2021.10.22, Péntek
Átadták a ZalaZONE tesztpálya katonai off-road pályájának első ütemét: a Rheinmetall-gyárhoz épült
Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Átadták a ZalaZONE tesztpálya katonai off-road pályájának első ütemét: a Rheinmetall-gyárhoz épült

magyarepitok.hu, mti

2021.07.15. 13:20 - Szabó Ákos

Fontos innovációs, gazdasági és kutatás-fejlesztési lehetőségekhez jut a város. Most az Óbuda Építész Stúdió Kft tervei alapján a Szabadics Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. munkájával kivitelezett pályaelemeket adták át, a ZÁÉV Zrt. és KÉSZ Zrt. kivitelezésében épülő gyárhoz kapcsolódva.

Hirdetés

Ünnepélyes rendezvényen adták át Zalaegerszeg két kiemelkedő nagyberuházásának közös elemét, az autóipari tesztpálya katonai off-road pályájának első ütemét, mely a mintegy 60 milliárd forintos hadipari beruházáshoz, a Rheinmetall új gyárához készült el (melyet a ZÁÉV Zrt. és a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. kivitelez).

 

Fotók: Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

A pályaelem átadott üteme a Szabadics Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. munkájával vált az európai szinten is egyedülálló komplexum részévé. A két cég szerepe tesztpálya többi részének kialakításában is kifejezetten jelentős, a Duna Aszfalt az útépítéssel kapcsolatos elemeket és más mélyépítési munkákat, a Szabadics pedig szintén egyéb mélyépítési munkákat vállalt el a teljes komplexum több másik ütemében is. A ZÁÉV munkáját pedig a magasépítési feladatok – így a konferenciaépület kialakítása és a kutatóközpontoknak otthont adó, már átadott  épületek is dicsérik.

 

Balaicz Zoltán

Balaicz Zoltán zalaegerszegi polgármester az átadó ünnepség során beszédében rámutatott: a Rheinmetall beruházása többek között igen jelentős kutatás-fejlesztési, innovációs és gazdaságfejlesztési lehetőségeket jelent. Hozzátette még: a most átadott projekt jelentős összefogás eredményeként valósulhatott meg. Megköszönte többek között a kivitelezők munkáját is, mely lehetővé tette a fejlesztés megvalósulását.

 

 

Három offroad-elem készült el

Vigh László miniszteri biztos kifejtette: maga az autóipari tesztpálya immár közel 90 százalékban elkészült, a 25 ezer négyzetméteres Rheinmetall-csarnok építkezése pedig szintén jól halad: az oszlopait már be is emelték.

 

Vigh László

Elmondta: most három offroad elem készült el.

  • Egy kavicsos ágyon lévő kezelhetőségi pálya,
  • egy harmainc százalékos emelkedő,
  • és egy vizes bukkanóval ellátott másik pályelem.

Hangsúlyozta: nagyon látványos az a pont, ahová az építők eljutottak, majd gratulált is a szakembereknek a határidőre elvégzett minőségi munkáért.

 

 

Zalaegerszeg folyamatosan fejlődik

Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter szavaiból kiderült: évek munkájával a világ legmodernebb tesztpályáját kapja meg Zalaegerszeg, épülnek az egyetemi épületek és a hadiipari csarnok is. További fejlesztéseket is említett a város középiskoláinak felújításáról beszélve (és jelezve, hogy a Zrínyi Gimnázium fejlesztése is várható).

 

Dr. Palkovics László miniszter

Zalaegerszeg fejlődése folyamatos és még nem ért véget

– derült ki szavaiból.

 

Szeptember elején jöhet a Rheinmetall-üzem bokrétaünnepe

 

 

A miniszter visszaemlékezett arra a tavaly júniusi beszélgetésre, melyet a Rheinmetall tulajdonosával folytatott és ami lehetővé tette a Lynx harcjármű hazai gyártásának megtervezését és a gyár építkezésének kezdetét.

