2024.06.18, Kedd
Budapesti kerékpáros szakaszok épülhetnek a Folyók útján  
Illusztráció: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Budapesti kerékpáros szakaszok épülhetnek a Folyók útján  

magyarepitok.hu

2023.07.07. 15:14 - Bíró Beáta

Az EuroVelo 6 Duna-menti kerékpárút Észak-budai részének fejlesztésével biztonságosabbá válik a biciklis közlekedés.

Hirdetés

Elkészültek az engedélyezési tervek a Folyók útja elnevezésű EuroVelo 6 kerékpáros útvonal budapesti szakaszára, amely az egyik legforgalmasabb a fővárosban. A fejlesztéssel korszerűbbé és biztonságosabbá válhatnak a Duna-menti kerékpárút I., II. és III. kerületi szakaszai, a békásmegyeri Barát-patak és a Lánchíd között. Cél, hogy Budapest egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonalán biztonságosabban és gyorsabban lehessen haladni, ügyelve a gyalogosokra.

A beruházás érinti a budai oldalon a Bem rakpartot, Óbudát és Rómaifürdőt is. A békásmegyeri Barát-patak és a Lánchíd között átalakítani tervezett kerékpáros útvonal hossza 13,3 kilométer. A tervezés a Fővárosi Önkormányzat és a magyar állam közös finanszírozásában, a BKK lebonyolításával valósul meg.

A tervezéskor fontos szempont volt, hogy turisztikai, rekreációs és napi közlekedési célra egyaránt alkalmasak legyenek a létesítmények – írja közleményében a BKK. Az elképzelések között szerepel új kerékpárút és sétány építése, a meglévő kerékpárút burkolatának szélesítése, felújítása, útbaigazító táblarendszer kialakítása, valamint a csomópontok biztonságosabbá tétele.

A kerékpáros útvonal terveinek engedélyeztetése elindult. A tervezési és kivitelezési feladatok 50-50 százalékban kormányzati és fővárosi forrásból valósulnak meg, a kiviteli tervek az engedélyezési eljárások lefolytatása után, várhatóan 2024 elején állnak rendelkezésre. Ezt követően a kivitelezési munka közbeszerzés útján kiválasztott kivitelező bevonásával azonnal megkezdhető, hiszen a forrás részben rendelkezésre áll.

 

Illusztráció: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

 

A tervezett beruházás keretein belül

 

  • Az Újpesti vasúti híd környezetében a jelenlegi rendezetlen területen kerékpáros-pihenő épül;
  • A Gázgyár utca és a Mozaik utca között a Duna közelébe kerül a Duna-menti kerékpáros útvonal;
  • Elválasztott gyalog- és kerékpárút épül a volt gázgyári terület mentén, a Hamvas Béla sétány felújításával kerékpározásra és sétára alkalmas utat alakítanak ki;
  • A H-híd és a Szent XXIII. János pápa park között is közvetlenül a Duna mellett épül kerékpárút, ehhez mintegy 500 méteres hosszúságban támfal lesz kiépítve;
  • A Szent XXIII. János parkban tájépítészek által megtervezett környezetben kerékpáros-pihenőt alakítanak ki;
  • A Budapest Garden (Görzenál) előtti támfal sarka szintén átépül, ezzel javítva a beláthatóságot, így a kerékpározás biztonságát, egyúttal – a kerékpárút szélesítése érdekében – a közvilágítási oszlopokat is áthelyezik;
  • A rakparti út mentén, illetve a Margit hídig tartó szakaszon felújítják és kiszélesítik a kerékpárutat, és a teljes szakaszon lesz közvilágítás;
  • A Csalogány utcai villamoskeresztezést is átépítik, hogy biztonságosabban lehessen kerékpározni.

 

Az észak-pesti kerékpáros szakasz tervei is elkészültek

A tervezett útvonal az északi városhatárnál közvetlenül kapcsolódik a 2020-ban átadott, Békásmegyer és Szentendre közötti EuroVelo 6 kerékpárúthoz, délen pedig a Lánchíd-felújítás keretében megújuló gyalogos és kerékpáros aluljárón át a Duna-menti kerékpárút déli részéhez csatlakozik.

A fejlesztések egyszerre szolgálhatják a budapestiek, az agglomerációban élők és a régióba érkező turisták, kirándulók érdekeit.

Az EuroVelo 6 észak-pesti szakaszának engedélyezési tervei már ugyancsak elkészültek, emellett az engedélyeztetés elindult az EuroVelo 14 (Budapest–Balaton-kerékpárút) fővárosi szakaszán is, mely két ponton is csatlakozik majd az EuroVelo 6 Dunamenti dél-budai szakaszához.

A BKK közleményében arra is kitér: a főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, a kerékpáros- és a gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk élhetőbb, még inkább ember- és környezetbarát legyen.

 

ÚtépítésEurovelo 6BKKBudapestkerékpáros fejlesztéskerékpárút

Hírlevél

Hirdetés