Az Oskola utca – Stefánia tengely az ország egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonala, amelynek terelését az elmúlt időszakban komoly munka árán szervezték meg a Délút Kft. szakemberei.
Júniusban számolt be lapunk a Szeged belvárosában folyó kerékpáros és közösségi közlekedési fejlesztésekről, valamint kapcsolódó ivóvízvezeték rekonstrukcióról. A beruházás nagyobb részt Európai Uniós támogatásból valósul meg, emellett Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata önerőt is biztosított.
A fejlesztések Szeged történelmi belvárosának fontos közlekedési útvonalait érintik, melyben megújul
A kivitelezési munkákat a Délút Építő és Bányászati Kft. végzi el csaknem nettó 950 millió forintért. A megrendelő Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata, a terveket a Trenecon Tanácsadó és Tervező Kft., valamint a Makadám 2000 Úttervező Mérnöki Iroda Kft. és a Fontos Mérnök Stúdió Kft. készítette 2018-ban.
A projekt legfőbb célja a belvárosi közlekedés fejlesztése, a fenntartható közlekedési módok előnyben részesítése, de emellett a belváros több helyszínén is olyan forgalomtechnikai beavatkozások készülnek majd, melyekkel a parkolóhelyek száma is növekszik.
Az Oskola utcán és a Stefánián biztonságosabbá válik a kerékpárosok közlekedése, a Belvárosi híd lábánál található csomópont és annak forgalomirányítása teljes egészében megújul. Az Oskola utcán és a Stefánián az útburkolatok és a szegélyek mellett a járdák is megújulnak, Szeged belvárosában több helyen is megtalálható klinker burkolatokat építenek ki. Az Oskola utca – Stefánia útvonalon mindemellett az ivóvízvezetéket is felújítják.
A projekt eredményeként úgy válik korszerűvé a belváros közlekedése, hogy közben minden közlekedési mód (személygépjármű, kerékpár, közösségi közlekedés, gyalogosok) igényeit maximálisan figyelembe veszik és Szeged építészeti arculatába illő útszakaszokat alakítanak ki.
Balog Péter, a Délút Kft. vállalkozási mérnöke tájékoztatta lapunkat a beruházás aktuális részleteiről. Eszerint az ivóvízvezeték cseréje teljes hosszban elkészült az Oskola utca – Stefánia útszakaszon, ugyanígy az Oskola utca új útburkolata teljes hosszban, valamint a Tisza-part felőli járda építése is befejeződött.
A belváros felőli oldalon lévő járdaszakaszon jelenleg is zajlanak a klinkerburkolat építési munkák.
Itt beépítették a különleges corten acél pincebeszellőzőket, valamint az egyedi faveremrácsokat, illetve elültettek 13 mezei juharfát.
Elkészült a Belvárosi híd szegedi hídfőjében található csomópont teljes egészében a csatlakozó járdaburkolatokkal, illetve az új jelzőlámpás forgalomirányítással.
A Híd utcában az útburkolat teljes egészében elkészült, a járdák közül pedig jelenleg a Deák Ferenc utca és Stefánia közötti szakaszon épül a klinkerburkolat, a Deák Ferenc utca és Széchenyi tér közötti szakaszon pedig 2022 elején készül el az átépített járdaszakasz. Elkészült a Stefánia – Vörösmarty utca csomópontban található körforgalom útburkolata, itt 2022 első napjaiban folytatódik a csatlakozó járdaburkolatok és zöldfelületek kialakítása.
Az Oskola utcában a szegélyeket és a térburkolatokat egyedi, előregyártott betontermékekből alakítják ki, amelyek mindegyik darabját speciálisan ehhez a helyszínhez tervezték.
„Több helyen egyedi gyártású, speciális corten acél anyagokat építünk be szegélyként, pince akna beszellőzőként és faveremrácsokként” – tette hozzá a vállalkozási mérnök. „A projekt 2022 júniusáig tart. Az Oskola utca útburkolatára külön részhatáridőt határoztak meg, amelyet több nappal hamarabb sikerült teljesítenünk.”
Különleges kihívást jelent a Délút szakemberei számára a szűk belvárosi keresztmetszet, amely egyúttal nagy közúti forgalommal is párosul. „Az Oskola utca – Stefánia tengely az ország egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonala, amelynek terelését az elmúlt időszakban komoly munka volt megszervezni” – ismertette Balog Péter a kihívásokat.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.