2024.03.19, Kedd
Így készül Magyarország harmadik leghosszabb alagútja

Így készül Magyarország harmadik leghosszabb alagútja

magyarepitok.hu

2022.12.08. 07:54 - Kalácska-Nagy Nóra

A kivitelezési munkák támogatására egy nemzetközi szinten már jól bevált, az alagút ívéhez igazodó, gurítható állványkonstrukció épült a Layher Allround állványrendszer elemeiből.

Hirdetés

Az M85-ös autóút építésének egyik leglátványosabb része a Fertőrákos-országhatár szakaszon megvalósuló alagút kialakítása.  Az M85-ös épülő főpályáján három műtárgy készül el, ezek közül is kiemelkedik Magyarország harmadik leghosszabb alagútja, mely a Bécsi-domb alatt halad 780 méter hosszan. Az alagutat két járattal alakítja ki a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. konzorciuma a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából.

A Dömper Kft. az Europass 90 Kft. segítségével végzi az alagútfal belső felületének szigetelését. A szigeteléshez szükséges állványozási feladatokat a Térállvány Kft. valósítja meg Layher megoldások felhasználásával.

A projekt során olyan állványzatra volt szükség a szigetelési munkák elvégzésére, amely illeszkedik az alagút íves geometriájához, mobilis, és alatta biztosított a zavartalan gépjármű forgalom, lehetővé téve akár a legnagyobb méretű teherautók és betonmixerek átjutását is.

Mobilitás, átjárhatóság, megfelelő faltávolság

Minden projekt esetén kulcsfontosságú a pontos állványterv kialakítása. Az alagút állványzatának terveit a szakemberek a Layher mérnökök közreműködésével készítették a rendelkezésre álló 2D tervek alapján. A tervezési szakaszban a megrendelővel történő folyamatos egyeztetések segítették a projektet, valamint a helyszíni felmérések alkalmával tovább tudták pontosítani a terveket, ami javította a folyamat hatékonyságát. A hagyományos 2D terveken kívül, online 3D formában is elkészültek a végleges állványtervek - támogatva az állványépítők gyors munkáját.

A tervezés során az alábbi szempontokat tartották szem előtt:

  • mobilitás,
  • átjárhatóság,
  • valamint megfelelő faltávolság.

A mobilitás jegyében sikerült egy gurítható állványkonstrukciót kialakítani a szigetelési munkák elvégzéséhez. Ez egy gazdaságos, ugyanakkor rugalmas megoldás, ugyanis egyrészt nem kellett a teljes alagutat beállványozni, hanem egy kisebb szerkezet is megfelelőnek bizonyult a munkálatok elvégzéséhez, másrészt pedig nincs szükség mindig lebontani, majd újraépíteni az állványzatot az áttelepítéshez, hanem a kerekek segítségével könnyen oda gurítható, ahol szükség van rá.

Az állványszerkezetet szakaszosan gurítják végig az alagúton

A Layher Allround állványrendszer elemeiből épült, kerekeken gördíthető állványszerkezet kiválóan alkalmas az alagút építéséhez szükséges kivitelezési munkálatok támogatására. A moduláris Allround állványrendszer segítségével szinte bármi felépíthető. Ez a gurítható szerkezet nemzetközi viszonylatban már jól bevált, gyakran alkalmazott konstrukció alagutak építéséhez, rekonstrukciójához, hiszen a helyszíni adottságokhoz és a megrendelők, valamint a szakemberek igényeihez igazítva, kiválóan szolgálja a kivitelezési munkákat.

Magyarországon ez az első jelentősebb beruházás, ahol professzionális gurítható Layher állványkonstrukció épült alagút építési, szigetelési munkáinak támogatására.

Az M85 Bécsi-dombi alagút állványszerkezete közel 8 méter magas, 11 méter széles és 6 méter hosszú térállvány, továbbá 12 darab kerék biztosítja az állvány mobilitását. Ezt a felépített állványszerkezetet használják az alagúton szakaszosan végiggurítva az építési munkálatok elvégzésére. A felhasznált állványanyag mennyisége több, mint 5 tonna.

A projekt újabb példa arra, hogy kizárólag Layher rendszerelemek felhasználásával különböző műszaki és szakkivitelezői feladatok rendszeren belül könnyen, gyorsan és hatékonyan megvalósíthatók, kiegészítő szerkezetek költséges és erőforrás igényes alkalmazása nélkül.

Az alagút íves geometriájához illeszkedő szerkezet

Az állvány kapura hasonlító alakja révén az alatt 5 méter széles és 6 méter magas nyílás található, amelyen mind a járművek, mind az építési forgalom áthaladhat. Oldalain az alagút ívéhez illeszkedő konzolos járószintek találhatók, amelyek pontosan, megfelelő távolsággal érintik az íves geometriát. Így a munkavégzés biztonságosan történhet, akadályozó korlátrudak nélkül.

A szerkezeti váz 1,57 méter széles, erről nyúlnak ki oldalirányban az 1,09 és 1,57 méter széles konzolok. A harmadik, 6,4 méteren lévő munkaszint fölött egy 0,5 méteres ugrással található az állvány két felét összekötő 5,14 méter + 6,14 méter széles pódium, amelyről az alagút mennyezetén történik a munka.

Ezt a pódiumot ékfejes rácsostartóval alakították ki, ennek révén az összeszerelés rendkívül gyorsan történt. Az állványzatot acél járólapokkal alakították ki, amely rendkívül tartós és nagy teherbírású munkafelület. A létrás feljárók mindenhol a munkavégzés területe mellett helyezkednek el, így biztosítva a hatékony közlekedést és csökkentve a balesetveszélyt.

Az állványszerkezetet a tapasztalt, nagy gyakorlattal rendelkező állványozók mindössze 1 nap alatt építették fel és a tervek szerint több hónapig használják majd a kivitelező szakemberek.

Galéria

Mi épül?Layher Kft.Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)Dömper Kft.Subterra-Raab Kft.Pannon-Doprastav Kft.Europass 90 Kft.Térállvány Kft.M85-ösalagútállványzatDuna Aszfalt Zrt.

Hírlevél

Hirdetés