Az Almádi úti csomópontban a híd statikus és dinamikus próbaterhelését négy teherautóval végezték el.
Lapunk folyamatosan beszámol a 8. számú főút fejlesztéséről, legutóbb februárban adtunk hírt a kivitelezési munkák aktuális állásáról. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából, a STRABAG Építő Kft. kivitelezésében valósul meg a 8. számú főút Veszprém déli elkerülő I. üteme a Litéri és Füredi csomópontok között.
Itt 7,5 kilométer hosszon, a jelentős baleseti kockázatot hordozó csomópontok különszintű csomópontokká fejlesztésére, átépítésére kerül sor a kivitelező által biztosított munkavédelmi szabályok hathatós betartásával.
Ezen fejlesztési koncepció keretében valósul meg most az új Budapesti, Almádi és Füredi csomópont.
A Litéri és a Budapesti csomópont között (Körmend irányába) a jobb oldalon 2x1 sávban halad a forgalom, míg a bal pályán történik a munkavégzés.
A kivitelezés során elbontották a Veszprém és a Litéri csomópont között a félpályát. Az építés alatti szakaszon az aszfalt alapréteg, illetve kötőréteg építése a főpályán és a szentkirályszabadjai reptéri útnál befejeződött. A kopóréteg építése, az árok burkolása és a padkarendezés folyamatos. Június közepétől a bal oldali főpálya elkészítését követően a forgalom itt fog haladni és a jobb pálya kerül lezárásra, és itt is megkezdődnek a kivitelezési munkák.
Az új Budapesti csomópontban lévő műtárgy elkészült, az ideiglenes forgalomba helyezés június folyamán várható.
Az Almádi csomópontnál a város felőli oldalon a körforgalom kiépítése megtörtént a szegélyépítéssel, valamint az aszfalt alap- és kötőréteg kiépítésével. A déli oldalon, a 7217. jelű úton a Ckh-réteg (hidraulikus kötőanyaggal stabilizált alapréteg) és az alapréteg kiépítése folyik.
A csomópontban lévő műtárgyon az aszfalt rétegek (alap és kötő) elkészültek, a kopóréteg építése június elején várható.
A csomópont forgalom részére történő átadása júniusban várható.
Az 51+052 kilométer szelvényben létesítendő kerékpáros kerethíd szerkezete megépült és ideiglenesen forgalomba is helyezték, de az Almádi különszintű csomópont forgalom részére történő átadásával és a kerékpáros forgalom megnyitása után a kerékpáros kerethíd ismét lezárásra kerül.
A Füredi csomóponti híd északi oldalán a hídfő és a szárnyfalak építése elkészült, a déli oldalon a pillérek megépültek, itt a hídháttöltés építésével folytatódhat a munka.
Az Almádi úti csomópontban a híd statikus és dinamikus próbaterhelése a május 27-én a próbaterhelési terv szerint került elvégzésre. A vizsgálat során meghatározott teherállásokban mérték a lehajlási és az alakváltozási értékeket.
A terhelést négy darab, egyenként megközelítőleg 40 tonna tömegű teherautóval végezték. Az adatok kiértékelésével megközelítőleg másfél hét alatt elkészülnek.
A Füredi csomópontnál az Almádi csomópont nyári megnyitását követően részleges, majd szeptembertől teljes lezárás várható, valamint a Budapesti és a Füredi csomópont között a jobb pályát is lezárják.
A közúti forgalom elvezetésére a 8. sz. főúttal párhuzamosan, az Almádi és a Füredi út között terelőutakat alakítottak ki, melyet korábban átadtak ideiglenesen a közúti forgalom részére.
Előkészítés alatt áll a 8 sz. főút Veszprém körgyűrű fejlesztése a Füredi úti csomóponttól a Csatári csomópontig.
Itt a meglévő nyomvonal felhasználásával, annak szélesítésével 2x2 forgalmi sávos, osztott pályás főútra történő átépítés valósulhat meg. A szakasz vége a Csatári csomóponton keresztül kapcsolódna a már elkészült 2x2 sávos Márkó elkerülő szakaszhoz.
A megvalósítást megelőzően szükséges a Füredi és a Csatári csomópontok közötti szakaszra a korábbi tervek felülvizsgálata, melyre a tervezői szerződés 2020. december 21-én aláírásra került az ÚT-TESZT Kft.-vel.
A beruházás részeként jelenleg épülő új Budapesti csomóponthoz szervesen kapcsolódik a kivitelezési közbeszerzés előtt álló 8-82. számú főutak összekötésére kialakítandó, 8229. jelű Veszprém Aréna összekötő út.
A tervezett összekötő út 2x2 forgalmi sávos, a 8. sz. főút Budapesti úti csomópont részét képező úgynevezett északi körfogalomból indul, a szakasz végén a 82. sz. főúthoz szintén körforgalmi csomóponttal kapcsolódik. A sportlétesítmények megközelítésére a szakaszon egy közbenső körforgalmi csomópont is létesül.
A NIF Zrt. jelenleg a projekt kivitelezésének előkészítését végzi. A kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás 2021 májusában indult. Az ajánlati felhívás június első napjaiban jelenik meg.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.