2024.10.07, Hétfő
Átadták az M85 autóút legújabb szakaszát
Fotó: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Átadták az M85 autóút legújabb szakaszát

magyarepitok.hu

2021.06.09. 12:40 - Kalácska-Nagy Nóra

A Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. konzorciumának köszönhetően már egészen a Balf csomópontig el lehet jutni 2x2 sávon.

Hirdetés

Szerdán kora délután sajtótájékoztató keretében átadták a Sopron megközelítését javító, M85 autóút Sopron kelet - Balf csomópont közötti szakaszát. Az autóút fejlesztésének köszönhetően már egészen a Balf csomópontig el lehet jutni 2x2 sávon. A projekt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízásából a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. NIF beruházásában hazai forrásból valósult meg.

Az M85 autóút Csorna és Fertőrákos csomópont közötti szakaszának kiépítése négy részben történik meg. A IV. szakaszon Sopron-kelet és Fertőrákos csomópont közötti 6,4 kilométeren a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. konzorciuma (DS Konzorcium) építkezik. 

A sajtótájékoztatón részt vett

  • Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese,
  • Barcza Attila, a térség országgyűlési képviselője,
  • Farkas Ciprián, Sopron MJV polgármestere és
  • Kondrik Kornél, a NIF Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese.

A részben már 2020. december 16-án forgalomnak átadott 53,5 kilométeres szakasz megépülésével javul Sopron megközelíthetősége, és a környékbeli települések mentesülnek az átmenő forgalomtól. A kivitelezés jelen pillanatban is több szakaszon folytatódik. A fejlesztés várhatóan 2024 őszére éri el az osztrák határt.

Fotó: Bernát Benjámin/magyarepitok.hu

Az M85-ös autóút története egészen 2017-re nyúlik vissza. Ekkor fejeződött be a 17 km hosszú Csorna elkerülő szakasz építése, majd 2018 februártól folytatódott a kivitelezés az elkerülő nyugati pontja és Sopron-kelet közötti 51 km-es szakaszon.

A IV., 6,4 km hosszú szakaszon 2×2 sávos autóút került most kiépítésre fizikai elválasztással (szalagkorlát), leállósáv nélkül, 24,60 m koronaszélességgel és 2,50 m stabilizált padkával. Elkészült 7 db műtárgy, valamint a Balf és a Fertőrákos különszintű forgalmi csomópontok is.

A kivitelezést a DS Konzorcium végzi, nettó értéke 20,4 milliárd forint. A terveket az UTIBER Kft. készítette, míg a mérnöki és műszaki ellenőri feladatokat a SCARBANTIA Mérnök Konzorcium végzi.

Mivel az M85 Sopron-kelet – Fertőrákos csomópont és a Fertőrákos csomópont – országhatár közötti szakasz átadása időben eltér, és ez várhatóan forgalmi nehézséget okoz majd a város életében, ezt a projektelemet plusz műszaki tartalommal kellett kiegészíteni.

Új nyomvonalra kerül a 8527. jelű Sopron – Fertőrákos összekötő út 840 m hosszon a jelenlegi Mély út nyomvonalához igazodva, illetve megtörténik a 8527. jelű út 1,1 km hosszon történő burkolatfelújítása is a Mély út csatlakozásától az M85 autóút Fertőrákos csomópontjáig, valamint a Balf csomópont térségében egy zajvédő fal is épült 152 méter hosszon.

Az autóút Balf csomópont – Fertőrákos csomópont közötti szakaszának az átadása, a forgalmi zavarok elkerülése érdekében csak ezen új nyomvonal átadásával együtt lesz lehetséges várhatóan 2022. márciusában.

A tavaly decemberben átadott M85 Sopron-keletig tartó szakasz forgalmi viszonyainak vizsgálata alapján kiderült, szükség van arra, hogy a folytatás 6,4 kilométeréből, a Balf csomópontig tartó, 2,5 kilométeres szakaszt is minél előbb használhassák a közlekedők, hiszen így direkt kapcsolat jön létre Sopron-Balf városrésszel, tehermentesítve a Sopron-kelet csomópontot az ezen irányú többlet forgalom alól. A fejlesztés várhatóan csökkenti majd a torlódásokat a városban. A nemzetközi tranzitforgalom (Bécs, Wien) útirányjelzések továbbra is a Sopron-kelet csomópontnál maradnak.

