Fontos innovációs, gazdasági és kutatás-fejlesztési lehetőségekhez jut a város. Most az Óbuda Építész Stúdió Kft tervei alapján a Szabadics Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. munkájával kivitelezett pályaelemeket adták át, a ZÁÉV Zrt. és KÉSZ Zrt. kivitelezésében épülő gyárhoz kapcsolódva.
Ünnepélyes rendezvényen adták át Zalaegerszeg két kiemelkedő nagyberuházásának közös elemét, az autóipari tesztpálya katonai off-road pályájának első ütemét, mely a mintegy 60 milliárd forintos hadipari beruházáshoz, a Rheinmetall új gyárához készült el (melyet a ZÁÉV Zrt. és a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt. kivitelez).
A pályaelem átadott üteme a Szabadics Zrt. és a Duna Aszfalt Zrt. munkájával vált az európai szinten is egyedülálló komplexum részévé. A két cég szerepe tesztpálya többi részének kialakításában is kifejezetten jelentős, a Duna Aszfalt az útépítéssel kapcsolatos elemeket és más mélyépítési munkákat, a Szabadics pedig szintén egyéb mélyépítési munkákat vállalt el a teljes komplexum több másik ütemében is. A ZÁÉV munkáját pedig a magasépítési feladatok – így a konferenciaépület kialakítása és a kutatóközpontoknak otthont adó, már átadott épületek is dicsérik.
Balaicz Zoltán zalaegerszegi polgármester az átadó ünnepség során beszédében rámutatott: a Rheinmetall beruházása többek között igen jelentős kutatás-fejlesztési, innovációs és gazdaságfejlesztési lehetőségeket jelent. Hozzátette még: a most átadott projekt jelentős összefogás eredményeként valósulhatott meg. Megköszönte többek között a kivitelezők munkáját is, mely lehetővé tette a fejlesztés megvalósulását.
Vigh László miniszteri biztos kifejtette: maga az autóipari tesztpálya immár közel 90 százalékban elkészült, a 25 ezer négyzetméteres Rheinmetall-csarnok építkezése pedig szintén jól halad: az oszlopait már be is emelték.
Elmondta: most három offroad elem készült el.
Hangsúlyozta: nagyon látványos az a pont, ahová az építők eljutottak, majd gratulált is a szakembereknek a határidőre elvégzett minőségi munkáért.
Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter szavaiból kiderült: évek munkájával a világ legmodernebb tesztpályáját kapja meg Zalaegerszeg, épülnek az egyetemi épületek és a hadiipari csarnok is. További fejlesztéseket is említett a város középiskoláinak felújításáról beszélve (és jelezve, hogy a Zrínyi Gimnázium fejlesztése is várható).
Zalaegerszeg fejlődése folyamatos és még nem ért véget
– derült ki szavaiból.
A miniszter visszaemlékezett arra a tavaly júniusi beszélgetésre, melyet a Rheinmetall tulajdonosával folytatott és ami lehetővé tette a Lynx harcjármű hazai gyártásának megtervezését és a gyár építkezésének kezdetét.
Az üzem kivitelezése kapcsán pozitívan nyilatkozott a hazai építőipar teljesítményéről és jelezte: a födém építése hamarosan megkezdődik és a bokrétaünnepséget szeretné, ha szeptember elején lehetne megtartani.
Elmondása alapján 2022 közepén átadják a gyár épületét és a hozzá kapcsolódó teszpályarészt is, és így 2023 januárjában indulhat a Lynx gyártása. A miniszter külön megdícsérte a projektet menedzselő cég és a kivitelezők munkáját is.
A Rheinmetall-csoporttal kialakított együttműködés példaként szolgál a további együttműködésre - tette hozzá Palkovics László.
Az önálló védelmiipari kutatásfejlesztés és innovációs rendszer kialakítása versenyképes befektetés. A hozzáadott értéket termelő iparágak létrehozása új munkahelyeket teremt, és javítja az ország innovációs képességeit
- mondta.
Palkovics László közölte: a hadiipari gyártásba beszállítóként bevonják a kkv-szektort, az innovációba pedig a magyar egyetemeket,
ennek támogatására szolgál az új befektetési alap; a rendelkezésre álló 50 milliárd forintból az iparághoz csatlakozó cégeket tudják támogatni.
Egy most épülő Védelmi Innovációs Kutatóintézet saját kutatásokat végez majd, és felügyeli az állam által finanszírozott védelmi ipari kutatásokat - tette hozzá.
Dr. Benkő Tibor honvédelmi miniszter többek között elmondta: építeni kell magyar hadiipart, nem csak magyar használatra. Ebben fontos a Honvédség szerepe – tette hozzá, illetve azt is kifejtette még több más információval együtt, hogy a tesztpályán nem csupán a járműveket, hanem a honvédokat is lehet tesztelni. A most érintett beruházások nemcsak munkahelyet teremtenek, de előbbre viszik Magyarország nemzetközi elismertségét is – mutatott rá.
