A projekt összetett: parképítés, minőségi városi terek, középületek és vasúti mélyállomás tervezése is elindul.
Kétfordulós, nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot hirdetnek a Nyugati pályaudvar és környezetének teljes megújítására - derült ki Fürjes Balázs Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár közösségi bejegyzéséből.
A politikus utalt rá, a projektről szerdán tartottak sajtótájékoztatót a Nyugati pályaudvaron Vitézy Dáviddal, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával és Homolya Róberttel, a MÁV elnök-vezérigazgatójával.
Az írásban úgy fogalmaz, a feladat rendkívül összetett: parképítés, minőségi városi terek, középületek és vasúti mélyállomás tervezése. "A 44 hektár megújítására 12 építészirodától várunk terveket" - teszi hozzá. Szavai alapján új funkciókkal töltik meg a sínek egy részét befedő központi csarnok műemléki épületét, ugyanakkor rendbe teszik a Nyugati pályaudvar teljes környezetét.
Fürjes Balázs hangsúlyozza: "Ha mindez megvalósul, Budapesten egy teljesen új városrész születik - új közparkkal, minőségi zöldterületekkel és egy 21. századi, modern pályaudvarral. Amely egyszerre vasúti megálló, izgalmas közösségi tér és találkozóhely."
A Nyugati pályaudvaron jelenleg is zajlik egy átfogó beruházás, amelyben a műemléki utascsarnok tetőszerkezete teljes felújítást nyert a Magyar Építő Zrt. kivitelezésében.
Utalt a Duna alatti alagút megépítésére is, amely által a Nyugati a Magyarország első átmenő rendszerű pályaudvara és a vasúti közlekedés első számú központja lesz. A Kelenföld és a Nyugati pályaudvar között tervezett vasúti alagút környezeti hatásvizsgálatára a BFK a napokban írta ki a közbeszerzést.
A bejegyzésében az államtitkár arra is kitér, hogy a Nyugati az ország legforgalmasabb közlekedési csomópontja, a vasút szempontjából mégis szűk keresztmetszet. A pályák állapota leromlott, a biztosítóberendezések a mai napig kézi erővel működnek. "A Nyugati ma egyértelműen akadálya annak, hogy több vonat érkezzen be és haladjon keresztül Budapesten. Leromlott állapota miatt nem tud elég vonatot fogadni, mert fejpályaudvarként zsákutcát jelent, és nem átmenő állomásként működik" - fogalmaz az államtitkár.
A Soroksár-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasút kétvágányúsításán és villamosításán kívül, számos, az állomásokhoz és az utasforgalomhoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés valósul meg a 150-es vonalon. A Colas egyebek mellett három gyalogos aluljárót épít, ezek közül a legnagyobb, Délegyházán valósul meg.
A magyar szakemberek Svédország északi részén, éjszakai vágányzárban építettek át mintegy 30 kilométernyi vasúti szakaszt. A projekt kihívása volt, hogy minden reggelre készen kellett átadni a forgalomnak az adott etapot; különlegessége pedig, hogy ezen a területen márciustól augusztusig úgynevezett „fehér éjszaka” van, vagyis alkonyati fényekben zajlott a munka.