Az EuroVelo 6 Duna-menti kerékpárút Észak-budai részének fejlesztésével biztonságosabbá válik a biciklis közlekedés.
Elkészültek az engedélyezési tervek a Folyók útja elnevezésű EuroVelo 6 kerékpáros útvonal budapesti szakaszára, amely az egyik legforgalmasabb a fővárosban. A fejlesztéssel korszerűbbé és biztonságosabbá válhatnak a Duna-menti kerékpárút I., II. és III. kerületi szakaszai, a békásmegyeri Barát-patak és a Lánchíd között. Cél, hogy Budapest egyik legforgalmasabb kerékpáros útvonalán biztonságosabban és gyorsabban lehessen haladni, ügyelve a gyalogosokra.
A beruházás érinti a budai oldalon a Bem rakpartot, Óbudát és Rómaifürdőt is. A békásmegyeri Barát-patak és a Lánchíd között átalakítani tervezett kerékpáros útvonal hossza 13,3 kilométer. A tervezés a Fővárosi Önkormányzat és a magyar állam közös finanszírozásában, a BKK lebonyolításával valósul meg.
A tervezéskor fontos szempont volt, hogy turisztikai, rekreációs és napi közlekedési célra egyaránt alkalmasak legyenek a létesítmények – írja közleményében a BKK. Az elképzelések között szerepel új kerékpárút és sétány építése, a meglévő kerékpárút burkolatának szélesítése, felújítása, útbaigazító táblarendszer kialakítása, valamint a csomópontok biztonságosabbá tétele.
A kerékpáros útvonal terveinek engedélyeztetése elindult. A tervezési és kivitelezési feladatok 50-50 százalékban kormányzati és fővárosi forrásból valósulnak meg, a kiviteli tervek az engedélyezési eljárások lefolytatása után, várhatóan 2024 elején állnak rendelkezésre. Ezt követően a kivitelezési munka közbeszerzés útján kiválasztott kivitelező bevonásával azonnal megkezdhető, hiszen a forrás részben rendelkezésre áll.
A tervezett beruházás keretein belül
A tervezett útvonal az északi városhatárnál közvetlenül kapcsolódik a 2020-ban átadott, Békásmegyer és Szentendre közötti EuroVelo 6 kerékpárúthoz, délen pedig a Lánchíd-felújítás keretében megújuló gyalogos és kerékpáros aluljárón át a Duna-menti kerékpárút déli részéhez csatlakozik.
A fejlesztések egyszerre szolgálhatják a budapestiek, az agglomerációban élők és a régióba érkező turisták, kirándulók érdekeit.
Az EuroVelo 6 észak-pesti szakaszának engedélyezési tervei már ugyancsak elkészültek, emellett az engedélyeztetés elindult az EuroVelo 14 (Budapest–Balaton-kerékpárút) fővárosi szakaszán is, mely két ponton is csatlakozik majd az EuroVelo 6 Dunamenti dél-budai szakaszához.
A BKK közleményében arra is kitér: a főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, a kerékpáros- és a gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk élhetőbb, még inkább ember- és környezetbarát legyen.
Szintrehozási munkálatainak második évét zárja decemberben az MKIF Zrt. az általa üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózaton, ám arról eddig kevés szó esett, hogy mi történik a mart aszfalttal. Mára elvárás az utakból eltávolított anyagok újrafelhasználása, ám ebben még sokat léphetünk előre. E tekintetben a hazai gyorsforgalmi utak 60%-t üzemeltető MKIF Zrt. hazai léptékkel nézve óriási vállalást tett, melynek részleteit Koch Domonkos, a Társaság innovációs mérnöke osztotta meg lapunkkal.
Összetett projekttel fejlesztették a Fejér vármegyei Kisapostagot, a kivitelezést a STRABAG végezte el. Ennek során szabályozták egy településrészen a csapadékvíz-elvezetést, járdán megközelíthetővé tették a 6-os főút mentén lévő buszmegállókat valamint a közbenső szakaszon lévő buszmegállókat, utak újultak meg, gyalogos átkelőhelyek és két park is épült.