Hazánk második repülőtéri szállodája, a 2. Terminál bejáratától sétatávolságra épülő négycsillagos TRIBE Budapest Airport Hotel szerkezetével és homlokzatával is elkészült a SWIETELSKY Magyarország.
2025. második negyedévében nyitja meg kapuit a WING fejlesztésében, az Aspectus Architect tervei alapján épülő, négycsillagos TRIBE Budapest Airport Hotel, amely a 2018-ban átadott háromcsillagos ibis Styles Budapest Airport Hotel ikerépületeként a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új, 167 szobás, terminálkapcsolatos szállodája lesz.
Czunyi Csabával és Horváth Ferenccel, a szerkezetépítésért és a shell & core munkákért (termikus burkolatként meghatározott homlokzatok, csapadékvízszigetelések, acél- és lakatosszerkezetek, üvegkorlátok, épületgépész és elektromos munkák) felelős SWIETELSKY Magyarország Kft. projektvezetőivel beszélgettünk a vállalt feladatokról és kihívásokról. Bár a tervezés nem tartozott a SWIETELSKY munkarészei közé, a gyártmánytervezés már az ő feladatuk volt, így számos logisztikai és részletkérdésben volt szükség a cég szakértelmére a 2023. augusztusában kezdődő munkálatok során a BREEAM Good minősítést célzó, fenntartható működést előtérbe helyező épület létrehozásához.
Meglévő épülethez kellett igazítani a szállodát, hiszen az ibis Styles nem csak az új hotel szomszédja, de formájában is megegyezik vele – a korábbi homlokzata azonban a fehér és a szürke árnyalataival játszik, míg a TRIBE kontrasztos fekete-fehérbe öltözött, ráadásul nem csak a földszinten, de a hatodik emeleten is épült függönyfal. Mivel az épület részben nyitott, a szabad teret öt acélszerkezetű híd zárja, amelyek egy design gerenda segítségével ívelt felületként határolják a belső udvart.
„Miután elkészült a vasbetonszerkezet, utána méretezhettük az acélszerkezeteket is. Amikor a három részben legyártott acélváz megérkezett a helyszínre, a talajszinten csavarozták össze a kollégáink, majd egyesével emelték be a nagyjából 15 méter hosszú és átlagosan 8 tonna elemeket, összesen 6 darab híd került így elhelyezésre” – ismerhettük meg a részleteket Horváth Ferenc projektvezetőtől.
Előregyártott betonburkolat került az alsó szintekre csakúgy, mint az ikerépület korábbi tagjánál, a felsőbb szinteken azonban egy külalakban megegyező, ugyanakkor eltérő technológiával készülő terméket választott a beruházó: Alubond kompozitlemez került a homlokzatra. Ebből ered, hogy míg az első épület homlokzatburkolatát ragasztott technikával helyezték fel, itt külön tartószerkezet került a betonfelületre, így hoztak létre szerelt szerkezetet. A beton és a kompozitlemez alá is hidrofobizált, kasírozott kőzetgyapot szigetelés került, így tették beázásmentessé a külső homlokzatot.
Külön nehézséget jelentett a hetedik emeletet részben és hatodik emeletet teljesen körbeölelő, íves függönyfal elkészítése, amelynek gyártása is nagyon sok időt vett igénybe. Mivel itt nem síküveges felület épült, a fénytörések kiküszöbölésére külön hangsúlyt kellett helyeznie a kivitelezőnek.
Hőhídmentes függönyfalat építettek be Schüco-rendszerű lizénabordás homlokzati elemekkel, jellemzően kétrétegű, néhol napvédő üveggel. Az épület hetedik emeletén skybar és edzőterem épül, ahol már nincsenek hotelszobák, így napvédőüvegen keresztül, takarás nélkül élvezhetik a felszálló repülők látványát az ide látogatók.
„Mivel a repülőtér speciális biztonsági előírásainak is meg kellett felelnie a beépített termékeknek, kiemelt elvárás volt a csillogásmentes üvegfelületek telepítése, de a hanggátlás is fontos tényező volt” – emelte ki Horváth Ferenc projektvezető.
Olyan bevonat került az üvegekre, ami jelentősen mérsékli a fényvisszaverést; a hang- és hőszigetelés érdekében pedig figyeltek az ablakok szerkezetének gondos megválasztására.
