A beruházás elősegíti a határmenti kapcsolatok fejlődését, emellett nagyban hozzájárul a térség gazdasági mutatóinak növekedéséhez.
Az Ipolydamásd-Chl’aba (Helemba) Ipoly-híd alapkövét Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter és Andrej Doležal, szlovák közlekedésügyi miniszter helyezte el pénteken délelőtt.
Ahogyan korábban lapunk megírta, a projekt beruházója a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt. Az Ipoly-híd esetében a Colas Közlekedésépítő Zrt. a kivitelező, míg a magyar oldali útcsatlakozást a Colas Út Zrt. készíti el. A szlovák oldali útcsatlakozás kivitelezője a Colas Út Zrt. és a Colas Slovakia.
A NIF Zrt. beruházásában eddig 7 transznacionális és interregionális együttműködésre épülő, úgynevezett INTERREG (Európai Területi Együttműködés) projekt valósult meg. A befejezett 3 osztrák, 2 szlovén és 1 szerb projekt finanszírozásának összértéke 6,4 milliárd forint.
A magyar-szlovák együttműködés keretében valósul meg az Ipolydamásd – Chľaba (Helemba) közötti határhíd és csatlakozó utak építése. A beruházás elősegíti a határmenti kapcsolatok fejlődését, emellett nagyban hozzájárul a térség gazdasági mutatóinak növekedéséhez, a kiskereskedelmi tevékenység élénkítéséhez és a turizmus fellendüléséhez.
Az együttműködésnek köszönhetően javulhat a két ország közötti munkaerő mobilitása, továbbá a beruházás alappillérként szolgálhat a két V4 tagállam határon túli, bilaterális kapcsolatainak fejlesztésében.
A magyar-szlovák partnerség keretében jelenleg zajló Ipolydamásd – Chľaba (Helemba) közötti határmenti kapcsolat fejlesztésének Magyaroroszág területére eső megvalósítása 2 részben történik. Az I. részben az Ipoly-folyón, a két ország között határhíd épül, a II. részben pedig magyar oldalon csatlakozó út létesül a hídhoz. A projekt III. részében a hídhoz szlovák részről 175 méter hosszú csatlakozó út kiépítése valósul meg.
Az I. rész keretében épülő híd szerkezete felső pályás, acél gerenda, amely egyetlen nyílással hidalja át az Ipoly folyót. A határátkelő szerepét is betöltő híd az Ipolydamásd-Helemba összekötő utat a 0+546,55 km szelvényben keresztezi. Két oldalon a magyar, illetve a szlovák csatlakozó utak társulnak a hídhoz. Az 58 méter hosszú hídon kerékpáros átvezetés is található, mely az EuroVelo6 nemzetközi kerékpárút hálózat részeként a magyar oldalon kapcsolódik a Szob-Ipolydamásd útvonalhoz. A hídon a teherforgalom nem lesz megengedett.
A magyar oldali hídfőnél véget értek-, ezzel egyidőben a szlovák oldalon pedig megkezdődtek a szerkezeti cölöpözési munkák. Az acélszerkezet gyártása és a főtartók korrózióvédelmi bevonatolása is megtörtént. Utóbbin előbb nyomáspróbát, majd festési munkálatokat végeznek el.
A II. rész vonatkozásában a magyar oldali útcsatlakozás a 1201 j. úton a projekt keretében létesülő körforgalomú csomópontból ágazik ki. A hídhoz tartozó útszakasz hossza 540 méter.
Ennél a szakasznál zajlanak az útépítéshez kapcsolódó közműkiváltások, befejeződött a humuszolás, a geotextília és georács terítés, megkezdődött a töltésalapozás. Az út tervezett nyomvonalán megbontották az árvízvédelmi töltést, ehhez kapcsolódóan hamarosan kezdetét veszi az úttöltés építése.
Szijjártó Péter elmondta, soha nem volt ilyen jó a magyar-szlovák kapcsolat, mint most. A két ország az elmúlt 11 évben közös siker történeteket tudott építeni, amelyek a magyar és szlovák emberek életét is megkönnyítik. Ide tartoznak a határátkelést megkönnyítő beruházások. Hozzátette:
az 58 méter hosszú, egynyílású, 12 méter széles Ipolydamásd-Chl’aba (Helemba) Ipoly-hídhoz kerékpárút is csatlakozik, ezenkívül 540 méternyi út épül, hogy a jelenlegi közútról is elérhető legyen a híd. Az 1,6 milliárd forint kivitelezési költségű műtárgy 2023 elején már állni fog
- tette hozzá.
A miniszter kitért arra, hogy a magyar-szlovák határon jelenleg 35 helyen lehet szabályszerűen átkelni, ebből 10 átkelési pontot a 2010 utáni magyar kormány épített. Hozzátette, hogy tavaly átadták a komáromi hidat, majd azóta a két ország keleti és nyugati felében a magasfeszültségű hálózatokat összekötő interkonnektorokat, és jelenleg a gázvezetékek kapacitásnövelése van folyamatban.
"A jövőt a Duna-hidak és az Ipoly-hidak építése jelenti, ezért arra fogunk koncentrálni, hogy növeljük a két ország összeköttetéseinek számát"- fűzte hozzá Szijjártó Péter. Hozzátette, hogy
2023-ig ezen a hídon kívül még öt átkelési pont létesül a két ország között, két Ipoly-híd, egy kerékpáros híd a Duna fölött, egy komp összeköttetés és létrejön egy útösszeköttetés is.
Andrej Dolezal, a Szlovák Köztársaság közlekedési és építésügyi minisztere arról beszélt, hogy a hidak nemcsak infrastrukturális összeköttetést nyújtanak, segítik a munkaerő mobilitását, segítik a kulturális rendezvények bővítését és fejlesztik az idegenforgalmat is. Hozzátette, hogy mindenképpen szeretnék felgyorsítani az átkelők szlovákiai részének építését.
Több mint 412 millió forint értékben.
Közműhálózat, közút, körforgalom és kerékpárút is épült a többgenerációs családi vállalkozás munkájának eredményeként.