A létesítmény többek között a 2022-es férfi kézilabda Európa-bajnokság tartalékhelyszínéül fog szolgálni.
Lapunk utoljára júliusban járt a tatabányai multifunkcionális sportcsarnok építésén. A Fejér B.Á.L. Zrt. és az Épkar Zrt. konzorciumában létrejövő komplexum 18,5 milliárd forintból valósul meg. A Beruházás Megvalósító Építtetője a BMSK Zrt., a beruházáshoz kapcsolódó lebonyolítói és műszaki ellenőri feladatokat a FŐBER Zrt. – Győrber Kft. konzorcium megbízási szerződés keretén belül végzi.
A sportcsarnok a 2022-es férfi kézilabda Európa-bajnokság tartalékhelyszíne lesz, emellett fontos szerepet tölt be a megyeszékhely sportéletében és rendezvényszervezés tekintetében is. A beruházás 2021 október végére készül el.
A Réhling Konrád út – Gerelyhajító út – Olimpikon utca között elhelyezkedő építési munkálatok aktuális állásáról Lemli Ferenc, a Fejér B.Á.L. projektvezetője tájékoztatta lapunkat.
A projektvezető elmondása szerint a szerkezetépítési munkák befejezéséhez közelednek. Megtörtént az alapozás, a monolit vasbeton és az előregyártott vasbeton szerkezetek elhelyezése, valamint az acél és a fémszerkezetek is hamarosan a helyükre kerülnek. Ezután elkezdődnek a belső szakipari, illetve a külső közmű és az útépítési munkák is.
„Jelenleg az épület küzdőtere felett elhelyezkedő tíz darab, egyenként 63 méter hosszú és 43,8 tonnás főtartó beemelése zajlik”
– ismertette a szakember. A főtartó szerkezettel párhuzamosan pedig készülnek a kiszolgáló létesítmények lefedésének acélszerkezetei is.
Ezen a ponton érdemes bővebben szót ejteni magáról a szerkezetépítésről. A munkafolyamatról Lovas Róbertet, a Weinberg ’93 Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük. A Weinberg felel ugyanis az acél főtartó és az ahhoz tartozó másodlagos acélszerkezetek gyártásáért, szállításáért és szereléséért.
„Igen jelentős munkafolyamatról beszélhetünk, hiszen a csarnok elsődleges acélszerkezete határozza meg az épület térfogatát. A másodlagos acélszerkezetek pedig az épület kiszolgáló létesítményeihez tartoznak, úgy, mint lépcsők, gépészeti tartószerkezetek, teraszok."
"Nagy fesztávú és nagy elemsúlyú elemeket építünk be a szerkezet méreteihez képest szűk munkaterületen, ezért darukombinációkat kell alkalmazni az acél megfelelő helyi érkeztetéséhez és az acélszerkezet végleges helyére emeléséhez”
– avatott be a részletekbe a Weinberg’93 ügyvezetője.
Lemli Ferenc hozzátette: ezt a kéthetes munkafolyamatot több hónapos előkészítés előzte meg, úgy, mint gyártmánytervezés, üzemi gyártás, helyszíni organizációs feladatok és szállítás. Ám jelentőségét - szakmai és laikus szemmel - inkább a helyszíni, valamint a tartó hosszából és súlyából fakadó adottságok okozzák. „Az épület legmagasabban elhelyezett tartószerkezetének kivitelezését követően kezdődhetnek meg a szigetelési munkák, így biztosítva a vízmentességet, illetve a temperált fűtés lehetőségét.”
Az acélszerkezet összeszerelésének lépéseit a Weinberg szakembere így foglalta össze: „az acélszerkezeteket először egy szerelősablonban szereljük össze, majd a szerelősablonban összeszerelt acélszerkezeteken beemelés előtt méretellenőrzést hajtunk végre. A méretek megfelelősége után következik a szerkezet beemelése.”
Először a főtartók körüli peremtartó szerkezeteket emelték be. A peremtatókkal párhuzamosan elhelyezték és bebetonozták a főtartót fogadó bölcsőszerkezeteket. Ebbe a bölcsőszerkezetbe ültették be a korábban említett tíz darab, egyenként körülbelül 44 tonnás, nagy főtartó elemeket
– ismertette az ügyvezető.
Lemli Ferenc a folyamat összetettségével kapcsolatban hozzátette: a főtartókat félelemekben szállították Sárospatakról az építkezés helyszínére. Minden főtartó esetében lemodellezték az emelés folyamatát és meghatározták az emelendő tartó és a daru pontos pozícióját.
„Az óriási elemeket a daruk egymás hatósugarába kell emelni, így történhet meg a megfelelő helyre a végleges illesztés, amelyet ráadásul nagyban befolyásolnak az időjárási körülmények. Az ilyen nagy magasságokba történő emelés nagyon pontos munkát igényel az időjárási folyamatokat is figyelembe véve”
– foglalta össze Lovas Róbert a főtartó acélszerkezetek helyszíni szerelésében rejlő kihívást.
Lemli Ferenc az épület geometriájában látja a kivitelezés különlegességét. „Az épület „kavics” kubatúrájának köszönhetően a monolit és előregyártott épületszerkezeti részek íves vagy szegmenses részekből állnak össze, amelynek következtében az acél tartószerkezetek, szelemenek, függönyfalak, lemezburkolatok mind-mind egyedi kialakításúak.”
Az acélszerkezet helyszíni szerelése 2021 márciusáig tart a tervek szerint.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.