2021.04.20, Kedd
ZalaZONE: a mélyépítés tervezés minden szakága felsorakozott a tesztpálya kialakításánál
Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

ZalaZONE: a mélyépítés tervezés minden szakága felsorakozott a tesztpálya kialakításánál

magyarepitok.hu

2021.02.27. 08:30 - Kalácska Nóra

A zalai beruházás lényegét képező, úgynevezett tesztpálya specifikus elemek tervezője a Főmterv Zrt. volt.

Hirdetés

Lapunk folyamatosan beszámol az egész Európában egyedülálló zalai autóipari tesztpálya építkezéséről, amely az Autóipari Próbapálya Zala Kft. (APZ Kft.) beruházásában valósul meg.

A projektet 2017-ben kezdték el, az első ütem pedig 2019 májusában készült el. A magasépítési feladatokat a ZÁÉV Zrt. végezte el, az út-, közmű- és földmunkákat pedig a Duna Aszfalt Zrt. és a Szabadics Zrt. kivitelezte (a nagykanizsai központú cég II. ütem munkálataiban is fontos szerepet vállal), melynek átadása óta már teszteléseket hajtanak végre a komplexumban, valamint a konferenciaközpont is használatban van.

A II. ütemben a Duna Aszfalt egyebek mellett a smart city zóna, az ADAS (automatizált vezetéstámogatási rendszerek) tesztelési területen és a kis- és nagysebességű kezelhetőségi pálya építkezésein dolgozik. Legutóbb pedig egy új irodaszárny építésének közbeszerzéséről adtunk hírt.

Fotó: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Bonyolult terepviszonyok várták a tervezőket

A beruházás lényegét képező, úgynevezett tesztpálya specifikus elemek tervezője a Főmterv Zrt. volt, legfőbb szakmai és egyben konzorciumi partnere pedig a brit székhelyű HORIBA-MIRA Ltd.

A járműipar igen jelentős K+F hátteret működtet a nagyvilágban, és ez a telekommunikáció közlekedési szektorba történő várható robbanásszerű betörésével növekedni fog.

„Mivel a járműgépészet kifejezetten gyakorlatias tudomány, ezért olyan biztonságos, célirányosan felépített infrastruktúrát kíván, ahol az elmaradhatatlan üzempróbák, tesztek és kísérletek elvégezhetők. A zalai tesztpálya ezt a célt szolgálja”

– fejtette ki a zalai projekt jelentőségét bemutatva Haas Péter, a Főmterv generáltervezője.

A Főmterv munkatársa egyúttal ismertette lapunk számára az előkészítő munkák egyediségét. A szakember elmondta, a brit partnercégtől a nemzetközi iparági sztenderdek és a gyakorlaton alapuló tudás érkezett, a Főmterv pedig mindennek a hazai elvárásokhoz igazodó műszaki tervi formába öntését végezte.

A tervezés egyedülállóságát a generáltervező abban látja, hogy hagyományos építőmérnöki alapokon nyugvó szakmai ismereteiket egy Magyarországon lényegében korábban alig ismert speciális alkalmazási területhez kellett igen szűk tervezési határidővel adaptálni. Mindezt úgy, hogy gyakorlatilag a tervezéssel közel egy időben a kivitelezés is megkezdődött.

„Nem könnyítette meg feladatunkat az sem, hogy a tervezési terület igen nagy kiterjedésű, és topográfiája is igencsak összetett. A létesítmény Zalaegerszegtől északra egy volt katonai gyakorló téren terül el. A terület 2x1,3 kilométer kiterjedésű, és jelentős szinteltérésű dombok és völgyek által erősen tagolt.”

 

Hagyományos tervek a közutaktól eltérő paraméterekkel

Az úgynevezett tesztpálya specifikus elemek funkciója az autóipari kutatási-fejlesztési feladatokhoz használatos, célja a nemzetközi autóipari gyakorlatnak megfelelő, a járműipari sztenderdekhez illeszkedő tesztfelületek és technológia biztosítása.

A tesztek - Haas Péter elmondása szerint - két fő csoportra bonthatók; a hagyományos, alapvetően dinamikus jellegű tesztekre, illetve a vezetést segítő (driver assistance) funkciók próbáira és - részben inkább még távlatban – a teljes önvezető járművek kísérleteire és tesztjeire.

A beruházási területen modulszerű felépítésben helyezik el az egyes tesztpálya elemeket.

„Ezen modulok jellemzően útépítési technikával megépített létesítmények, amelyek hagyományos közlekedésépítési tervek elkészítését igénylik, ám jellemzően a közutaktól eltérő műszaki paraméterekkel.” 

A tesztpályán az alábbi modulok létesülnek:

  • nagy sebességű, 4,4 kilométer hosszú ovális pálya (maximum 240 km/h sebesség állandó fenntartására),
  • dinamikus platform, amely egy 300 méter átmérőjű aszfalt körtárcsa, 800 méter hosszú gyorsító sávval,
  • nagy sebességű (120 km/h) kezelhetőségi pálya 2 kilométer hosszúsággal,
  • kis sebességű (60 km/h) kezelhetőségi pálya, 1,4 kilométer hosszúsággal,
  • fékpróba pálya 700 méter gyorsító sávval, 200 méter hosszú, nyolcféle különböző speciális burkolatú féksávval, melyek: nagy tapadású aszfalt, kis tapadású aszfalt, beton burkolat, kerámia burkolat, bazalt burkolat, sakktáblaszerűen változó, csúszósurlódási ellenállással létesülő burkolat és aqaplaning burkolat,
  • autópálya szakasz 1500 méter hosszú, 2x2 forgalmi sávval és üzemi sávval, illetve egy különszintű csomóponttal,
  • 2x1 és 2x2 sávos országos közút keresztmetszetű útpálya 3300 méter hosszúságban, országúti közlekedés imitálására, 3 darab körforgalommal és egy hagyományos T csomóponttal,
  • eltérő (5-12-18-25-30 %) meredekségű emelkedők, alacsony csúszósurlódású kerámia betétekkel,
  • ADAS tesztfelület 650 méter hosszú, vezetést segítő (driver assistance) modul funkciók tesztelésére,
  • zajmérő modul 500 méter hosszúságban,
  • városi tesztpálya (többféle keresztmetszeti elrendezésű utcával, buszmegállókkal, homlokzatokkal, járdákkal és padokkal) 450x250 méter területen, az önvezető járművek fejlesztése céljára,
  • egyetemi tesztpálya oktatási és kutatás-fejlesztési célokra dinamikus platform, kezelhetőségi pálya és városi tesztkörnyezet kombinálásával.

A mélyépítés minden szakágát bevonták

A tervezésben a Főmterv szinte minden szakága részt vett, úgy, mint útépítés, műtárgy, forgalomtechnika, vízépítés, geotechnika és közmű szakterületek. „Lényegében a mélyépítés tervezés minden részterületéről kellett szakértőket bevetni a feladat komplex mivolta miatt.”

Az egyedi igényekben bővelkedő tesztpálya tervezésének egyik legkevésbé hétköznapi feladata a pályanedvesítés rendszerének kialakítása volt. „A hagyományos építőmérnöki tervezés egyik legfontosabb feladata a víz elvezetésének a megoldása. Jelen esetben éppen fordítva a víz burkolatra juttatását kellett több pálya elemnél mesterségesen megoldani, mert a szabványos jármű tesztek jelentős része nedves környezetet igényel.”

Galéria

Mi épül?Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.Duna Aszfalt Zrt.ZÁÉV Építőipari Zrt.Szabadics Zrt.Zalaegerszeg

Hírlevél

Hirdetés

Hirdetés