2024.04.26, Péntek

Hirdetés

Felújítják a szentendrei HÉV-et: bemutatták a részleteket - Látványtervek
Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu, Látványtervek: BFK / Utiber / Építész Studió

Felújítják a szentendrei HÉV-et: bemutatták a részleteket - Látványtervek

magyarepitok.hu, BFK

2021.12.15. 09:52 - Kalácska-Nagy Nóra

A Budapest Fejlesztési Központ ismertette a projekt részleteit, így az első ütem részeként új, alacsonypadlós, egyterű, klimatizált járműveket szereznek be, amelyek gyorsabban és sűrűbben járhatnak majd.

Hirdetés

A H5-ös HÉV, vagyis a szentendrei HÉV fejlesztését már júniusban bejelentették, szerda reggel sajtótájékoztató keretében ismertették a pontos részleteket.

A sajtóeseményen beszédet mondott

  • Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója
  • és Vitályos Eszter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára, országgyűlési képviselő.

A vonalon akadálymentes, esztétikus, rendezett megállók és új P+R illetve B+R parkolók várják majd az utasokat a felújítást követően, és teljesen megújul az utastájékoztatás is.

Fotók: Nagy Mihály/magyarepitok.hu

Gyorsabb menetidő

A Budapest Fejlesztési Központ tervei szerint az összes HÉV-en kapacitásbővítést és rekonstrukciót hajtanak végre, hogy az agglomerációs térség növekvő népességének lehetőséget adjon az ingázásra.

A H5-ös szentendrei vonal két ütemben újul meg – derült ki a BFK sajtóközleményéből. A külső szakaszon teljesen, a belsőn részlegesen épül át a pálya, ez a sebesség bizonyos emelését is lehetővé teszi. Az első ütem része új, alacsonypadlós, egyterű, klimatizált járművek beszerzése is, ezek gyorsabban és sűrűbben járhatnak majd. A HÉV menetideje a Batthyány tér és Szentendre között 3-6 perccel csökkenhet. A vonal agglomerációs szakaszán gyorsított vonatok is közlekedhetnek majd.

Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója

Az 5-ös metróval a szentendrei HÉV bejuthat a belvárosba

A fejlesztés második, távlatban tervezett ütemének végső célja egy olyan észak-déli, elővárosi és városi gyorsvasúti rendszer, amilyen még nem létezik a budapesti várostérségben, hiszen sok utast szállító metróként kiszolgálja a belvárost, ugyanakkor a központtól távolodva, ágakra bontva elővárosi vasútként messzire, például Szentendrére, Ráckevére, Kunszentmiklósra vagy a pilisi agglomerációba is eljut.

Ezt a regionális gyorsvasutat 5-ös metró néven szokás emlegetni, és úgy jön létre, hogy az első ütemben a Kálvin térig elkészült alagút tovább épül a belváros és a Duna alatt, majd a szentendrei HÉV vonalára csatlakozik. Ahogy délről a 150-es, úgy északról a 2-es, esztergomi vonal is becsatlakozik az M5 hálózatába, így egyes vonatok innen is az alagútban folytathatják útjukat.

 

Új városközpont létesül

Vitézy Dávid Facebook bejegyzésében foglalta össze Szentendre állomás új terveit.

Eszerint az új szentendrei állomáson:

  • új, közös, színvonalas, fedett buszpályaudvar és hév-állomás,
  • akadálymentes peronok korszerű utastájékoztatással,
  • 400 P+R férőhely, új parkolóház,
  • 300 B+R biciklitároló,
  • megújult közterületek, több zöld,
  • új kereskedelmi funkciók és
  • új akadálymentes kapcsolat létesül a 11-es úton át Szentendre belvárosába.
Az új szentendrei HÉV-végállomás látványterve
Közös tető alatt a Volán-végállomás, a HÉV-végállomás, a szolgáltatófunkciók, rendezett köztér a mai bódék helyett, új zöldfelületek.
Látványterv: BFK / Utiber / Építész Studió

A H5-ös a legnagyobb forgalmú HÉV Budapest elővárosában, naponta 116 ezer ember veszi igénybe, a szentendrei végállomás azonban nemcsak közlekedési, hanem kereskedelmi funkciókat is betöltött, ezért felújításkor arra is törekedtek, hogy egy új városközpontot is létrehozzanak a városban, fejlett közlekedési kapcsolatokkal és minél több zöldterülettel, teljesen integrált, a HÉV-vel közösen fedett buszpályaudvarral.

