Elkészült a Meleghy Automotive szinte teljesen automatizált gyárával a Weinberg.
2023 szeptember végén tették le a Meleghy Automotive Hungary Kft. miskolci gyárának alapkövét, mára pedig elkészült az épülettel a gyártmánytervezésért és kivitelezésért felelős Weinberg ’93 Építő Kft. A nagyjából 9 milliárd forint értékű projektet 1,1 milliárd forinttal az állam is támogatta.
A Meleghy Automotive Hungary Kft. az egyik legnagyobb tradícióval rendelkező német autóipari beszállítóvállalat, amely családi vállalkozásként indult mintegy száz évvel ezelőtt. Mára négy ország kilenc telephelyén több mint 1500 munkavállalóval, 400 millió eurós éves forgalommal rendelkeznek; Csehországban és Spanyolországban is vannak gyáraik.
„A miskolci üzem létjogosultságát egy német prémium autógyártóval kötött, komoly, új üzleti lehetőség teremtette meg, ami azóta – legnagyobb örömünkre – kibővült egy szintén prémium autógyártóval kötött megállapodással”
– mondta el lapunknak Katona Péter, a Meleghy Automotive Hungary Kft. ügyvezetője.
Egy - néhány évvel korábban, szintén a cégcsoport által megvalósított - német zöldmezős projektre épültek az üzem tervei, annál azonban modernebb és zöldebb technológiákat felvonultató komplexum született Miskolcon. A létesítmény különlegessége a kimagasló robotizáltság, amely emeli a hatékonyságot és a minőséget, miközben minimális létszámú fizikai munkaerőt, mintegy 50 főt igényel. Munkaerőpiaci szempontból így inkább a gépek működtetéséhez szükséges mérnök- és technikusgárda kialakítása a vállalat fő célja.
„Miskolc komoly gép- és villamosipari múlttal, tudásbázissal bír, ami nagyban könnyíti a szakképzett munkaerő biztosítását”
– tette hozzá Katona Péter kiemelve azt is: alumíniummal és fémmel fognak itt dolgozni és fontos beszállítói lesznek a debreceni BMW-gyárnak.
„A megvalósításra mindenképpen nagy múltú, komoly kompetenciával rendelkező partnert kerestünk. A Weinberg minden kritériumot teljesített és külön öröm, hogy helyi vállalatként a projekt kivitelezéséből származó gazdasági hatást is a régióban tudtuk tartani, ezzel pedig a helyi családokat közvetett módon támogatni.”
Kollár Krisztián, a Weinberg ’93 Építő Kft. projektvezetője segített megismerni a megújuló energiával működtetett gyártócsarnokot. 33 000 m2-es telekre került a nagyjából hatezer négyzetméteres beépítés, amelyhez 956 m2 kültéri terület is kapcsolódik.
„Két fő részből – gyártócsarnokból és irodaterekből – áll az épület, amelynek tiszta formálása igazodik a belső technológiához. Négy fő tömeget alakítottunk ki: az irodaépületet, a csarnokot, és a két oldalsó előtetővel fedett rakodóteret” – tudtuk meg.
A legtöbb építészeti eszköz az irodaépületen jelenik meg: a bejárat nagy üvegfelületekkel és előtetővel nyit a szabadra. Az itt elhelyezett funkciók (kétszintes irodaterület, öltözők, raktárak, étkező- és gépészeti helyiségek) rendkívül eltérő ablakosztást és homlokzati nyílásrendet igényelnek, ezért egy egységes megjelenést biztosító „keretrendszert” épített a kivitelező cég. Ez nemcsak összefogja a teljes homlokzatot, de lehetőséget biztosít arra is, hogy eltérő anyag- és színhasználattal tagolható legyen a homogén épülettömeg.
A lobby-főbejárat kétszintes tere teljesen felnyitott, így erős vizuális kapcsolatot teremt a külső térrel.
Ugyanígy sikerült a csarnokban is elkerülni a monotonitást az anyagok és a színek finom változtatásával. „Az épületet – avatott be a részletekbe Kollár Krisztián – a beruházó ütemezve kívánta megvalósítani. A fejépületet és a csarnokrészt kilenc pillérállással és a két oldalsó előtetővel az első ütemben, míg a csarnok keleti irányú bővítését a második ütemben készíti el.”
Feltételként támasztotta a Meleghy Automotive a Weinberg felé, hogy a csarnoképület tegye lehetővé 24 méteres fesztávú gyártóterület létrehozását, amelyen belül három funkcionális egységet kellett elhelyezni: a gyártócsarnokot, a be- és kilépési raktárakat, illetve külső fedettrakodási területeket parkolóval és belső úthálózattal.
„A csarnok ütemekre osztott kivitelezése lehetővé tette a gyártás technológiai elemeinek telepítését az építészeti munkák kivitelezésével párhuzamosan”
– hangsúlyozta a projektvezető. A gyártóberendezések ellátására sűrítettlevegős rendszert és hűtővíz-hálózatot kellett kiépítenie a kivitelezőknek. Emellett a csarnok gyártási területén 3,2 tonna teherbírású darut is telepítettek, amelyre a tartószerkezet megépítésénél is figyelemmel kellett lennie a Weinberg munkatársainak.
„Különösen magas talajvízszint jelentette a legnagyobb megoldandó feladatot, kihívást a kivitelezés során, amely végigkísérte a teljes munkafolyamatot az alapozástól egészen a közmű- és útépítésig” – emlékezett vissza Kollár Krisztián.
„A területen található talaj magas szervesanyagtartalma pedig – tette hozzá – tovább nehezítette a betervezett műszaki tartalom megvalósítását. Rendszeres helyszíni laborvizsgálatokkal, elemzésekkel sikerült végül a legoptimálisabb műszaki megoldásokat megvalósítani; ehhez a kiviteli tervezők mellett a megrendelő is készségesen a Weinberg rendelkezésére állt.”
Kihívást jelentett a kivitelezésben az is, hogy a harmadik ütem építészeti és szakági munkáit a társvállalkozó által végzett technológiai rendszerek telepítésével párhuzamosan kellett végeznie a kivitelezőknek, osztozva a munkaterületen. Amint a projektvezető hangsúlyozta:
„a Meleghy Automotive munkatársaival folyamatosan egyeztetve, heti ütemezésekkel tudtuk akadálymentesen elvégezni a feladatainkat. Külön ki kell emelnem ebben a megrendelő rugalmasságát és segítő hozzáállását a párhuzamos munkavégzéshez, amelynek köszönhetően minden műszaki probléma és baleset elkerülése mellett sikerült tartanunk az ütemezett határidőket.”
Egy erdőt szimbolizáló épületből, valamint a magyar paraszti világ és a modern magyar építészet közös ősi motívumát, egy boglyát formázó fadómból áll a Magyar Pavilon az áprilisban megnyíló Oszakai Világkiállításon. A szervezők az expó hat hónapja alatt 28 millió látogatót várnak.
Az egyik legnagyobb horvát aréna felújításához előbb egy másik stadiont is rendbe kell tenni, hogy legyen átmeneti otthona a Dinamo Zagrebnek.