Szavaiból kiderül az is, hogy rendkívül fontos, hogy további, a most átadottakhoz hasonló kapacitásokat fejlesszenek még az országban.
Kovács Tamás, a Szabadics Építőipari Zrt. elnöke először rámutatott, hogy a a korábban felszólalók a beruházás gazdasági jelentőségét jól bemutatták. Elmondta: kivitelezőként 15 éve dolgozik az építőiparban és ennek során számtalan olyan projektben volt érintett, amelyek az építészeti kihívások mellett érzelmi többlettel is bírtak számára.
Elmondta: ilyen volt az, amikor jó pár évvel ezelőtt édesapja szülőfalujában (és saját gyermekkori otthonában) ivóvízvezetéket, illetve szinte ugyanekkor édesanyja szülőfalujában szennyvízvezetéket építettek. „Azóta is, amikor a szülői házat meglátogatom és megnyitom a vízcsapot, büszkeséggel tölt el” – mutatott rá.
Rámutatott, hasonló érzelmi többlettel bírt, amikor a konzorciumban évekkel ezelőtt elkezdték az önvezető autók tesztelésére is alkalmas tesztpálya építését. Kifejtette: amikor beül az autójába, mindig eszébe jut, hogy a jövő autós kényelmi és biztonsági funkciói annak a pályának a segítségével készülhetnek el, melyben kialakításában mind a Szabadics Zrt., mind a Duna Aszfalt Zrt. részt vett.
A most átadott offroad pályához kapcsolódva elmondta: az elmúlt 32 éveben a Szabadics Zrt. épített szinte mindent, amit egy kivitelező építhet, azonban olyan pályát, utat, vagy medencét, amit harcjárművek használnak, még nem.
„Ennek érezzük és átérezzük a felelősségét, és büszkeséggel tölt el a tudat, hogy azok a pályaelemek, amiket ma átadunk és amiket a következőkben is meg fogunk csinálni, a szomszédos gyárban előállított harcijárművek üzemszerű rendelkezésére állásának biztosításához nélkülözhetetlenek”.
Hozzátette, hogy ahogyan a korábbi miniszteri beszédben elhangzott, a védelmi kérdések aktualitása ma sem vesztett jelentőségéből, így a Szabadics Zrt. résztulajdonosaként és vezetőjeként büszke arra, hogy a cégcsoport több munkatársa önkéntes tagja a területvédelmi ezredek századainak, és tulajdonostársa, Szabadics Zoltán, a nagykanizsai század századparancsnoka. Beszélt a katonák (és a katona-munkatársak) a COVID-által érintett hónapokban elvégzett munkájáról is, valamint említette még, hogy a cégcsoport Zalaszabaron lehetőséget biztosít középiskolásoknak honvédelmi táborokban önmaguk fejlesztésére.
Kovács Tamás megköszönte a beruházó bizalmát és kifejtette: büszkén adják át a fejlesztést, illetve hangsúlyozta, hogy a továbbiakban is a legmagasabb szakmai odafigyeléssel vesznek részt a kivitelezésben.
Varga Antal, a Duna Aszfalt Zrt. ügyvezetője, igazgatósági tagja kifejtette:
a cégcsoport 2018, az első kapavágás óta részt vesz a ZalaZone autóipari tesztpálya megvalósításában.
„Büszkeséggel tölt el, amit itt, ennyi idő alatt létrehoztunk” – mondta el. Hozzátette: mindez nem kis kihívás volt, a 2D-s terveket 3D-sítették, sokat fejlődtek ezen a helyszínen a gépvezérlésben, és a Duna Aszfalt volt úttörő az aszfaltterítő gépek lézervezérlésének hazai bevezetésében is köszönhetően a zalai munkának is.
Elmondta: az elmúlt időszakban 12-14 pályaelemet valósítottak meg a beruházás kapcsán, a mostani beruházás kapcsán pedig három pályaelemet készíttettek el: két offroad típusú pályát eltérő burkolattal, illetve még egy harmadik, más típusú pályát is.
A három elem megvalósítása során többek között 70 ezer köbméter földet mozgattak meg, 40 ezer köbméternyi talajstabilizációt végeztek el, 4200 zúzottkövet hordtak be az építmény alapjaiba és 210 köbméter aszfaltot építettek a szerkezet alá.
A most átadott projektelem munkálatainak elvégzését idén április 27-én kezdték el és július 11-én készre is jelentették: 74 naptári nap alatt végezték el 63 munkanappal.
Varga Antal végül kifejtette: úgy gondolja, kivitelezőtársunkkal együtt jól teljesítettek, mint ahogy a minősítések és az átvételek is bizonyítják. Végezetül kifejtette, hogy kívánja, hogy a pályát sikerrel használják, és megköszönte a megtisztelő megrendelést.
A beszédek bejezte utáni programként az újonnan elkészült elemeket is tesztelték egy hadiipari bemutatóval egybekapcsolva.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.