Az ÉKM megbízásából a KE-VÍZ 21 munkájával valósul meg a debreceni 33-as főút 2x2 sávra bővítése a 3316-os jelű összekötő út és az ipari fejlesztési terület között, ahol a projekt részeként egy új körforgalmi csomópontot is kialakítanak a szakemberek.
Tovább folytatódik a debreceni 33-as számú főút fejlesztése: a Debreceni Északnyugati Gazdasági Övezet kialakításával összefüggő közúti fejlesztésekhez kapcsolódóan ezúttal a 3316-os jelű összekötő út és az ipari fejlesztési terület között végzik el a 33-as főút 2x2 sávra bővítését, ahol egy új körforgalmi csomópontot is kialakítanak.
A munkálatok az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) megbízásából, a nyíregyházi KE-VÍZ 21 Zrt. kivitelezésében valósulnak meg nettó 3 milliárd 319 millió forintért.
A szélesítés 2010,7 méter hosszúságban történik, a feladatok részeként pedig épülni fog egy új körforgalmi csomópont is. A szakemberek feladata a földmű, a hidraulikus és a bitumenes kötőanyagú pályaszerkezet építése is.
Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, az épülő BMW gyárhoz kapcsolódóan számos közlekedési fejlesztés valósul meg a városban, melyek azon túl, hogy a gyárnak és beszállítóinak is helyet adó Észak-nyugati Gazdasági Övezet megközelítését javítják, a városok és városrészek közötti közlekedési lehetőségeket is segítik. Többek között ezen fejlesztések közé tartozik a 33-as főút egy másik szakaszának 2x2 sávosra történő bővítése is, amely a STRABAG Építőipari Zrt. munkájával valósul meg.
A projekt aktuális előrehaladása kapcsán Tamás Ádám, a Ke-Víz Zrt. projektvezetője tájékoztatta lapunkat.
A kivitelezési munkálatok a január 25-ei munkaterület átadást, valamint a tervfelülvizsgálatok és lejárt engedélyek meghosszabbítását követően idén márciusban kezdődtek meg a szükséges előkészítő feladatok (favágás, lőszermentesítés, környezetvédelmi monitoring, felvonulási létesítmények) elvégzésével, majd áprilisban már kezdetét vette a tényleges földmunkavégzés is.
A következő lépésként kiépítették az előzetesen jóváhagyott ideiglenes forgalomtechnikai tervek szerinti forgalomterelést, jelenleg pedig folyamatban vannak a humuszolási és az alkalmatlan fedőréteg letermelés munkái, illetve április közepén már az útépítésre és a csapadékvíz építésre vonatkozó végleges kiviteli tervek is jóváhagyásra kerültek. Hozzátette, ezen túl jelenleg a Tiszamenti Regionális Vízművek kezelésében lévő DN600 ivóvíz távvezeték kiváltása is zajlik.
Ezt követően az ütemezés szerint 2023. június végéig kiépítik a körforgalmi csomópont direkt ágát, valamint a főpálya bal oldali szélesítését a 99+500 - 100+800 km közötti szakaszon.
A projektvezető a további munkálatokra áttérve elmondta, azokon a területeken, amelyek nem érintik a meglévő közút nyomvonalát, folyamatosan fognak készülni a humuszolási és földműépítési munkák, majd a direktág, valamint a bal oldali szélesítés elkészültét követően - az ütemterv szerint 2023. júliusában - egy ideiglenes forgalomba-helyezési eljárást kell lefolytatniuk az ÉKM bevonásával. Kiemelte,
ekkor a 33-as főút forgalmát átterelik egy ideiglenes nyomvonalra, a körforgalmi csomópontot pedig mondhatni "zöldmezős" beruházásként, a közúti forgalomtól teljesen függetlenül tudják majd véglegesen kiépíteni.
Hozzátette, ezalatt párhuzamosan kerülnek majd kiváltásra az olyan érintett közművek is, mint a 22 kV-os légvezetékes hálózat, ivóvíz távvezeték, valamint kiépítésre kerül a közvilágítási hálózat.
Tamás Ádám ugyanakkor a projekt egyik további lényeges elemére is felhívta a figyelmet:
a szakemberek egy olyan dinamikus közvilágítási hálózatot építenek ki, amely az út teljes szakaszán mozgásérzékelőkkel és lámpatestenkénti szabályozókkal lesznek ellátva, így a lámpatestek forgalom hiányában halványabban fognak világítani, újabb járműveket érzékelve pedig ismét erősödni fog a fényerejük.
Hangsúlyozta, ezzel a technológiával a közvilágítás energiaigényében jelentős megtakarítás érhető majd el az üzemeltetők számára.
A projektvezető végezetül az aktuálisan várható forgalomkorlátozási intézkedésekre is kitért és elmondta,
jelenleg fenn van tartva a 33. sz. főút 2 irányú forgalma, azonban a csatlakozási pontoknál, valamint a lokális pályaszerkezet cserék helyén a jelzőlámpás forgalomirányítás mellett váltakozó irányú forgalom lesz bevezetve.
A projekt szerződés szerinti befejezési határideje a lezárt műszaki átadás-átvételi eljárással 2024. február 27.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.