a további munkálatok során se sérüljenek. Ezzel párhuzamosan történik az archaikus belső terek rekonstrukciós tervezése, amelynek nagyobb része már elkészült, és hamarosan a nagyközönség is láthat részleteket a tervekből.
Emellett az épület mind a négy szintjén megfelelő ütemben haladnak a szerkezeti megerősítések. Az egymást követő fázisokat úgy, mint a tisztító bontást, a vasszerelést és a födémbetonozást az épület különböző pontjain egyidőben végzik – figyelembe véve az épület statikai állapotát és állékonyságát –, így folyamatos az előrehaladás.
Az építési terület Szentháromság téri részén a darualap betonozását követően, április második hetében szerelték össze a további feladatokhoz, így a szerkezetmegerősítési munkák mellett a rizalit visszaépítéséhez is nélkülözhetetlen toronydarut. A 36 méter emelési magasságú, 6600 kg maximális teherbírású acélszerkezet májusban állt munkába. A kivitelezők nagy gondot fordítanak arra, hogy a felvonulási munkák minél kevésbé zavarják a környéken lakókat.
„A csapadékszegény kora tavasz kedvezett a földmunkáknak, így a főfalak külső vízszigeteléséhez szükséges feltárások jó részét elvégezték a szakemberek” – mondta a vezérigazgató.
Az elmúlt hónapok intenzív munkavégzésének köszönhetően a szakemberek sok helyen már:
A vízszigetelés mielőbbi elkészítését a fal magas nedvességtartalma indokolja, melynek célja részben a víz utánpótlás megszüntetése, valamint a falszerkezet külső-belső megtisztításával (vakolat leverésével, fugák kitisztításával, aljzat felbontásával) a száradás elősegítése.
„A 115 éves épületegyüttes rehabilitációjának szükséges feltétele, hogy az épületszerkezetek a mai műszaki előírásoknak mielőbb megfeleljenek, és így az építés szakipari-műemléki munkák a helyreállított területeken megkezdődhessenek” – nyilatkozta lapunknak a vezérigazgató.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.