Az üzem kivitelezése kapcsán pozitívan nyilatkozott a hazai építőipar teljesítményéről és jelezte: a födém építése hamarosan megkezdődik és a bokrétaünnepséget szeretné, ha szeptember elején lehetne megtartani.

Elmondása alapján 2022 közepén átadják a gyár épületét és a hozzá kapcsolódó teszpályarészt is, és így 2023 januárjában indulhat a Lynx gyártása. A miniszter külön megdícsérte a projektet menedzselő cég és a kivitelezők munkáját is.

 

Bevonják a magyar kkv-kat a hadiipari fejlesztésekbe

A Rheinmetall-csoporttal kialakított együttműködés példaként szolgál a további együttműködésre - tette hozzá Palkovics László.

Az önálló védelmiipari kutatásfejlesztés és innovációs rendszer kialakítása versenyképes befektetés. A hozzáadott értéket termelő iparágak létrehozása új munkahelyeket teremt, és javítja az ország innovációs képességeit

- mondta.

 

 

Palkovics László közölte: a hadiipari gyártásba beszállítóként bevonják a kkv-szektort, az innovációba pedig a magyar egyetemeket,

ennek támogatására szolgál az új befektetési alap; a rendelkezésre álló 50 milliárd forintból az iparághoz csatlakozó cégeket tudják támogatni.

Egy most épülő Védelmi Innovációs Kutatóintézet saját kutatásokat végez majd, és felügyeli az állam által finanszírozott védelmi ipari kutatásokat - tette hozzá.

 

A beruházás Magyarország nemzetközi elismertségét is növeli

 

Dr. Benkő TIbor miniszter

Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter többek között elmondta: építeni kell magyar hadiipart, nem csak magyar használatra. Ebben fontos a Honvédség szerepe – tette hozzá, illetve azt is kifejtette még több más információval együtt, hogy a tesztpályán nem csupán a járműveket, hanem a honvédokat is lehet tesztelni. A most érintett beruházások nemcsak munkahelyet teremtenek, de előbbre viszik Magyarország nemzetközi elismertségét is – mutatott rá.

Szavaiból kiderül az is, hogy rendkívül fontos, hogy további, a most átadottakhoz hasonló kapacitásokat fejlesszenek még az országban.

 

A különleges beruházások a kivitelezőnek is többletet adnak

Kovács Tamás, a Szabadics Építőipari Zrt. elnöke először rámutatott, hogy a a korábban felszólalók a beruházás gazdasági jelentőségét jól bemutatták. Elmondta: kivitelezőként 15 éve dolgozik az építőiparban és ennek során számtalan olyan projektben volt érintett, amelyek az építészeti kihívások mellett érzelmi többlettel is bírtak számára.

 

Kovács Tamás, a Szabadics Zrt. elnöke

Elmondta: ilyen volt az, amikor jó pár évvel ezelőtt édesapja szülőfalujában (és saját gyermekkori otthonában) ivóvízvezetéket, illetve szinte ugyanekkor édesanyja szülőfalujában szennyvízvezetéket építettek. „Azóta is, amikor a szülői házat meglátogatom és megnyitom a vízcsapot, büszkeséggel tölt el” – mutatott rá.

Rámutatott, hasonló érzelmi többlettel bírt, amikor a konzorciumban évekkel ezelőtt elkezdték az önvezető autók tesztelésére is alkalmas tesztpálya építését. Kifejtette: amikor beül az autójába, mindig eszébe jut, hogy a jövő autós kényelmi és biztonsági funkciói annak a pályának a segítségével készülhetnek el, melyben kialakításában mind a Szabadics Zrt., mind a Duna Aszfalt Zrt. részt vett.