Az átadott részhez kapcsolódóan elkészültek még az országos közúti elemek (Balfi út és a Fertőrákosi út korrekciója), valamint a keresztező (Nemeskúti út, Tómalom út és Kallómalom út), illetve a párhuzamos önkormányzati utak.

A munkák a Mély útnál és a Fertőrákos-országhatár szakasznál folytatódnak tovább. 

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese elmondta: A közlekedési infrastruktúra fejlesztésére nemzeti ügyként tekintünk, országszerte számos helyszínen zajlanak jelenleg is a munkálatok, legyen szó akár vasúti fejlesztésekről, akár útépítésről, -felújításról vagy kerékpáros beruházásokról. A kormány célja, hogy minden megyei jogú várost bekapcsoljunk a gyorsforgalmi hálózatba, hogy bármely településről legfeljebb fél órán belül kényelmesen el lehessen jutni egy négysávos útra, és hogy az autópályák, autóutak elérjenek az országhatárokig. Ma az M85 autóút újabb szakaszát vehetik birtokba az autósok, Sopron színvonalas bekötése mellett már épül az Ausztriáig vezető folytatás is. Közben a meglévő hálózat állapotának javításáról is gondoskodunk, az elmúlt évtizedben hatalmas volumenű munka folyt ezen a téren, 755 milliárd forint értékben újult meg hatezer kilométer útszakasz Magyarországon.”

Barcza Attila, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: „Tavaly decemberben az M85 Csorna- Sopron kelett közötti szakaszának átadásával egy évtizedes álmunk teljesült. Sopron ekkor bekapcsolódott a gyorsforgalmi úthálózatba. Az M85 megépítése új távlatokat nyit a gazdasági szereplők számára. A fejlődés azonban itt nem áll meg. Épül a bécsi Dombi alagút és kivitelezés alatt van a folytatás, mely lehetővé teszi hogy az országhatár kétszer két sávon elérhető legyen. A M85-ös autóút út Sopron jövőjébe vezet.”

Farkas Ciprián, Sopron MJV polgármestere hangsúlyozta: „2020. december-16 án egy lépéssel közelebb került Sopron számára a nagyvilág, ekkor adtuk át ugyanis M85-ös első 51 egy kilométeres szakaszát. A centenáriumi év egy újabb eredményt tartogat számunkra, ennek a két és fél kilométeres szakasznak a megnyitásával. Az M85-ös távlatokat nyit meg előttünk, a turizmus és a gazdaság fejlődésének lehetőségét nyújtja.”

Kondrik Kornél, a NIF Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettese elmondta: „A tavaly decemberben átadott M85 Sopron- keletig tartó szakasz forgalmi viszonyinak vizsgálata alapján szükség van arra, hogy a folytatás 6,4 kilométeréből, a Balfi csomópontig tartó, 2,5 kilométeres szakaszt is minél előbb használhassák a közlekedők, hiszen így direkt kapcsolat biztosítható a Sopron-Balf városrésszel, tehermentesítve a Sopron-kelet csomópontot az ezen irányú többlet forgalom alól, és ezzel várhatóan csökkennek majd a torlódások a városban.”

Az út osztrák határig tartó folytatásán az M85 V. szakaszán (M85 autóút Fertőrákos csomópont - Sopron országhatár szakasz a meglévő 84. sz. főúti Határátkelőhelyhez történő ideiglenes visszakötéssel, valamint a 8647. jelű Sopron ÉNY-i elkerülő út kivitelezése) szintén a Dömper és a Subterra-Raab dolgozik, kiegészülve a Pannon-Doprastav Kft.-vel hármas konzorciumban (SDD Konzorcium).

Galéria

ÚtépítésDömper Kft.Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)M85-ösSubterra-Raab Kft.Pannon-Doprastav Kft.SopronCsornaUtiber Kft.

Hírlevél

Hirdetés