Az A-Híd kivitelezésében megújuló történelmi jelentőségű fővárosi híd felújításán a számos restaurálási feladat közül a leglátványosabb az oroszlánszobrok renoválása.
Folyamatosan írunk a Lánchíd felújításáról, amit a Budapest Közlekedési Központ (BKK) beruházásában az A-Híd Zrt. végez el. Legutóbb a híd pályaszerkezetét alkotó acélelemek érkezése kapcsán írtunk a projektről, de korábban egy részletes sajtótájékoztatóról készült beszámolónkban a restaurátori feladatokról is közöltünk már részletes információkat. Most annak kapcsán számolunjk be a Lánchíd-felújításról, hogy leemelték az első oroszlánszobrot talapzatáról az ikonikus helyszínen csütörtök délelőtt.
Elsőként a pesti hídfő egyik oroszlánját emelték le, a másikat a következő napokban, a budai hídfőn állókat pedig augusztus második felében viszik el.
Az oroszlánok három kőtömbből állnak, eddig csak össze voltak cementezve. A szobrokat most is három részben emelik le
- mondta el Puskár Anett, az A-Híd Zrt. kommunikációs vezetője a helyszínen.
A szobrok egy újpesti műterembe kerülnek restaurálásra. Az oroszlánok akkor kerülnek vissza a helyükre, amikor a Lánchidat visszaadják a közúti forgalomnak.
Puskár Anett kitért arra is, hogy az oroszlánokhoz - amelyek 1852-ben kerültek fel a Lánchídra - sok legenda fűződik.
Az egyik ezek közül, hogy a híd négy oroszlánszobrát alkotó szobrász, Marschalkó János a Dunába ugrott, amikor kiderült, hogy az oroszlánoknak nincs nyelvük. Ez azonban nem igaz, a helyszínen is meg lehetett tekinteni, hogy az oroszlánoknak van nyelvük - mondta.
A restaulásás során elsőként megnézik mennyire stabil a szobrok szerkezete, mivel a mészkőszobrokat az időjárás is megviseli.. Ezután a szobrokat vegyszerrel megtisztítják, majd hozzálátnak a javításokhoz.
A restaurátorok csak azokat a részeket állítják helyre, amelyek eredetileg is megvoltak. Így a szobrok szájában felül továbbra is csak szemfogak lesznek, de a kitört alsó fogakat kijavítják.
A BKK sajtóközleményéből kiderül: a sóskúti mészkőből készült szobrokat eredetileg is több kőtömbből faragták, egy oroszlán három részből áll össze. Az elemek tömege egyenként 2,8 tonna, 5,5 tonna és 4,3 tonna.
Egy kőoroszlán összesen tehát 12,6 tonna, vagyis valamelyest nehezebb, mint egy alacsonypadlós, városi szóló autóbusz utasok nélkül.
Miután a szakemberek eltávolították a szoborelemeket összekötő cementfugát, a kődarabokat egyesével, toronydaruval emelték le csütörtökön a háromméteres gránittalapzatról.
Puskár Anett kifejette még: a Lánchíd felújítási munkálatai az ütemterv szerint haladnak. A közúti forgalomnak várhatóan 2022 végén adják vissza a hidat, így addigra a négy oroszlánszobor is visszaérkezik a hídfőkre.
Az első oroszlánszobor leemelésénél jelen volt Walter Katalin, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója, Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke és Borsi Dávid, a BKK kommunikációs vezetője és szóvivője is.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.