Az M85 autóút Csornától az országhatárig tartó szakasza az UTIBER Kft. tervei alapján készülnek.
Legutóbb júniusban írtunk a Sopron megközelítését javító, M85 autóút kivitelezéséről, amikor átadták a Sopron kelet − Balf csomópont közötti szakaszt. Az autóút Csorna és Fertőrákos csomópont közötti szakaszának kiépítése a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában történik.
A szakaszok tervezését az UTIBER Kft. végzi. A tervezési folyamatról Nyulasi Erikkel, az UTIBER úttervezési osztályvezetőjével beszélgettünk, aki elmondta, hogy 1999 óta foglalkozik a térségben az autóút tervezésével és annak előkészítésével.
A szakember arra a kérdésünkre, hogy mi szükséges egy ilyen projekt sikerességéhez, tömören összefoglalva ennyit mondott: csapatmunka.
Majd részletesebben is kifejtette: egy ilyen produktum megalkotása sok mérnök közös munkájának az eredménye. Néha lassabban folyt az előkészítés, máskor nagyobb lendületet vett, de a projekt jelentősebb része már megvalósult.
„Az M85 autóút tervezése az UTIBER Kft. részére egy sikertörténet, hiszen a Csornától induló szakasz szinte valamennyi tervezési folyamatában részt vettünk”
– tette hozzá.
A nehézségekre kitérve a szakember elmondta: a tervezésre egyre kevesebb idő jut, és a folyamatos tervezési környezetváltozás újabb kihívások elé állít bennünket is.
„Nagyon ritka a szakmánkban, hogy egyszerre készülnek mintegy 65 kilométeren egy új gyorsforgalmi út tervei, és aztán ebből mintegy 57,5 kilométer egy ütemben megvalósul.
A második ütem mintegy 7,5 kilométer hosszúságban, már építés alatt van, mely a Fertőrákosi csomóponttól az országhatárig tart. A kivitelezéssel párhuzamosan készítjük a kiviteli terveket” – tette hozzá.
A hatalmas volumenű tervezési feladatot egy sűrűn lakott, fejlett infrastruktúrájú, dombvidéki környezetben kellett megvalósítani, melyet tovább nehezített a NATURA2000 területek, az erdőterületek, vízfolyások sokasága és a Pereszteg és Sopron közötti szakaszon az országhatár adta szűk sáv is.
Nyulasi Erik arról tájékoztatott: 1993-ban cégünk készítette a 84-es számú főút Soproni szakaszának terveit, mely tehermentesítette a belvárost. Mára ez az út a belterület részévé vált, és szükség lett egy olyan valódi, a várost elkerülő gyorsforgalmi útra, amely azt nem csak elkerüli, de lehetőséget is ad annak megismerésére, felfedezésére.
A tervezési folyamat 2014-ben indult a nyomvonal kijelölésének vizsgálatával, majd az ehhez szükséges környezetvédelmi vizsgálatokkal és engedélyek beszerzésével.
A folyamat kezdetén a lakossági igényeket képviselő önkormányzati szempontok megismerését követően egy hatalmas terepi munka indult el.
Majd az alkotó ötletelő munka következett, melynek keretében a természeti, emberi környezet adta kötöttségek figyelembevételével olyan nyomvonalakat vizsgáltak, amelyek megfelelnek a társadalmi, gazdasági igényeknek és kielégítik a műszaki, tervezési paramétereket.
„A vizsgálatok során sokszor olyan műszaki megoldásokra is javaslatot teszünk, amik egyediek újszerűek, ezek egy része nagy örömünkre bekerült a részletes tervekbe is”
– mondta el az osztályvezető.
A vizsgált változatokat értékeljük, és a tervezői javaslatok alapján kiválasztásra kerül az a nyomvonal, amely aztán engedélyezési tervi szinten tovább tervezésre kerül.
„Tervezésünk során mindig kiemelten figyelünk az adott környezetben élők érdekeire és a természeti környezet védelmére, megóvására”
– emelte ki Nyulasi Erik.
A szakember elmondta: a tervezési folyamat egy hatalmas csapatmunka: nem csak a megrendelőkkel és kezelőkkel, hanem az összetett tervezési folyamattal érintett valamennyi érintett szakágával szoros együttműködésre van szükség.
„Az UTIBER Kft. ezen tervezést generáltervezőként végezi, jelentős részben saját alkalmazottakkal, illetve jól összeszokott alvállalkozói csapattal. Cégünk mottója „A gondolattól a megvalósulásig” ezen projekt alkalmával is létjogosultságot kap, hiszen
a nyomvonal kitalálásától a megvalósulási tervek készítéséig, az átadásig mintegy 130 mérnök kollégával dolgoztunk együtt a teljes tervezési folyamaton.”
Minden fejlesztésnek túl kell mutatnia az útépítési beavatkozás területén, hiszen a hatások sem ott kezdődnek: a forgalmak átrendeződését a bővebb környezetben is vizsgálni kell, így ezen hatások vizsgálata és azokra adandó válaszok a tervezők felelőssége, csak így érhetjük el, hogy a mérnöki szakma megbecsülése, megítélése magasabb legyen – tette hozzá.
A kivitelezés időbeni folyamatának ismeretében folyamatosan vizsgáljuk a terelések várható hatásait
– tájékoztatott az osztályvezető.
Ennek a monitorozásnak eredményeként tettünk javaslatot a Sopronon belül a Mély úti átkötésre, mellyel tehermentesítjük a bécsi dombi alagutas szakasz átadásáig a 84-es főutat − tette hozzá.
Majd végül elmondta: nagy izgalommal várjuk a készülő Fertőrákos − Sopron országhatár közötti szakasz megvalósulását, melynek teljes körű kiviteli terveit a kivitelező SDD konzorcium megbízásából generáltervezőként az UTIBER Kft. készíti.
Az alagút építéséhez kapcsolódó ideiglenes építmények, és azok kiszolgálásához szükséges közlekedési és közműellátási tervek készítése igen összetett folyamat, melynek során
folyamatosan tudunk fejlődni és újabbnál újabb szakmai ismereteket elsajátítani, hiszen a mérnöki szakmát egy életen át tartó tanulásnak tekintjük.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.