Első szezonját kezdte el Alsóörsön az új, háromszáz hajó fogadására képes kikötő. Az 5,5 hektárt érintő beruházást a projektre alapított Ypsilon Yacht Club Kft. valósította meg. A kikötő építési munkálatait a KÉSZ Csoport stratégiai partnereként működő MAHART Tiszayacht Kft. végezte el.
A kivitelezési munkálatok 2022-ben kezdődtek el, amely során száraz technológiával, parti munkagépekkel hullámtörő kőmóló és egy mesterséges öböl épült. Az 5,5 hektáros területen elhelyezkedő létesítményt több zöldmegoldást alkalmazva alakították ki. A klub a nevét az Y alakú különleges belső öbölrészről kapta.
„Több nagyszerű dolog; a természet, a hajózás, a balatoni életérzés, a kiemelkedő szolgáltatások, valamint a minőségi vendéglátás találkozik mostantól Alsóörsön. A hatalmas, tágas területek, az egész tóra kiterjedő horizont és a több hektáros park növényzetének sokszínűsége igazán egyedi hangulatot kölcsönöz a klubnak. Ez az első olyan kikötő Magyarországon, ahol a változatos kényelmi funkciók mellett a hajózáshoz köthető szolgáltatások is egy helyen, magas színvonalon érhetők el” – mondta Janák Enikő az Ypsilon Yacht Club részéről.
A kikötő 1,45 hektáros belső része 126 hajó kikötésére alkalmas, míg a 3,2 hektáros, tómederben lévő külső kikötő 172 hajót fogadhat. Az új öbölben lévő komplexumban a hagyományos balatoni vitorlásokon kívül, a 40 lábnál nagyobb hajók és katamaránok is megpihenhetnek. Az infrastruktúra kialakításának köszönhetően 65 elektromos hajó is kiköthet, számukra gyors áramvételi lehetőséget biztosítanak. A kikötőhelyeket egyéni elszámolásos okosrendszerekkel szerelték fel, de a klub autós parkolójában is építettek ki elektromos töltőket.
A kikötőben a KÉSZ Csoport stratégiai partnere, a MAHART Tiszayacht Kft. 1240 négyzetméteren 64 darab úszómólót, valamint 825 négyzetméternyi területen 28 darab fix mólót telepített, bejáróhidakkal és egyedi sarokelemek beépítésével. A kikötő különleges, trópusi faburkolat borítást kapott, ami keménysége és magas kopásállósága révén ellenáll a szélsőséges időjárási viszonyoknak is.
Lapunk 2023 júliusában közölt interjút Lovászi Attilával, a MAHART Tiszayacht Kft. ügyvezetőjével, melyben a projekttel kapcsolatban kiemelte:
„Itt külön érdekesség, hogy bár közel 7,5 hektáros létesítményről beszélünk, a kikötő a Balatonból nem elveszi a területet, hanem növeli annak vízfelületét, ugyanis szárazépítéssel létrejött a projektben egy mesterséges öböl.”
Számos szolgáltatás is elérhető a komplexumban: az apartmanházak és a wellness központ mellett étterem, medencék, tenisz-és röplabdapálya, játszótér és grillsarok is várja a vendégeket.
A kikötőben hajószerviz is üzemel, melynek központi eleme a 16 tonna teherbírású telepített daru. A beruházó ezt az egységet a víz helyett az erre elkülönített, a tótól távolabbi területen alakíttatta ki. Sem innen, sem a parkolóból nem engednek vissza közvetlenül a vizet közvetlenül a tóba, azt csak tisztítás után kerülhet a Balatonba.
A kikötő kivitelezése során a védett nádasokat megóvták. A belső öböl vízminőségét egy beépített áramoltató rendszer biztosítja, amely télen jégmentes vízfelületet is biztosít, így a hajók ebben az időszakban is a vízen tarthatóak. A parti épületek energiaellátását napelemrendszer segíti, a fűtést talajszondás hőszivattyúk biztosítják.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.