A szentendrei HÉV vonalán modern, akadálymentesített megállók lesznek, és teljesen felújítják a vasúti infrastruktúrát.
Új intermodális csomópontot hoznak létre Szentendrén a tervek szerint 2026 elejére, ez közös rendszerbe fogja a HÉV-végállomást és a szomszédos Volánbusz-pályaudvart - jelentette be Vitályos Eszter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára és Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója szerdán.
Vitályos Eszter a sajtótájékoztatón felidézte, hogy a kormány a szentendrei HÉV fejlesztését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősítette; a döntés magában foglalja a H5-ös vonal és a szentendrei HÉV-végállomás felújítását.
Az államtitkár közölte, a HÉV járatait jelenleg több mint 80 ezer ember veszi igénybe naponta, és az utasforgalom folyamatosan növekszik.
A szentendrei HÉV vonalán modern, akadálymentesített megállók lesznek, és teljesen felújítják a vasúti infrastruktúrát. Békásmegyeren és a Budapesten kívüli szakaszokon jelentős számú P+R parkolót terveznek több mint ezer hellyel, a szentendrei végállomás környezetében pedig 300 férőhelyes P+R parkolót és 300 helyes biciklitárolót is terveznek.
Az államtitkár közölte: a szentendreiek számára fontos, hogy a végállomásnál leégett élelmiszerüzletet mielőbb pótolják, de az is fontos, hogy a végállomás terveihez igazodó, magas szakmai színvonalú beruházás valósuljon meg ezen a területen is, ehhez kérik az önkormányzat együttműködését és támogatását.
A BFK vezérigazgatója kiemelte, ez ma Budapest környékének legforgalmasabb elővárosi vasútvonala. A vonal felújítása régóta várat magára, a vonatok Békásmegyer és Szentendre között jelenleg csak legfeljebb óránkénti 60 kilométeres sebességgel tudnak közlekedni.
Vitézy Dávid beszélt arról is, hogy a pálya nagyon rossz állapotú, és a szentendrei végállomás sem méltó a városhoz. A kormány ezért döntött úgy - folytatta -, hogy a Budapest Fejlesztési Központ kezdje meg a szentendrei HÉV megújításának átfogó előkészítését.
A cél az, hogy a Szentendre és a budapesti Batthyány tér közötti 39 perces menetidőt 6 perccel csökkentsék.
Ezt nemcsak a pályafelújítás teszi lehetővé, hanem olyan új gyors járatok indítása is, amelyek nem állnak meg minden állomáson. A fejlesztés része az állomások és peronok teljes körű megújítása is - mondta.
A projekt tervezési szerződését 2020 nyarán - a BFK létrejötte után - kötötték meg, a tervezés jelenleg is zajlik. Vitézy Dávid felidézte, hogy ennek során merült fel az igény Vitályos Eszter államtitkár és a szentendreiek részéről arra, hogy rendeződjön a környezet is.
Legkésőbb idén nyár végén már elérhetők lesznek a látványtervek - tette hozzá. Vitézy Dávid közölte: a tervezés teljeskörűen 2022-ben zárul, azt követően írják ki a kivitelezési tendereket.
Az érdemi építési munkák 2022 második felében kezdődhetnek el, és mintegy 3 évet vesznek igénybe. A kivitelezés szakaszosan, a különböző munkálatok összehangolásával történik majd - tette hozzá.
Hitelből és saját forrásból 800 milliárdot fordíthatnak jövőre a vasúti pályák és a gördülőállomány felújítására.
A MÁV 80-as vonalán dolgoznak, december 4-re készül el a modernizálás.