A csaknem 35 kilométeres gyorsforgalmi úton folyamatosan halad a padkaépítéssel és a külső területek rendezésével is a Duna Aszfalt.
Ütemezetten lezajlottak a 2024-es év a munkálatai az M4-es gyorsforgalmi út Törökszentmiklós és Kisújszállás közötti 34,29 kilométeres szakaszán, melynek megvalósulása Fegyverneket, Kenderest és Kisújszállást tehermentesíti majd. A felerészben új nyomvonalon kiépülő út az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában és a Duna Aszfalt Projekt Zrt. kivitelezésében valósul meg. A munkálatok előrehaladásáról lapunk több cikkben is beszámolt, fotókat és videókat is közöltünk.
A beruházásban az új út
A kivitelezés részleteiről Nicoara Miklós főépítésvezető tájékoztatta lapunkat. Az M4-es gyorsforgalmi út Törökszentmiklóst elkerülő szakaszán a téli leállásig terv szerint haladt a jobb pálya építése, szélesítése. A forgalmat a munkálatok idejére az újonnan elkészült bal pályára terelték. A kopóréteg megépítése és a forgalomtechnika kiépítése után – várhatóan jövő év tavaszán – ismét átterelik majd a fogalmat, hogy a bal pályát is befejezzék.
A főépítésvezető kiemelte: „Az FZKA útalap építése pár rövidebb, összesen kb. 2 km kivételével, a teljes 34 km-es nyomvonalon elkészült.”
A 2024-es év végi leállásig folyamatosak voltak az aszfaltozási munkák: „A teljes szakaszon megépült a 9 cm vastagságú AC-16 kötő mI alapréteg. A 9 cm vastagságú AC-22 mI első kötőréteg és a 7 cm vastagságú AC-22 mI második kötőréteg építése folyamatos volt, készültségi szintjük kb. 60 %-os.”
Az aszfaltozási munkákat a teljes szakaszon szorosan követi a padkaépítés, a rézsűk kialakításának véglegesítési munkái, valamint a rézsűk humuszolása, füvesítése, a külső területek rendezése. „A csapadékvízelvezetés tekintetében a főpálya és keresztező utak átereszei, hossz-szivárgók és keresztcsatornák elkészültek, az elvezető árkok, mederburkolatok és surrantó építése még nem zárult le” – tájékoztatott a főépítésvezető.
Nicoara Miklós azt is elmondta:
„A törökszentmiklósi elkerülő és a kisújszállási elkerülő között 17,5 km-en épülő új nyomvonalon és a csatlakozó építményeken már befejeződtek a töltésépítési munkák, valamint a felső 1 m földmű réteg építése.”
Kivételt képez két közúti keresztezés, ezeken a helyeken a munkák a tavaszi átterelések után folytatódhatnak.
Az aszfalt kopóréteg és forgalomtechnika kivételével elkészült továbbá a kisújszállási elkerülő jobb pályája a vasúti magastöltések között mintegy 4,5 km hosszban, és szintén befejeződött a vasúti magastöltések környezetében az FZKA útalap és aszfalt alapréteg építése.
A kivitelező feladatai közé tartozik a surjányi egyszerű pihenő kialakítása is, ahol már befejeződtek a földmű, csapadékvíz elvezető és közműépítési munkák. „Itt a védőréteg beépítése után, 2025-ben indulnak az útalap építési, szegélyezési és aszfaltozási munkálatok” – tette hozzá Nicoara Miklós.
Az építésvezető a csomópontok kivitelezési folyamatába is beavatta lapunkat: „Az örményesi csomópontban a csomóponti ágak útalap és aszfalt alapréteg építési munkái már novemberben elkészültek, a keresztező 4204-es jelű közúton a CKT útalap építése is elindult. December elején megkezdődtek a két darab csomóponti körforgalom szegélyépítési munkái is.”
A szakember a kisújszállási csomópont és komplex pihenőről elmondta: „A bal oldal szegélyépítési munkái befejeződtek, az aszfalt kötőréteg építés kb. 80%-os készültségen áll, a jobb oldalon elkezdődtek a földmű és útalap építési munkái.”
A közműépítési munkák közül elkészültek
A kivitelezés során Üzemi Hírközlési Rendszer is kiépül, ennek alépítményi munkái és az energiaellátó rendszer kialakítása jelenleg 85 %-os készültségen áll. Megkezdődtek a főpálya feletti portálszerkezetek alapozási munkái is.
Mint megtudtuk: közülük kettő már elkészült, a műszaki átadás-átvételi eljárás is befejeződött.
Ezek:
Az M4-es most épülő szakaszán a műtárgyak kivitelezéséről Duleba Attila főépítésvezetőtől kaptunk tájékoztatást. Mint megtudtuk:
Törökszentmiklós, Örményes és Kisújszállás csomóponti műtárgyainak felszerkezete elkészült, megkezdődött az útpálya szerkezetének csatlakoztatása a hidakhoz és a befejező munkák építése.
A Nagykunsági Főcsatorna-híd kisújszállási oldalán épülő vadátjáró acél tartóinak a gyártása befejeződött, helyszíni szerelésük megkezdődött.
A B1264 jelű vadátjáró és a Nagykunsági Főcsatorna-híd pályalemeze december közepéig elkészült. A törökszentmiklósi elkerülő keresztező műtárgyain, valamint a kisújszállási elkerülő vasúti műtárgyain a pályalemezek elkészültek, ez utóbbiakon a befejező munkák építése is előrehaladott.
Idén 33 pihenő újult meg, a program jövőre is folytatódik.
Legyártotta utolsó aszfaltmennyiségét is a Ke-Víz nagyhalász-homoktanyai aszfaltkeverő üzeme, így megkezdődhetett a szokásos nagykarbantartási időszak a több mint 34 ezer m2-es telephelyen.