A végéhez közeledik Balatonfüreden a személyhajó kikötő megközelítését szolgáló bejáró móló és vitorlás kikötő átfogó felújítása. A modernizáció során a STRABAG szakemberei egy hazánkban még újdonságnak számító amerikai partfalépítési technológiát is alkalmaztak a Balaton medrében, ezenkívül megerősítették és kiszélesítették a mólót, megújultak a közművek, valamint a vitorlás kishajó kikötő.
A tervek szerint heteken belül teljes kapacitással használhatja a forgalom a modernizált kishajó kikötőt Balatonfüreden, amelyen a Balatoni Hajózási Zrt. megbízásából a STRABAG Építő Zrt. szakemberei dolgoznak.
Cseppet sem túlzó átfogó felújításról beszélni, mivel azon túl, hogy megerősítették a bejárómóló szerkezetét, kicserélték a kikötőt kiszolgáló, - a mólón keresztül haladó - közműveket, felújították a keleti és a nyugati oldalon összesen 38 kishajót kiszolgáló kikötési pontokat a szükséges segédszerkezetekkel és infrastruktúrával együtt.
A projekt keretében újjászületik a partot és a mólót összefűző 19,8 méter hosszú híd is. A felújítás során a Tagore sétánnyal harmonizáló új kőburkolatot kap a kikötő, így egy új elegáns találkozási hellyel is gazdagodik Balatonfüred.
Az első füredi kikötőt 1845-ben ideiglenes jelleggel, fából építették. Szűk egy évszázaddal később, 1935-ben láttak neki, szigetszerű kialakítással egy tartós szerkezet megépítésének, így készült el a mólófej, amelyet röviddel ezután összekapcsoltak a sétánnyal.
A kikötői medence vízcseréjét előbb egy 15, majd 1979-től egy 19,8 méteres híddal biztosították. Azóta átfogó felújítást nem végeztek az építményen, csak állagmegóvó munkálatokat.
A STRABAG 2019 óta dolgozik a térségben vízépítési munkákon. A mostani projekten a cég a műszaki irányításon és a vízi munkavégzés egy részét leszámítva, saját kapacitásaival dolgozik.
A kivitelezés elkezdésétől különlegesen nagy kihívást jelentett az organizációs körülmények sajátosságai miatt a munkavégzés szakaszolása– mondta el portálunknak Fekete Katalin. A STRABAG építésvezetője hozzátette, a kivitelezés december eleji elkezdésével egyidőben nyílt meg a műjégpálya, ami megnehezítette, - február elejéig lehetetlenné tette - az építési forgalom számára a part felőli közlekedést.
Április 18-tól a munkaterület egy részén biztosítani kellett a kikötői utasforgalmat a hét hat napján, június 6-tól pedig már az állandó utasforgalom és a hétvégi rendezvények mellett zajlik a munkavégzés.
A munkaterületre való felvonuláshoz a Tagore sétányon keresztül burkolatvédelmet építettek ki, ezután kezdődhetett el a bontás és a földmunka, majd a mólószárba a közművek beépítésének előkészítése.
A munkák közül az egyik legnagyobb feladatot a mólótest bontása jelentette, majd pedig az új közműalagút elhelyezése, ami 28 darab, egyenként 3 méter hosszú, 140 cm széles és 80 cm magas elemből állt össze. Fekete Katalin elmondta:
A híd teherbírásának korlátai miatt a közműalagút elemeit egy speciális elektromos daruval vittük be a hídon át, majd a mólószáron kialakított 86 méter hosszú munkagödörben, kézi erővel, görgők segítségével kellett egyenként a helyükre vonszolnunk. Ezzel a feladattal a nehézségek ellenére is kevesebb, mint 3 nap alatt végeztünk.
Az alagútba elhelyezték az új közműveket, amit a bennmaradó zsaluzattal fedtek le és ráépítettek egy 25-30 cm vastag vasbeton alaplemezt.
A hozzáféréshez és a karbantartáshoz három helyen vasbeton, illetve két gázrugós fedlapot is beépítettek.
A kishajó kikötőben energiaoszlopokat telepítettek a villamos energia és a vízvezeték fogadására. Míg a közműalagútban elhelyezett többi közmű (gáz, nyomott szennyvíz, víz, elektromos kábelek), a mólófej energiaellátását, a vízellátását és vízelvezetését biztosítják.
