A Swietelsky Vasúttechnika Kft. munkájával újult meg az M3-as metró északi szakasza. Most visszatekintünk az elvégzett feladatokra, és bemutatjuk a projekt legnagyobb kihívásait.
Az M3 metróvonal 1970 és 1990 között négy szakaszban épült, így legfiatalabb szakaszai is mintegy 30 évesek. A vonal korszerűsítése 2017 novemberében kezdődött az északi szakaszon, az Újpest-központ − Dózsa György út állomások között. A megújult állomásokon (Újpest-központ, Újpest-városkapu, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Göncz Árpád városközpont, Dózsa György út) 2019. március 30-án indult újra az utasforgalom.
A BKV Zrt. beruházásban zajló korszerűsítésben a Swietelsky Vasúttechnika Kft. felel a vágányépítési és alagúti munkálatokért, illetve a távközlési rendszerek és a biztosítóberendezések korszerűsítéséért, nemcsak az említett megállók között, hanem az M3-as metró teljes vonalán.
Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító közösségi közlekedési vonala a hármas metró.
A felújítás során elvárás volt az is, hogy a vonal a következő nagyfelújításáig a lehető legkevesebb beavatkozás mellett üzembiztosan működjön.
Az M3-as metró északi építési szakasza hat állomást érintett. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. ennek keretében hat állomási diszpécserközpont kiépítését (a hozzá tartozó hat-hat távközlési és ÁDI szerelvényszobával), továbbá öt vonali főszellőző építőmesteri feladatait végezte el (az állomásokat itt is, mint a teljes metróépítkezés során eltérő cég építette újjá: az északi szakaszon a Strabag Építőipari Zrt.).
Megtörtént több mint 21 kilométernyi sín elbontása, kiszállítása, és ugyanennyi, egyenként 108 méter hosszú sínszál beszállítása és beépítése, 11 kitérő pályalemezzel együtt történő bontása, majd újraépítése, továbbá több mint 10 kilométer áramvezető harmadik sín építése is.
Több mint ezer darab lámpatestet szereltek fel, több mint félszáz kilométer kábeltartó tálca és létra épült. A kivitelezési feladatok része volt továbbá több száz kilométer különböző típusú és méretű kábel fektetése.
Számos kamera, segélykérő, utastájékoztató, illetve tükör célú monitor beépítése, valamint több ezer hangszóró és tűzjelző berendezés elhelyezése mellett a pályamenti jelzések, ütközőbakok, jelzők, autostopok kialakítása, és persze mindezek beüzemelése is a társaság feladatai közé tartozott.
Fontos volt a szakasz mielőbbi üzembe helyezése, hiszen a metróvonalat naponta több mint 500 ezer utas használja, emellett a további vonalszakaszok lezárása addig nem volt lehetséges, amíg az északit vissza nem adják az utazóközönségnek.
Bizonyos rendszereket, funkciókat csak vonatfutások mellett lehetett ellenőrizni. Ezért az üzempróbáknak, a próbaüzemek forgatókönyvének megtervezése is hónapokig tartó egyeztetések sorozatát igényelte.
Az északi szakasz építése során számos olyan kérdésben kellett megoldást találni, amiket az előkészítési, tervezési szakaszban előre nem láthattak. Az itt bevált technológiákat, anyagokat és erőforrásokat a Swietelsky Vasúttechnika Kft. projektcsapata szinte változatlanul tudta alkalmazni a következő déli szakasz munkálatai során, és tudja alkalmazni a jelenleg is zajló középső szakaszt érintő munkavégzéseknél is.
Az északi szakasz rekonstrukciós munkáinak nagy része a felszín alatt, az alagútban zajlott, ami hatalmas kötöttséget jelentett, és más gondolkodásmódot igényelt, mint a nagyvasúti feladatok esetében. Előnye is volt azonban az alagúti munkavégzésnek, hiszen a ki- és beszállításoktól eltekintve a munkavégzés nagy részét nem befolyásolták az időjárási körülmények.
Az M3 metróvonal elrendezésének köszönhetően az északi szakasz a felújítás ideje alatt teljes lezárásra kerülhetett, ami 24 órás munkavégzést tett lehetővé. Az ezt követő déli, és a jelenleg is zajló középső szakaszokon azonban csak részleges lezárásra kerülhet sor, hiszen az üzemben maradt szakaszokon közlekedő metrószerelvények karbantartását a déli szakasz végén lévő járműtelepen kell elvégezni, aminek a megközelítése a munkaterületen keresztül történik, időablakokban.
A munkaterületen történő vasúti közlekedés feltételrendszerének kidolgozása és szervezése a Swietelsky Vasúttechnika Kft. feladata, aminek alapjait az északi szakaszon szerzett tapasztalatok adták.
Fájlnév/Méret/Feltötve | Letöltés |
DSC_0452.jpg (image/jpeg) 1.41 mb |
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.