A Pick volt területén a kínai BYD épít elektromos autógyárat, a volt szovjet laktanyában és környékén a szegedi egyetem tudományos parkja létesül.
Nyüzsgő, hatalmas munkaterületté vált Szeged határa. A város szélén lévő mintegy 300 hektáros ipari parkban építi fel első európai gyárát az elektromos és plug-in hibrid autók eladásában tavaly piacvezetővé váló kínai BYD. A magyar gazdaságtörténet egyik legnagyobb volumenű beruházásának szomszédságában, egy másik nagy projekt megvalósítása is zajlik. Az ELI-ALPS lézeres kutatóintézet mellett folynak a Science Park kivitelezési munkálatai. Ahogy erről korábban beszámoltunk, a Szegedi Tudományegyetem tudományos ipari parkjának 82 hektáros területén, a Colas Út Zrt. és a DÉLÚT Kft. átfogó infrastrukturális fejlesztés kivitelezésén dolgozik.
A projekt keretében többek között 3,6 kilométernyi víz-, 3,5 kilométernyi szennyvízvezeték, valamint térvilágítási hálózat és 5384 méternyi aszfaltút épül ki.
Az elképzelések szerint a tudományos parkban működne majd a SZTE Járműipari Kompetencia Központja, ahol – többek között – speciális motorfékpadon a belső égésű motorokat, azok károsanyag-kibocsátását vizsgálják majd. A központ szerepet kapna a műszaki oktatás fejlesztésében, így például a villamosmérnök-képzésben is. A tudományos parkban már elkészült a Szegedi Tudományegyetem Inkubátorháza, amely a Magyar Molekuláris Medicina Kiválósági Központjaként működik.
A Science Park közelében a kínai BYD szegedi gyárának építése a január 30-án, a hivatalos előszerződés aláírásával el is kezdődött. Szeged korábban vállalta, hogy elvégezteti az ipari park lőszermentesítését és a régészeti munkálatokat. Előbbi befejeződött, utóbbi esetében a műszeres felmérések és a dokumentáció készítése után, a Móra Ferenc Múzeum szakemberei kutatóárkok segítségével vizsgálják át a felszín mélyét. Eddig ős- és középkori településmaradványok kerültek elő, de ezek nem akadályozzák az építkezés elkezdését – számolt be a terület bejárása után a fejleményekről a szeged.hu.
Az önkormányzat három szakaszban – március végén, szeptemberben és az év végén - adja át a beruházáshoz a 300 hektáros területet.
A részleges tereprendezésre és a mélyalapozásra vonatkozó engedélyek kiadásával, elkezdődhetnek a gyárépítés földmunkálata is. Utóbbiak sorába alakítják ki a csapadékvíz-elvezetőket és tárolókat is. A terület határára három, összesen 37 millió liter víz tárolására alkalmas tartályt építenek.
Elsőként egy 40 hektáros területről hordják el a termőföldet, hogy a helyére a gyárépületek megtartására alkalmas teherbíró réteget terítsenek. A kivitelezés első szakaszában a karosszériák formázásához építenek majd fel egy csarnokot, ennek szomszédságában pedig egy kompozitanyagokkal foglalkozó üzemet létesítenek.
A tervek szerint a szegedi BYD gyárban három éven belül kezdődhet el a termelés.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.