A Balatoni turistáknak és a városnak is fontos projekt haladását mutatták be sajtóeseményen.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) megbízásából a STRABAG Építő Kft. kivitelezésében valósul meg a 8. számú főút Veszprém déli elkerülő I. üteme a Litéri és a Füredi csomópontok között. Lapunk folyamatosan beszámol a 8. számú főút fejlesztéséről.
A fejlesztés első üteme a Veszprémtől keletre eső Litéri csomópont, valamint a várostól délre fekvő balatonfüredi csomópont közötti 7,3 kilométeren valósul meg két szakaszon. Az első szakaszt 2021 decemberéig építik meg 4,5 kilométeren a Litéri csomóponttól a 49+100-as kilométerszelvényig. A második szakasz 2022 év végéig valósul meg a Balatonfüredi csomópontig tartó 2,8 kilométeres szakaszon.
Legutóbb az Almádi csomópont építéséhez kapcsolódóan kezdődött körforgalmak építési munkáiról adtunk hírt. Csütörtökön délután pedig a kivitelezési munkák aktuális állásáról Ovádi Péter, a térség országgyűlési képviselője, Porga Gyula, Veszprém polgármestere és Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese tartott sajtóbejárással egybekötött tájékoztatót.
Ovádi Péter, a térség országgyűlési képviselője elmondta: „Régóta várt fejlesztés megvalósításának felénél járunk, amely Veszprémnek és a térségnek nagyon sok pozitívummal szolgál majd, mind gazdasági, mind turisztikai, mind pedig kulturális szempontból.”
Porga Gyula, Veszprém polgármestere kiemelte: “Egy évvel ezelőtt indult el a projekt és már most kirajzolódik, hogy mi fog megvalósulni, jól látszik az elvégzett munka. Több évtizede várjuk, hogy megépüljön ez az elkerülő."
"2023-ban Veszprém lesz Európa kulturális fővárosa, ennek szellemében vágtunk bele ebbe a kihívásba. Nagyon fontos a város megközelíthetőségének javítása, a gazdaság fejlődéséhez pedig az úthálózat fejlesztésére van szükség.”
A Litéri és a Budapesti csomópont között (Körmend irányába) a jobb oldalon 2×1 sávban halad a forgalom, jelenleg a bal pályán végeznek munkát. A kivitelezés során elbontják Veszprém és a Litéri csomópont között a félpályát. Az előkészítő munkákat követően a kivitelező a szükséges földmunkákat végzi, valamint folyamatban vannak a vízépítési munkálatok is.
A Budapesti csomópontnál is különszintű csomópont épül két új körforgalommal, ami mellett megmarad a régi csomópont is, azonban a Körmend-Székesfehérvár irányú lehajtás megszűnik.
A két új körforgalom a 8-82. számú főút átkötését, illetve Veszprém megközelítését segíti. A csomópontban lévő híd alapok melletti visszatöltés építése elkészült. A hídfők és szárnyfalak építése befejeződött. A bal és a jobb pálya födémszerkezetének építésével folytatódnak a munkálatok.
Az Almádi csomópont építési munkálatai miatt a Balatonalmádi – Veszprém irányú utat a közúti forgalom elől lezárták. A csomópontnál a bontási munkákat követően a humusz leszedése és az úttöltés alapozása is megtörtént. A töltés építése pedig elkezdődött a 7217 jelű úton.
A csomópont város felőli oldalán is megkezdődött a körforgalom építése az előkészítő és földmunkákkal. A Dornyai Béla utcát január elején lezárták, az Almádi csomópont hídalapozási és szárnyfalépítési munkáit elvégezték, illetve a gerendák beemelése is megtörtént, illetve a pályalemezt betonozzák. Az 51+052 km szelvényben létesítendő kerékpáros kerethíd megépült és ideiglenesen forgalomba is helyezték.
A Füredi csomóponti híd északi oldalán a hídfő és a szárnyfalak építése elkészült, a déli oldalon a pillérek megépültek, itt a hídháttöltés építésével folytatódik a munka.
A közúti forgalom elvezetésére a 8. számú főúttal párhuzamosan, az Almádi és a Füredi út között terelőutakat alakítottak ki. A Veszprémhez közelebbi terelőúton az aszfaltréteg építése befejeződött, jelenleg a vízépítési munkák zajlanak.
Várhatóan február végén mindkét irány forgalmát ráterelik az útra.
A teljes szakaszon kis-, közép-, és nagyfeszültségű villamosvezetékek, közvilágítási- és szénhidrogénvezetékek, üzemi hírközlési és hírközlési vezetékek kiváltása szükséges. A közművek kiváltása a teljes szakaszon folyamatosan, ütemterv szerint halad.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese elmondta:
“A veszprémi körgyűrű fejlesztésénél a Füredi úti csomóponttól a Csatári csomópontig tartó szakasz 2×2 sávossá bővítésének előkészítési és tervezési munkái zajlanak. A szakasz vége a Csatári csomóponton keresztül kapcsolódna a már elkészült 2×2 sávos Márkó elkerülő szakaszhoz. A tervezési munkák 2022 nyarára fejeződhetnek be.”
A beruházás részeként jelenleg épülő új Budapesti csomóponthoz szervesen kapcsolódik a tervezés alatt álló 8-82. számú főutak összekötésére kialakítandó, 8229 jelű Veszprém Aréna összekötő út.
A tervezett összekötő út 2×2 forgalmi sávos, a 8. számú főút Budapesti úti csomópont részét képező úgynevezett északi körforgalomból indul, a szakasz végén a 82. számú főúthoz szintén körforgalmi csomóponttal kapcsolódik. A sportlétesítmények megközelítésére a szakaszon egy közbenső körforgalmi csomópont is létesül.
A NIF Zrt. a projekt előkészítési feladatait végzi. Jelenleg a kiviteli tervek készítése folyik. Ezt követően kerülhet sor az összekötő útszakaszra vonatkozóan a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás megindítására és lefolytatására. A munkálatok várhatóan év végén megkezdődnek.
Ahogy korábban írtuk, a fejlesztés célja az útburkolat felújítása és megerősítése mellett az elkerülő négysávosítása, továbbá lámpás csomópontok kiváltása különszintű csomópontokkal.
Ezáltal a Balatonra tartó vakációzóknak és a helybelieknek is gyorsabb és biztonságosabb lesz a közlekedés.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.