2024.03.19, Kedd
Újabb nagyteljesítményű munkagépek segítik a hazai vasútfejlesztést
Fotók: MÁV Zrt.

Újabb nagyteljesítményű munkagépek segítik a hazai vasútfejlesztést

magyarepitok.hu, MÁV Zrt.

2021.09.14. 18:30 - Kolinek Nóra

A MÁV FKG új gépeinek köszönhetően csökkenthető a vasúti pálya karbantartására fordított idő, gyorsabb ütemben szüntethetik meg a sebességkorlátozásokat.

Hirdetés

A tavaly megrendelt négy nagyvasúti munkagépből hármat már leszállítottak a MÁV FKG részére – derült ki a MÁV Zrt. keddi közleményéből.

Mint írták, a MÁV FKG többek között a vasúttársaság több mint 7000 kilométeres vágányhálózatának karbantartásáért felel, évente a teljes hálózat körülbelül egynegyedén végeznek nagygépes karbantartási, illetve felújítási munkákat, amelyhez elengedhetetlen a korszerű géppark.

A beszerzésnek köszönhetően,

a karbantartásra fordított idő csökkenthető, hiszen az új gépek a költségmegtakarítás mellett nagyobb hatékonysággal képesek elvégezni a vasúttársaság saját pályakarbantartási- és felújítási munkáit

Az új gépek beszerzésével lehetőség nyílik önköltségen, cégcsoporton belül jelentős kapacitásnövelésre. A karbantartás és fejlesztés szerepe hosszú távon is kiemelten fontos: az új berendezésekkel a karbantartásra fordított idő (vágányzár) csökken, így gyorsabb ütemben szüntethetik meg a sebességkorlátozásokat, javíthatják a vasúti pálya minőségét – tették hozzá.

 

Három gépóriás már megérkezett

A négy gép beszerzésére összesen 25.200.000 euro összegben kötött szerződést a MÁV FKG a két nyertes vállalkozóval. A közbeszerzésen nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH. a szerződés keretében

egy nagyteljesítményű ágyazatrostálógépet, egy nagyteljesítményű dinamikus vágánystabilizálógépet és egy kitérő- és vágányszabályozógépet szállított le.

Az RM 85-750 ágyazatrostáló gép fontos szerepet tölt be a megfelelő vasúti ágyazat minőségének kialakításában, rostálás során a vasúti ágyazatból eltávolítja az elaprózódott, szennyezett, eliszapolódott ágyazati elemeket.

A DGS 62 NG dinamikus vágánystabilizátor feladata az ágyazati tömörség és keretmerevség biztosítása. A vasúttársaságnak eddig két stabilizátor gép állt rendelkezésre, az új gép beszerzésével az elérhető teljes kapacitásbővülés közel 70 százalékos.

Az új gép 1700 vágányméter/üzemóra teljesítménye több mint kétszerese a rendszerben álló gépekénél.

Jelenleg külön-külön gépekkel végzik az állomási kitérők, illetve a nyílt vonali vágányszabályozási munkákat. A most rendszerbe álló új UNIMAT 08-4x4/4/S kitérő- és vágányszabályozó gép előnye a meglévő gépekkel szemben, hogy jobb teljesítményre képes, illetve mindkettő feladat elvégzésére egyaránt alkalmas.

Az RGH 20C2 típusú sínköszörűgép gyártására a Harsco Rail Europe GmbH adott be nyertes pályázatot, ennek leszállítása 2022 őszére várható.

A MÁV jelenleg nem rendelkezik nagy teljesítményű vágányköszörű géppel. Az új sínköszörű gép a sínprofil finomfelületi megmunkálására alkalmas, önjáró kötöttpályás vasúti jármű, amely az országos vágányhálózat jelentős részén alkalmazható lesz.

 

Jelenleg is dolgoznak nagygépes technológiával a MÁV hálózatán

Az új munkagépek bemutatása kapcsán tartott sajtótájékoztatón Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta:

„Jelenleg 100a vasútvonal karbantartása zajlik Üllő és Monor között 6,6 kilométer hosszan, ahol a munkák egy része már nagygépes technológiával zajlik a MÁV FKG jelenlegi gépparkjának használatával.”

Dr. Fónagy János miniszterhelyettes, nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár elmondta: „A mai napon egy olyan beruházást ünnepelhetünk, melynek eredményeként javul a vasúti pálya minősége, csökken a karbantartásra fordított idő, emelkedik az utazási komfort.”

Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kifejtette: „A hazai szakpolitikai erőfeszítések középpontjában a következő 10-15 évben egyértelműen a vasút áll majd. Összesen mintegy hatezer milliárd forintot szánunk az ágazat megerősítésére, a tiszta közlekedési mód vonzóbbá tételére. A tervezett fejlesztések egyik kiemelt szempontja a vasúti hálózat minőségének javítása. A beruházásokkal versenyképesebb, kényelmesebb, gyorsabb és még biztonságosabb lesz a hazai vonatközlekedés.”

A beszédek után jelképes kulcsátadás következett, majd az új ágyazatrostáló gépet munkavégzés közben is bemutatták a MÁV FKG által gyártott MFS-35 M típusú ágyazatikő-szállító és -rakodó kocsikkal együtt.

Galéria

VasútfejlesztésMÁVMÁV FKG Kft.vasútfejlesztésvasútépítés

Hírlevél

Hirdetés