Az M4-es hiába éri el 2018-ban a román határt, a romániai oldalon a Bors-Berettyószéplak szakasz második kivitelezőjével is felbontják a szerződést.
Az észak-erdélyi autópálya Bors-Berettyószéplak szakaszára megkötött kivitelezői szerződés felbontását kérte a román közútkezelő társaságtól (CNAIR) a pályaépítés feladatát 2015-ben elnyerő spanyol-román konzorcium. A hírt a CNAIR közölte a honlapján.
Ahogy azt a romániai autópályák szövevényeit elemző cikkünkben is megírtuk, a szakasz első kivitelezőjével, az amerikai Bechtellel még 2013-ban bontottak szerződést. A mostani konzorcium tavaly április óta húzza a munkálatok elkezdését arra hivatkozva, hogy a változó tervezési előírások miatt a projekt elavulttá vált, ezen túlmenően pedig a konzorcium tagjai között vita tört ki a pénzek elosztásáról. A már elkészült munkákat senki sem védte, emiatt az építőanyagok jórészét ellopták, egyes megépített betonpillérek megrepedtek, a vasbeton elemek megrozsdásodtak. A román közlekedésügyi miniszter Dan Costescu tavaly novemberben azt mondta, a kivitelezés a klinikai halál stádiumában van.
A román autópálya-építéseket felügyelő állami társaság most azt közölte: kiderült, a kivitelező képtelen teljesíteni a feladatot. A másfél éves késés miatt a CNAIR 75 millió lej (5,25 milliárd forint) késedelmi díjat szabott ki az építőre, a konzorcium azonban a szerződésbontási szándékáról értesítette a társaságot. "Az egyetlen lehetőség a projekt befejezésére a kivitelezői szerződés felbontása és új versenytárgyalás kiírása" - áll a CNAIR közleményében. A spanyol-román cégcsoportnak a szerződés szerint 24 hónap alatt kellett volna elvégeznie a tervezési, építési munkákat, és az átadás után 30 hónapra kellett volna garanciát vállalnia a munkálatokra.
A projekt magyar szempontból ezért jelentős, mert az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Bors közötti szakaszával 2018-ra megvalósul a román határ elérhetősége autópályán. Ehhez kellene kapcsolódnia a magyarlakta területek jelentős részét elérő (többek közt Székelyföld déli és nyugati határát is érintő), A3-as észak-erdélyi autópályának Borsnál, a szóban forgó szakasz kivitelezésével.
Idén augusztusban Dubrovnikban magyar-román megegyezés született arról, hogy 2018-ban mind a magyar, mind a román oldalon eléri az államhatárt az autópálya – a mostani fejleményt tekintve ez aligha teljesül.
A3-as észak-erdélyi pálya tervezett 588 kilométeréből 2004 óta mindössze egy 56 és egy 52 km-es szakaszt adtak át Bukarest, illetve Kolozsvár térségében. Az A3-ast eredetileg 2012-re tervezték befejezni, de a közlekedési miniszter idén márciusban már 2020-at jelölte meg célként.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.