Míg a meglévő hotel fémszerkezetű korláttal épült, az új hotelre üvegkorlátokat szereltek az összekötő hidakra és a skybar területére; a tetőtérben, a gépészeti térben és a skybar-nál pedig acélszerkezethez rögzített, hagyományos ács-bádogos tetőt készítettek. Fa tartószerkezetre helyeztek itt Rheinzink bádoglemezt, ami új épületeknél igen ritka megoldás – ez is különleges karaktert ad az épületnek. A kompozit, a beton- és a Rheinzink homlokzatokon kívül a belső udvarra (ami az első emelettől nyitott a hidakig) dryvit homlokzati szigetelés került fehér színezéssel.
„Mi kiviteleztük a gépészeti szint esővíz-elvezetését, de a termikus burkolatba is beletartozott az épület teljes külső vízszigetelése, illetve a talajvízszigetelés is a külső oldalról”
– mesélte Czunyi Csaba és Horváth Ferenc, hozzátéve: ehhez kapcsolódóan az összefolyókat be kellett kötni a rendszerbe. Az alaplemezbe pedig be kellett építeniük a szennyvíz-kivezetéseket két átemelőszivattyúval.
Elektromos részről a vasbetonszerkezet védőcsövezése, a földelőhálózat, a villámvédelem; illetve a repülők miatt szükséges nyolc darab, infrás akadályfény-lámpa felhelyezése is a SWIETELSKY Magyarország feladata volt. Kiegészítő lakatosszerkezeteket is építettek, amelyek jellemzően gépészeti felépítményekhez kapcsolódnak.
„Beázásmentes állapotot kellett elérnünk június végére, ami kicsit hamarabb is sikerült”
– hangsúlyozta Horváth Ferenc projektvezető. Ez volt az egyik nagy, szerződés szerinti mérföldkő, amit meg kellett ugrania a kivitelezőnek, a következő nagy lépcsőt már a véghatáridő jelentette.
Sokat küzdöttek az időjárással – különösen a szerkezetépítés, valamint a fordított és egyenes rétegrendű tetők, továbbá bádogos munkák építésekor. Amikor ugyanis szél kerekedik, ezen a nyílt területen sokkal jelentősebben érezhető, mint egy városi környezetben. Ez a toronydaruknál is problémát okozott, mert egy bizonyos szélsebesség fölött nem dolgozhattak velük, így kényszerű kiesések is nehezítették a munkát.
„Persze itt több helyünk akadt egy belvárosi építkezésnél, mégis szembesültünk néha kihívásokkal a felvonulási területen, mert előfordult, hogy a gyártási kapacitás jó kihasználása miatt két-három födém alapanyaga is a helyszínen volt egyszerre” – sorolta a bonyolító körülményeket Czunyi Csaba.
Ezek mellett igazi sikernek élték meg, amikor 2024. május végére szerkezetkész épület állt a Liszt Ferenc Repülőtér kapujában.
Egyszintes vasbeton szerkezetű nyaktag köti össze a két szállodát, ami bár a részben alápincézett épület alaplemezéhez csatlakozik ugyan, az épületek mozgása miatt azokról szerkezetileg elkülönül. Ez a középen lobbitérré szélesedő folyosó lesz majd a hotelek új, közös bejárata.
„Aki belép majd a földszinti előcsarnokba– részletezte Horváth Ferenc –, találkozik a központi recepcióval, mely előtt látszóbeton előtetőt is építettünk. Innen indulhat majd el a TRIBE vagy az ibis Styles hotel irányába.”
Ennek felépítéséhez meg kellett bontaniuk az ibis hotel homlokzatát is, a nyílást pedig elzárniuk a vendégektől egy ideiglenes fallal. „A nyaktagnál függönyfalas homlokzat épült, illetve még épülni is fog, mert a végleges bejárat kivitelezése 2025. első negyedévében válik majd lehetségessé” – tette hozzá Horváth Ferenc.
Ugyanígy nem zárhatták még be a homlokzatot sem, mert az anyagszállításhoz ideiglenes felvonót telepítettek egy homlokzati szakaszra, amelyet csak a belső liftek végleges beüzemelése után lehet elbontani. Ezen apróságok ellenére már november 15-én elkezdődhetett az épület műszaki átadás-átvételi eljárása, így a szerkezetért és shell & core munkákért felelős SWIETELSKY Magyarország átadhatta szintenként, fokozatosan a munkaterületet a belső terek kialakítását végző vállalat számára.
7,7 milliárd forintos projektsorozat indul, ennek része a négy járóbeteg-ellátó központ felújítása is.
Hatalmas bővítésen dolgozik a STRABAG: a British American Tobacco (BAT) tulajdonában lévő, több mint 110 éves pécsi dohánygyár új gyártócsarnoka már februárra szerkezetkész lehet.