Vitályos Eszter idén nyáron kezdeményezte, hogy a nagy beruházás keretében a csomópont tervei így készüljenek el, a tavasszal leégett élelmiszeráruház területére is kiterjedően. A BFK elkészítette a koncepcionális terveket, amelyeket bemutattak a nyilvánosságnak és ismertetik Szentendre önkormányzatával is. Vitályos Eszter elmondta:

a térségben készült közvéleménykutatás szerint az emberek 82%-a a legjelentősebb problémának a közlekedést tartja a Pilis-Dunakanyar térségében.

Csaknem 400 autónak lesz hely

Az új szentendrei végállomáson a jelenleginél is egyszerűbben, az időjárástól védve lehet majd átszállni a buszokra, a HÉV és a Volánbusz utasforgalmi terét egyesítik, közös, fedett, nagyívű perontetővel. Ugyancsak fedett lesz a tervek szerint a taxiállomás, illetve a ki- és beszállás idejére igénybe vehető K+R (Kiss + Ride) parkoló. Az autóról HÉV-re átszállók számára egy nagy kapacitású, 250 férőhelyes P+R parkolóház épül, az elképzelések szerint egy kisebb parkolóval együtt csaknem 400 autónak lesz hely.

Ugyancsak több kerékpártárolóban összesen 300 kerékpár elhelyezésére lesz mód az állomáson, mely kapacitás igény esetén még tovább bővíthető.

A terveket a BFK megbízásából az UTIBER és az Építész Stúdió készíti. A látványtervek munkaköziek, végleges engedélyezési tervek 2022 első negyedévében készülnek el, változások még lehetségesek.

P+R parkolóház 250 férőhellyel, földszinten kerékpártárolóval a peronokhoz legközelebb, illetve K+R gyors kiszállást lehetővé tevő megállóhelyekkel és taxiállomással. 

2023-ban kezdődhet a szentendrei HÉV felújítása

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában foglaltak szerint a HÉV-eket, így a H5-öst is egységes vasúti rendszerbe integrálják. A H5-ös felújításának tervezésére a BFK létrejötte után elsőként szerződtek, jelenleg az engedélyezési tervkészítési szakasznál tartanak, 2022 első negyedévére lehetnek meg az építési engedélyek és azok birtokában 2023-ban elkezdődhet a szentendrei HÉV felújítása.

A munka 2026-ban fejeződhet be. Erre rendelkezésre áll a szükséges forrás, hiszen a beruházásra a Kormány uniós forrást biztosított, a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv felhasználásával valósulhat meg. A vonal fővárosi szakaszán 2005 és 2007 között már megtörtént a pálya felújítása, ugyanakkor itt is szükséges az akadálymentesítés minden állomáson.

Így 55 centiméter magas akadálymentes peronok épülnek, rendezik a megállók környezetét és egységes, korszerű lesz az utastájékoztatás. A fővárosi szakaszon is új kerékpártárolók épülnek,

az Árpád hídnál és a Margit hídnál is úgy alakítják ki a peronokat, illetve a lifteket, hogy könnyebb legyen az átszállás a villamosokra és új liftek épülnek a Batthyány téren is.

 

Pomázon is új intermodális csomópont épül

Az agglomerációs szakaszon is egységes, esztétikus és akadálymentes megállók épülnek, ugyanakkor itt szükséges megújítani a pályát, a biztosítóberendezést és az energiaellátó rendszert. Szentendre mellett Pomázon is új intermodális csomópont épül. Ezen a szakaszon lehetőség lesz a sebesség emelésére, óránként nyolcvannal, a lakott területen kívül százzal közlekedhetnek a szerelvények, így gyorsabb lesz a bejutás a fővárosba. A menetrend ma is sűrű, hiszen óránként 12 vonat közlekedik itt egy irányba, ugyanakkor Szentendréről nyolcról tízre növelik a vonatszámot, több járat közlekedik majd Békásmegyerről is, és csökkennek a menetidők.

Ez annyit jelent, hogy Szentendre és Budapest között a jelenlegi 39-ről 35 percre, a gyorsjáratok esetében 32 percre csökken a menetidő.

Kaszásdűlőnél egy új forgalmi csomópontot hoznak létre annak érdekében, hogy Pilisvörösvárról óránként két többletvonat is be tudjon járni az esztergomi vonalról a Batthyány térre. Új HÉV szerelvények beszerzése is része a beruházásnak – a tender újbóli kiírásán a BFK konzorciumi partnerével, a MÁV-HÉV Zrt. szakembereivel dolgoznak.

Galéria

VasútfejlesztésBudapest Fejlesztési Központ (BFK)SzentendreHÉVvasútfejlesztésUtiber Kft.Építész Stúdió Kft.

Hírlevél

Hirdetés