A közművek cseréjét a mészkő burkolat és a térvilágítás, a padlóba süllyesztett lámpák és kandeláberek elhelyezésének munkálatai követték.
A híd teherbírásának korlátai nemcsak a közművekkel kapcsolatos munkálatoknál jelentettek kihívást, hanem a betonozásoknál is, a betonpumpáláshoz 100 méteres csőfektetésekre volt szükség, ami lassította a kivitelezést.
Fekete Katalin elmondta,
a part felőli megközelítés nehézségei miatt megnőtt a vízről történő munkavégzés jelentősége, ezért az összes bontott anyag elszállítása a vízen át történt, illetve több alkalommal betonozást is végeztünk úgy, hogy mind a mixerek, mind a betonpumpa az úszóeszközön helyezkedtek el.
Nehezítő tényezőként jelentkeztek a projekt során a terveltérések, a kivitelező szakemberei jelentős eltérést és hiányt tapasztaltak a meglévő partfal előtti kőszórásban, a meglévő szerkezetek magasságában, geometriájában, állékonyságában, a kőburkolatú rézsű állékonyságában.
A kikötő függőleges fala előtti + 0,00 m -0,50 m szinteken, csak kis mennyiségű kő volt található iszappal keverve, a kézi szondázás további 1,6 méterig híg iszap jelenlétét mutatta.
Eredetileg, a kikötő nyugati oldalán mintegy 86, míg a keleti oldalon lévő 37 méteres kőfal elé, festett acél oszlopos előregyártott vasbeton panelsor épült volna, hasonlóan a kőburkolatú rézsűs szakaszhoz. A meglévő partfal rossz állapota és a terveltérések miatt, ezt azonban nem lehetett megvalósítani, így új műszaki megoldást kellett találni.
A rézsűburkolat állékonyságát megerősítették, a lábazati kőszórás hiánya miatt a móló falazatát pedig egy hazánkban ekkora projektnél még soha nem alkalmazott amerikai fejlesztésű technológiával, a vasbeton kitöltésű Truline PVC szádpanel elemekkel építették meg. Ezenkívül a móló szintjét betontöltéssel 15 centiméterrel megemelték.
A projekt érdekessége, - tudtuk meg Fekete Katalintól-, hogy egyes munkafolyamatok a víz alatt folytak, például a partfal építése és kapcsolódó munkái, vagyis a kőszórás és a hátrahorgonyzás a hevedergerenda elhelyezésével.
A vízépítési munkák nagy részét egy forgó kotróval felszerelt úszó munkagéppel kivitelezték. A tómedret érintő munkálatokat természetvédelmi szakértő felügyelete mellett végezték el. Az építésvezető hozzátette, szükség volt kiegészítő búvármunkára, főként a feltárásoknál, a partfal hátrahorgonyzási, valamint a híd melletti csatlakozó szakaszok munkáinak során.
A munkálatok révén a kikötő felső sétánya 30, a móló 100 centiméterrel lett szélesebb. Az alsó sétányok esetében ez az érték 50 centiméter, bár ez a tájépítészeti elemek miatt kevéssé válik érzékelhetővé.
A híd felújítása során új korlátokat, útpályát, járdát és burkolást kap.
Az új burkolatok rétegrendjükben eltérnek a Tagore sétányétól, de azzal hamonizálnak majd.
A projekt teljes megvalósítása a terveltérés és áttervezés miatt a tervezetthez képest, később fejeződik be. Ez újabb kihívást jelent, mivel elkezdődött a közforgalmú hajózási szezon. A móló felső részét áprilisban átadták, ezzel azonban kettévágták a munkaterületet, ami megnehezíti a munkavégzést. A beszállítások nappal, de az anyagmozgatások a mólószáron főként éjszaka történnek.
A kivitelező tervei szerint hetekkel a véghatáridő előtt július közepén elkészülnek.
Huszonötezer köbméter törmelék keletkezett az állampárti időszak félkatonai szervezetének, a Munkásőrség Országos Parancsnokságának, iskolájának és a kollégiumának bontásából, amelyet a ZÁÉV végzett el. A Gellért-hegyen álló vasbeton épületek bontási hulladékait 98 százalékban újrahasznosították. A telken a tervek szerint a Mathias Corvinus Collegium új központja épülhet fel.
A beruházás 2028 április végére készül el.