 

A honvédelemben részt venni felelősség

 

 

A most átadott offroad pályához kapcsolódva elmondta: az elmúlt 32 éveben a Szabadics Zrt. épített szinte mindent, amit egy kivitelező építhet, azonban olyan pályát, utat, vagy medencét, amit harcjárművek használnak, még nem.

„Ennek érezzük és átérezzük a felelősségét, és büszkeséggel tölt el a tudat, hogy azok a pályaelemek, amiket ma átadunk és amiket a következőkben is meg fogunk csinálni, a szomszédos gyárban előállított harcijárművek üzemszerű rendelkezésére állásának biztosításához nélkülözhetetlenek”.

 

 

Hozzátette, hogy ahogyan a korábbi miniszteri beszédben elhangzott, a védelmi kérdések aktualitása ma sem vesztett jelentőségéből, így a Szabadics Zrt. résztulajdonosaként és vezetőjeként büszke arra, hogy a cégcsoport több munkatársa önkéntes tagja a területvédelmi ezredek századainak, és tulajdonostársa, Szabadics Zoltán, a nagykanizsai század századparancsnoka. Beszélt a katonák (és a katona-munkatársak) a COVID-által érintett hónapokban elvégzett munkájáról is, valamint említette még, hogy a cégcsoport Zalaszabaron lehetőséget biztosít középiskolásoknak honvédelmi táborokban önmaguk fejlesztésére.

Kovács Tamás megköszönte a beruházó bizalmát és kifejtette: büszkén adják át a fejlesztést, illetve hangsúlyozta, hogy a továbbiakban is a legmagasabb szakmai odafigyeléssel vesznek részt a kivitelezésben.

 

Innovációval építi a ZalaZONE-t a Duna Aszfalt

 

Varga Antal, a Duna Aszfalt ügyvezetője

Varga Antal, a Duna Aszfalt Zrt. ügyvezetője, igazgatósági tagja kifejtette:

a cégcsoport 2018, az első kapavágás óta részt vesz a ZalaZone autóipari tesztpálya megvalósításában.

„Büszkeséggel tölt el, amit itt, ennyi idő alatt létrehoztunk” – mondta el. Hozzátette: mindez nem kis kihívás volt, a 2D-s terveket 3D-sítették, sokat fejlődtek ezen a helyszínen a gépvezérlésben, és a Duna Aszfalt volt úttörő az aszfaltterítő gépek lézervezérlésének hazai bevezetésében is köszönhetően a zalai munkának is.

Elmondta: az elmúlt időszakban 12-14 pályaelemet valósítottak meg a beruházás kapcsán, a mostani beruházás kapcsán pedig három pályaelemet készíttettek el: két offroad típusú pályát eltérő burkolattal, illetve még egy harmadik, más típusú pályát is.

 

Áprilistól júliusig épült meg

 

 

A három elem megvalósítása során többek között 70 ezer köbméter földet mozgattak meg, 40 ezer köbméternyi talajstabilizációt végeztek el, 4200 zúzottkövet hordtak be az építmény alapjaiba és 210 köbméter aszfaltot építettek a szerkezet alá.

A most átadott projektelem munkálatainak elvégzését idén április 27-én kezdték el és július 11-én készre is jelentették: 74 naptári nap alatt végezték el 63 munkanappal.

Varga Antal végül kifejtette: úgy gondolja, kivitelezőtársunkkal együtt jól teljesítettek, mint ahogy a minősítések és az átvételek is bizonyítják. Végezetül kifejtette, hogy kívánja, hogy a pályát sikerrel használják, és megköszönte a megtisztelő megrendelést.

A beszédek bejezte utáni programként az újonnan elkészült elemeket is tesztelték egy hadiipari bemutatóval egybekapcsolva.

 

 

Galéria

Mi épül?Szabadics Zrt.Duna Aszfalt Zrt.ZalaegerszegautóiparüzemépítésKÉSZ CsoportFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.Óbuda Építész Stúdió Kft.Óbuda Group

Hírlevél

Hirdetés

Ajánló