Layher Allround állványrendszerből épült, függesztett munkaállványt alkalmaztak a duzzasztómű felvízi tartóján.
Korábbi cikkünkben írtuk meg, sor kerül a Dunakiliti Duzzasztómű korszerűsítésére, amelynek nyertese a Strabag Építőipari Zrt. és a Hídépítő Zrt. által alkotott MBH-Híd konzorcium. A beruházás során a tervezés és a kivitelezés is a vállalkozók feladata.
A rekonstrukció során egyebek mellett megújul a
A Dunakiliti Duzzasztómű acélszerkezetének felújítása és korrózióvédelme tehát több ütemben zajlik. A felvízi tartó egy részét már beállványozták, ezt újítják fel elsőként, majd az itt lévő állványanyagot viszik tovább és építik át a további szakaszokon. Az állványozási munkákért a Dunamenti Állványtechnika Kft. felel, amely a Layher rendszereit használja fel.
A megfelelő állványzatot a kivitelezők és az állványozó szakemberek a Layher mérnökei és statikusok közreműködésével tervezték meg. A tervek alapjául meglévő 2D-s tervek szolgáltak, emellett helyszíni felmérés alapján a mérnökök elkészítették az objektum 3D-s modelljét is. Majd a modellre illesztve tervezték meg a végső állványzatot.
Pruzsinszki Gusztáv, a Layher Kft. állványtervező építőmérnöke elmondta, a Dunakiliti Duzzasztómű felvízi tartóján Layher Allround állványrendszerből épült függesztett munkaállványt alkalmaztak 0,73 méter széles, állványszerkezetre erősített acél rácsostartók segítségével. Ezek adják az állvány függesztési pontjait. Az állványzat a tartó felújításához biztosít megfelelő munkaterületet.
A Layher Allround állványrendszer nagy előnye, hogy rugalmassága okán szinte bármilyen építési helyzetben alkalmazható és bármilyen forma és alakzat felépíthető belőle. A függesztett állvány nagyban eltér az általában megszokott és látott állványrendszerektől. Nevéből adódóan akkor használják, amikor nem megoldható az állványépítmény földön történő elhelyezése.
A duzzasztómű esetében egy háromszintes munkaállvány épült, melynek magassága 7,5 méter, hossza pedig 26 méter. A rajta való közlekedésre acél járólapot alkalmaztak, és háromsoros oldalvédelemmel építették ki a még nagyobb biztonság miatt. A járólapokra, a por elleni védelem érdekében OSB lapokat helyeztek el. A legalsó munkaszintet pedig szélesebbre tervezték, ez jobb hozzáférést biztosít a szakembereknek.
Függesztett állványok esetében kiemelten fontos, hogy előre meghatározzák a munkavégzés során a szerkezetre rótt tömeget a megfelelő teherelosztás és stabilitás érdekében.
Így az állvány visszatámasztása és annak módjának megtervezése, szintén nélkülözhetetlen feladatot jelentett a függesztett állványmegoldások alkalmazásakor.
Pruzsinszki Gusztáv a függesztett állványzat tartóival kapcsolatban hozzátette, a vízszintes erők felvételére az állványszerkezetet az acélszerkezethez cső és menetestalp támaszokkal kellett rögzíteni, ezek a visszatámasztások csak nyomóerő felvételére alkalmasak és nem okoznak maradandó sérüléseket a szerkezeten.
Az állvány hasznos terhe 1,50 kN/m2. Az elmozdulások minimalizálásának és a vízszintes terhekkel szembeni merevség biztosításának érdekében az állványzat két oldalán, függőlegesen lefelé, merevítő rácsostartókat helyeztek el. Az állványzat alsó síkja szintén rácsostartókkal merevített.
Függesztett állvány esetében az építési sorrendnek kiemelt jelentősége van, ennek megoldását az alábbi módon végezték el: elsőként az érintett rész tetején épült meg a letámasztó állvány, majd erre felhelyezték a rácsos tartókat.
Ezután a pillérről már meg tudták építeni az első keretállást, majd ezt felhasználva lehetett az építéssel tovább haladni. A megfelelő visszatámasztás megteremtése rendkívül fontos volt, hogy építés közben is stabilizálják a szerkezetet a biztonságos építés érdekében. A projekt során nem kevesebb mint 16 tonna állványanyagot használtak fel és két nap alatt építették fel a szakemberek.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.